Szerencséje lehet az autósoknak: hacsak nem jön váratlan fordulat, a jövő héten alacsonyabb árakkal találkozhatnak a benzinkutakon. A gázolaj jegyzésárak ugyanis napok óta lefele tartanak, egy tonna gázolaj ára péntek délután 717 dollár volt, azok után, hogy kedden még 740 dollár/tonna feletti árszinten kereskedtek, vagyis 3 nap alatt 3,2 százalékkal került lejjebb az ár a mediterrán üzemanyag tőzsdén.
Emellett pedig a forint erősödött a dollárral szemben, a hét eleji 361-es szintről péntek délutánra 359,2-re.
A dízel üzemanyag jegyzésára azért fontos, mert ezen az áron vásárolnak a magyarországi importőrök és ehhez az árhoz igazítja a Mol is hetente (akár többször) a nagykereskedelmi árait, függetlenül attól, hogy milyen áron jutott hozzá a nyersolajhoz, leginkább orosz behozatalból, vagy saját termelésből.
A mediterrán tőzsdei jegyzésárak az irányadó nyersolajárak árváltozását követik, azok pedig nagyot estek pénteken: délután az észak-tengeri Brenttel mínusz 2 százalékos áron kereskedtek, azok után, hogy órákkal korábban 3 százalékos mínuszt is mutattak a kijelzők. A Reutersnek nyilatkozó elemzők a lélektani 80 dolláros hordónkénti árszinteket azzal magyarázták, hogy a friss makrogazdasági adatok inkább alacsonyabb olajkeresletet vetítenek előre, s közben a geopolitikai aggodalmak is háttérbe szorultak, ami szintén nyomottabb árakat indokolhat.
Gyenge kereslet tartja lenn az olajárat
Amikor az olajpiaci szereplők keresleti aggodalmakról beszélnek, elsősorban Kínára gondolnak. Pénteken Li Csiang miniszterelnök beszélt arról, hogy nagy erőfeszítésere van szükség a gazdaság fellendítése érdekében, a fogyasztást pedig egyértelműen ösztönözni kell. A csütörtöki adatok alapján nem csoda, hogy aggódik Csiang: az ipari termelés lassult, a munkanélküliség emelkedik, a beruházások sem pörögnek. A kínai olajimport lanyhulására reagálva a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) már hétfőn csökkentette az idei évre vonatkozó keresleti kilátásait. A Bloombergnek a Commerzbank elemzője azt nyilatkozta, hogy az árfolyamokat a keresleti aggodalmak mellett az mozgatta (lefelé), hogy Irán egyelőre nem indított támadást Izrael ellen.
A nagykereskedelmi ár csökkenése nem garancia semmire
Itthon a kutakon kedden nem változtak a kiskereskedelmi árak, jelenleg a benzin átlagára 612 forint, a dízelé 614 forint literenként. Pedig mindössze 2 százalékos árcsökkenés kellene a 600 forintos átlagárhoz.
Arra azonban most sincs garancia, ha az importőrök és a Mol – reagálva a piaci árváltozásokra – csökkentenék a nagykereskedelmi árakat, az egy az egyben megjelenik majd a kutak oszlopain.
Megoszlanak a vélemények arról, hogy ez miért van így. Van aki nyerészkedést lát a kutak részéről, mások szerint az értékesítés volumenében kell keresni a választ. Idén az eladott üzemanyag-mennyiség az első félévben csupán 2,1 százalékkal haladta meg az előző év azonos időszakáét. De a probléma az, hogy maga a bázis roppant alacsony: 2023-ban ugyanis 19,5 százalékkal kevesebb üzemanyag fogyott, mint egy évvel korábban. Szóval alacsonyabb mennyiségi értékesítés mellett kellett működniük a kutaknak úgy, hogy közben a költségeik rendre emelkedtek, ha csak ezeket vesszük figyelembe, lehet indokolt a magasabb kiskereskedelmi árrés alkalmazása.