Magyarország történetének egyik legnagyobb léptékű sportberuházását húzták fel 75 milliárd forintból az M7-es autópálya mellett – írja a g7.hu. A május 18-án átadott balatonfőkajári Balaton Park Circuit nevű autó- és motorversenypálya beruházók szerint a világon a legmagasabb színvonalú, Forma-1-es versenyekre alkalmas és Közép-Európában 15 éve nem épült hozzá fogható létesítmény, ráadásul mindez magánpénzből.

Száguldozhatnak a versenyautók a Balatonon

Hivatalosan megnyitották a Balaton Park Circuit elnevezésű versenypályát Balatonfőkajáron, a létesítményben a Forma-1-en és a gyorsaságimotoros-vb futamain kívül bármilyen autó- és motorsport eseményt meg tudnak rendezni. Bővebben>>>

Elkerülte a sajtó figyelmét, hogy mi folyik az M7-es mellett

A nagyszabású építkezésre a sajtó főképp az átadás után figyelt fel, ami furcsa ekkora beruházás esetén, hiszen már évek óta látni lehetett a hatalmas területen épülő pályát az autópálya mentén. Ezzel szemben két sportberuházás is nagy port kavart a médiában:

  • Balatonhoz szintén közel eső Sávolyon 2009-re tervezték a legrangosabb nemzetközi motorverseny-sorozat, a MotoGP egyik futamát, viszont ebből nem lett semmi a 2008-as gazdasági válság és egy korrupciós botrány miatt.
  • 2020-ban szintén kormányzati projektként hirdették meg, hogy Hajdúnánáson MotoGP-pálya épül. Az első futamot 2023-ban rendezték volna, de a 65 milliárd forintosra tervezett projektet felfüggesztették a tavaly őszi kormányzati megszorítások részeként.

2013-ban jelentek meg az első hírek a balatonfőkajári versenypálya építéséről. A projekt egyik vezetője azt nyilatkozta az építkezés megkezdése után egy hónappal, hogy 2005 óta óta tervezték a pályát, és 2015 elejére tervezik a megnyitót.

500 munkahely teremtésére alkalmas beruházással számoltak, és nyolc milliárd forintra becsülték a befektetett összeget, ami a tízszeresére nőtt.

Pár furcsa adalék

A Balaton Park Circuit amellett, hogy érdekes módon magánpénzből épült, a múlt heti megnyitóig nemigen írt róla a magyar sajtó. Néhány plusz információ szintén szokatlannak tűnik:

  • a terv szerint 2015-ben adták volna át, tizedannyi befektetésből készültek megépíteni;
  • Forma-1-es és MotoGP-futamokra alkalmas pályát építettek, miközben ilyen versenyeket nem rendeznének a pályán. Ez azért is furcsa, mert ezek jóval nagyobb bevételeket hoznának;
  • a projekt arca a Forma-1 történetének legrosszabb pilótájaként jellemzett, Budapestre települt izraeli üzletember, akinek több érdekeltsége is százmilliós adótartozást halmozott fel korábban;
  • a versenypálya és az üzemeltető végső tulajdonosát is belize-i cégek mögé rejtették el, arról pedig lényegében semmit nem lehet tudni, hogy milyen pénzből finanszírozták a beruházást;
  • egy másik központi szereplő pedig egy magyar ügyvéd, aki részt vett egy tízmilliárdos állami lélegeztetőgép-üzletben, egy korrupciós ügyben pedig vádlott volt.