A Magyar Nemzeti Bank (MNB) összegzése alapján 2023. május 1-ig tíz bank növeli a lakossági számlák díjait, ezzel akár több ezer forinttal is megemelve a fogyasztók éves terheit. A díjemelések egyes esetekben akár a tavalyi 14,5 százalékos infláció mértékét is meghaladhatják.

  • számladíjakat a pénzforgalmi szolgáltatók kizárólag a hitelintézeti, valamint a pénzforgalmi törvények adta keretrendszer betartásával változtathatják meg.
  • A fogyasztók számára a díjakat csak akkor lehet egyoldalúan, számukra kedvezőtlenül módosítani, ha annak feltételeit az ügyféllel eredetileg megkötött keretszerződésben egyértelműen rögzítették.
  • A díjemelésre okot adó feltételeket oklista tartalmazza, amelyeket a szolgáltatók jellemzően a keretszerződés részét képező Általános szerződéses feltétekben vagy Üzletszabályzatban tesznek közzé.

Akinek van bankszámlája, az nem ússza meg

Az OTP kezdte márciusban, de áprilistól kapcsolt nagyobb sebességre a bankszámlák díjainak emelése. Több pénzintézet elsejétől drágított a tavalyi átlagos inflációval, három nagybank pedig májustól fog ugyanennyivel. A számottevő pénzintézetek közül így már csak háromról nem tudni, emeli-e díjait. Bővebben>>>

Az inflációnál nem lehet nagyobb az emelés

Az oklisták nem egységesek, ám kivétel nélkül mindegyik tartalmazza, hogy a számladíj az infláció mértékével emelhető.

A gyakorlatban azután, hogy a Központi Statisztikai Hivatal közzétette az előző évi fogyasztóiár-indexet, az intézmények meghirdetik, hogy melyik termékük díjtételeiben érvényesítik azt.

jogszabályok lehetőséget (és nem kötelezettséget) adnak az emelésre. Az éves inflációra hivatkozva az intézmények emellett nem alkalmazhatnak annál nagyobb mértékű emelést.

Milyen okból emelkedhetnek még a számladíjak?

Az oklistákban ugyanakkor egyéb indokok is szerepelhetnek a díjmódosításra.

  • Előfordulhat például, hogy az intézmények a számukra jogszabályváltozás miatti intézményi többletfizetési kötelezettséget (adóemelkedést) hárítják át jogszerűen. Ilyenkor összeadódhat a több elemből álló emelés mértéke.
  • Üzleti megfontolásból előfordulhat, hogy a lehetséges mértéknél mérsékeltebb emelést hajt végre egy intézmény.
  • Megeshet viszont az is, hogy egy adott évben (részben vagy egészben) nem módosítja az inflációnak megfelelően díjait, ám a következő évben az előző két év inflációjának megfelelő mértékkel emel.
  • Van példa arra is, hogy egy intézmény nem az éves fogyasztóiár-indexek, hanem a korábbi emelés óta eltelt havi inflációk alapján emel, és így például másfél évnyi pénzromlás hatását érvényesíti.

Kötelező tudatni a díjemelés okát

Jogszabály szerint (az egyúttal a számlaszerződést is módosító) díjemelést tartalmazó hirdetményt annak hatálybalépését megelőzően két hónappal közzé kell tenni.

Ezt a fogyasztók az intézmények honlapján a később, vagy a jövőben hatályba lépő hirdetmények között találhatják meg. Ezekben a szolgáltatóknak meg kell jelölniük a díjemelés okát és átláthatóvá kell tenniük a módosuló díjtételeket.

Amennyiben egy ügyfél jogszerűtlennek tartja a bankja által vele szemben megtett díjemelést, első lépésként célszerű írásban panaszt tennie. Amennyiben ezt az intézmény elutasítja, az MNB-hez fordulhat jogorvoslatért.

A díjemelések jogszerűségét az MNB folyamatos felügyelése során tekinti át. Jogsértés gyanúja esetén vizsgálatot indít, illetve indokolt esetben akár jogszabálymódosítási javaslatot is megfogalmazhat a jogalkotó felé a fogyasztói érdekek védelmében.

Minden harmadik magyar még mindig áremelkedést tapasztal

Kiderült, hogy Magyarországon az emberek többsége még mindig nem tapasztal árcsökkenést, inkább érzik úgy, hogy az árak stagnálnak, vagy éppen mintha a termékek ugyanúgy drágulnának, mint előtte. Bővebben>>>

Jogszabályellenes díjemelésből nem volt hiány

Az MNB a 2013-14. évi vizsgálatsorozatában összesen 142 intézménynél állapította meg a pénzügyi tranzakciós illeték áthárításához kötődő jogszabályellenes díjemelést.

1,86 milliárd forint bírság kiszabása mellett az intézmények 4 milliárd forintot térítettek vissza az ügyfeleknek.

Ennek is köszönhetően az utóbbi években a díjemelések szabályszerűségét áttekintő folyamatos felügyelés során nem merült fel olyan intézményi magatartás a téma apropóján, amely vizsgálatindítást tett volna szükségessé.

Megnőhetnek a bankon belüli díjkülönbségek

A különböző számlák közt akár egy bankon belül is lehetnek érdemi díjkülönbségek, amit a díjemelések még inkább felnagyíthatnak.

Az ügyfeleknek érdemes áttekinteniük a számla után általuk 2022-ben fizetett teljes költséget.

Legyen résen, amikor számlacsomagot választ!

Nagy különbség lehet a bankok ajánlatai között. Több ezer forintot is meg lehet takarítani. Bővebben>>>

Mire kell figyelni bankváltás előtt?

 

  • Ehhez segítséget nyújt a pénzügyi intézmények által idén január 31-ig számukra elküldött díjkimutatás, amely a tavalyi tranzakcióikat összesíti, és amellyel nyomon követhetők a fizetett díjak.
  • A díjkimutatást alapul véve, az adott ügyfél saját tranzakciós szokásai alapján az MNB Bankszámlaválasztó kalkulátorával a valamennyi ma elérhető számlatermék összehasonlítható.
  • Amennyiben a fogyasztó úgy dönt, hogy egy másik szolgáltató számlájára vált, igénybe veheti az egyszerűsített bankváltás lehetőségét.

A bankváltásról szóló döntés előtt viszont az adott ügyfélnek érdemes figyelembe venni, hogy eddigi intézményénél van-e olyan szolgáltatás (például az, hogy egy jelzáloghitelhez kötődő kamatkedvezmény fejében bizonyos összegű jövedelme oda érkezik), amelynek feltétele a jelenlegi számla megléte.