Magyarország történetének egyik legnagyobb léptékű sportberuházását húzták fel 75 milliárd forintból az M7-es autópálya mellett – írja a g7.hu. A május 18-án átadott balatonfőkajári Balaton Park Circuit nevű autó- és motorversenypálya beruházók szerint a világon a legmagasabb színvonalú, Forma-1-es versenyekre alkalmas és Közép-Európában 15 éve nem épült hozzá fogható létesítmény, ráadásul mindez magánpénzből.
Száguldozhatnak a versenyautók a Balatonon
Hivatalosan megnyitották a Balaton Park Circuit elnevezésű versenypályát Balatonfőkajáron, a létesítményben a Forma-1-en és a gyorsaságimotoros-vb futamain kívül bármilyen autó- és motorsport eseményt meg tudnak rendezni. Bővebben>>>Elkerülte a sajtó figyelmét, hogy mi folyik az M7-es mellett
A nagyszabású építkezésre a sajtó főképp az átadás után figyelt fel, ami furcsa ekkora beruházás esetén, hiszen már évek óta látni lehetett a hatalmas területen épülő pályát az autópálya mentén. Ezzel szemben két sportberuházás is nagy port kavart a médiában:
- A Balatonhoz szintén közel eső Sávolyon 2009-re tervezték a legrangosabb nemzetközi motorverseny-sorozat, a MotoGP egyik futamát, viszont ebből nem lett semmi a 2008-as gazdasági válság és egy korrupciós botrány miatt.
- 2020-ban szintén kormányzati projektként hirdették meg, hogy Hajdúnánáson MotoGP-pálya épül. Az első futamot 2023-ban rendezték volna, de a 65 milliárd forintosra tervezett projektet felfüggesztették a tavaly őszi kormányzati megszorítások részeként.
2013-ban jelentek meg az első hírek a balatonfőkajári versenypálya építéséről. A projekt egyik vezetője azt nyilatkozta az építkezés megkezdése után egy hónappal, hogy 2005 óta óta tervezték a pályát, és 2015 elejére tervezik a megnyitót.
500 munkahely teremtésére alkalmas beruházással számoltak, és nyolc milliárd forintra becsülték a befektetett összeget, ami a tízszeresére nőtt.
Pár furcsa adalék
A Balaton Park Circuit amellett, hogy érdekes módon magánpénzből épült, a múlt heti megnyitóig nemigen írt róla a magyar sajtó. Néhány plusz információ szintén szokatlannak tűnik:
- a terv szerint 2015-ben adták volna át, tizedannyi befektetésből készültek megépíteni;
- Forma-1-es és MotoGP-futamokra alkalmas pályát építettek, miközben ilyen versenyeket nem rendeznének a pályán. Ez azért is furcsa, mert ezek jóval nagyobb bevételeket hoznának;
- a projekt arca a Forma-1 történetének legrosszabb pilótájaként jellemzett, Budapestre települt izraeli üzletember, akinek több érdekeltsége is százmilliós adótartozást halmozott fel korábban;
- a versenypálya és az üzemeltető végső tulajdonosát is belize-i cégek mögé rejtették el, arról pedig lényegében semmit nem lehet tudni, hogy milyen pénzből finanszírozták a beruházást;
- egy másik központi szereplő pedig egy magyar ügyvéd, aki részt vett egy tízmilliárdos állami lélegeztetőgép-üzletben, egy korrupciós ügyben pedig vádlott volt.