Teljesen átalakul a lakossági bankpiac júliustól, akkor ugyanis elindul élesben is az azonnali átutalási rendszer. A gyakorlatban ez annyit tesz, hogy a 10 millió forint alatti lakossági átutalások 5 másodpercen belül célba érnek. Erről és az azonnali átutalás díjáról pedig minden folyószámlával rendelkező ügyfelet értesíteni kell.
Szólni kell
A jelenlegi szabályok szerint ugyanis
a banki szerződés módosításáról a módosítás hatálybalépését megelőzően legalább két hónappal kell tájékoztatni az ügyfeleket. Tételesen felsorolva a banknak fizetendő valamennyi jutalékról, díjról, költségről vagy egyéb fizetési kötelezettségről, ideértve a pénzforgalmi szolgáltatáshoz kapcsolódó tájékoztatás módjával és gyakoriságával összefüggő díjakat is.
Mivel az azonnali átutalási rendszer a tervek szerint a januárban megkezdett tesztelés után júliust 1-től kötelező lesz minden érintett számára, ezért a bankoknak május 1-ig el kell küldeniük az új szolgáltatásra vonatkozó díjakat és feltételeket - amennyiben lesz változás a díjakban, márpedig jó eséllyel lesz.
Előírt díj nincs, elvárás van
Az új rendszert működtető és kifejlesztő Giro Zrt. tulajdonosa a Magyar Nemzeti Bank (MNB) nem határoz meg konkrét díjakat, de a jegybank a Napi.hu szerkesztőségi blogjával, a Bukszával januárban azt közölte, hogy nem szeretné, ha magasak lennének a díjak.
Az MNB nem határozza meg a pénzügyi szolgáltatások, így az átutalások díját sem, az a piaci szereplők üzleti döntéseinek eredménye. Azonban az MNB határozott elvárása, hogy az azonnali fizetési szolgáltatások gyors és széleskörű elterjedése érdekében a piaci szereplők ezt a célt támogató árazási struktúrát alakítsanak ki
- közölte velünk tavaly decemberben a jegybank.
Mi kell hozzá?
Az azonnali átutalások legfontosabb feltételei a következők:
- az átutalónak forintban vezetett számlájáról kell ezt megtennie,
- az átutalás összege maximum 10 millió forint lehet,
- nincs megadva másik átutalási nap (terhelési nap),
- az átutaló a megbízást "információtechnológiai eszköz, távközlési eszköz útján vagy más, a pénzforgalmi szolgáltatójával kötött, keretszerződésben meghatározott módon nyújtja be", azaz például telebankon vagy netbankon keresztül adja be és a nem kell a bank munkatársának beavatkozni,
- az átutalás benyújtása nem kötegenként történik. Itt van kivétel, ha jogszabályok alapján a fogyasztónak minősülő fizető fél, mondjuk egy átlagos lakossági ügyfél több, az előbb felsorolt feltételeknek megfelelő átutalást kezdeményez, azok szintén azonnal elmennek majd.
Jön a fizetési kérelem is
Az azonnali átutalási rendszerrel együtt megjelenik az úgynevezett fizetési kérelem is a lakossági területen, amely lényegében a sárga csekkes fizetést válthatja ki. A fizetési kérelem leegyszerűsíti, lerövidíti az átutalás elindítását. Valójában egy üzenet, amelyet az átutalás címzettje küld az átutalónak. (A szakmai meghatározások szerint a "kedvezményezett" üzenete a "fizető" félnek.) A fizetési kérelem elküldése még nem jár pénzmozgással, de az tartalmazza a későbbi konkrét átutaláshoz szükséges összes adatot.
Ha megérkezik a lakossági ügyfélhez a kérelem és ő jóváhagyja azt, akkor elindul a pénz. Például a mobilszolgáltató elküldi a fizetési kérelmet a fogyasztónak, hogy az előző havi számlája mondjuk 9000 forint volt, ezt megnézi az érintett és ha nincs kifogása, akkor jóváhagyja az utalást. A sárga csekkel szemben a fizetési kérelem előnye, hogy készpénzmentesen, elektronikusan zajlik.