"A rendelkezésre álló forrásokat 100 százalékban lehívta Magyarország, ami nemzetközi összevetésben is kiemelkedő eredménynek számít. Kilencezer milliárd forintot fordítottunk fejlesztésekre" - jelentette Lázár János Miniszterelnökséget vezető államtitkár az előző EU-s pénzügyi ciklus támogatásainak elköltéséről. A 2007-2013-ra Magyarországnak járó támogatásokat 2015 utolsó napjáig lehetett hivatalosan elkölteni, Lázár a sikerről is ezután számolt be.
Csakhogy az Európai Bizottság a pénz egy jelentős részét, közel 10 százalékát nem fizette még ki, ennek a pénznek a határidő utáni elszámolása pedig jelenleg is vitatott - hívja fel a figyelmet a 444.hu cikke, amelyből kiderül, hogy a pénzt a magyar kormány hitelből pótolja, egyelőre bízva abban, hogy egyszer majd sikerül beszedni Brüsszelből a hiányzó összeget. Csak 2015-ben 560 milliárd forint hitelt vett fel az ország az át nem utalt EU-s pénz pótlására, mondta Barcza György, az Államadósság Kezelő Központ vezérigazgatója egy február végi interjúban a Portfoliónak. Ez nagyjából annyi pénz, mint amennyiből a 4-es metró épült.
Brüsszel elsősorban azért nem fizet, mert a magyar támogatási programok egy jelentős részénél valamilyen szabálytalanságot talált.
A 444.hu szerint a következő programok álltak le:
1. A KEOP 5.5.0 prioritása, vagyis energiatakarékos közvilágításról szóló pályázatok. Az uniós vizsgálat az Elios Zrt. ( amelynek tulajdonosai között volt még Tiborcz István is, Orbán Viktor miniszterelnök veje) fantasztikus győzelmi sorozata nyomán indult. Magyarország jelenleg nem nyújt be közvilágítással kapcsolatos számlákat Brüsszelnek.
2. A KEOP 7.9.0 prioritása, amiből különböző környezetvédelmi beruházások tervezését, előkészítését lehetett finanszírozni. Itt leegyszerűsítve kamu tanulmányokra lehetett nagy pénzeket felvenni. A 444.hu úgy tudja, a két KEOP-os probléma nyomán összesen 131 millió euró ragadt be, vagyis 40,6 milliárd forint.
3. Aszfaltügy: itt a bizottság egy 2007-től tartó gyakorlatba kötött bele, konkrétan abba, hogy rendszerint csak olyan útépítő pályázhatott, akinek 50 kilométeren belül saját aszfaltkeverő telepe volt. A vita miatt állnak a KÖZOP (közlekedés) és a hét ROP (regionális fejlesztések) útépítésre vonatkozó kifizetései, immár legalább két éve.
A beragadt összeg 573 millió eurót (közel 178 milliárd forintot) érint, de a 444.hu szerit az aszfaltvita miatt szintén beragadt a KÖZOP-nak az a része, amit nem a koháziós alapból, hanem az ERFA-ból, vagyis a regionális fejlesztési alapból finanszíroznak. Ez további 833 millió eurót, azaz 258 milliárd forintot érint.
4. Öveges program: a portál úgy tudja, amíg a bizottság ezt a programot vizsgálja, addig az egész TÁMOP (társadalmi mobilitás) program áll. Itt 780 millió eurót, vagyis 241 milliárd forintot tart vissza Brüsszel.
5. A pályázatok irányítási és ellenőrzési rendszerét is problémásnak látja a bizottság a TIOP, vagyis a társadalmi infrastruktúra program esetében. Itt a beragadt összegről ellentmondó információt kapott a 444.hu két különböző helyről. Az egyik szerint 121 millió euró (37,5 milliárd forint), a másik szerint 218 millió euró (67,6 milliárd forint) a visszatartott összeg. Ugyanakkor több helyről is azt a megerősítést kapta a portál, hogy a felfüggesztések hamarosan hivatalossá válnak és az aszfaltügyhöz hasonló szakaszba kerülhet az eljárás.
6. Túlárazások: több regionális program egyes alfejezetei ügyében is vizsgálódik a bizottság, és egyelőre ezek után sem egyenlíti ki a számlákat. Ezekben a közös, hogy mindegyik esetében irreálisan sok pénzt nyertek a pályázók a megvalósult projektek piaci árához képest.
A 444.hu felhívja a figyelmet, hogy a fent említett összegek még nem a végleges veszteséget jelölik, csak a visszatartott összegeket. Azaz ebből egyelőre csak az látszik, hogy nagyságrendileg körülbelül mennyit kell az államnak hitelből finanszíroznia. Ez az összeg továbbá a költségvetési egyensúlyt sem befolyásolja, miután az uniós statisztikában az így keletkezett hiányt nem kell feltüntetni. Ez azonban hosszabb távon azért visszaüthet.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Kiderült, mennyit visz haza egy átlagos magyar nettóban

Rossz hír érkezett: alapjaitól kell újjáépíteni az M1-M0 csomópontot

Szokatlan időben hoz magával egy nagyon fontos embert Gulyás Gergely, kamerák is lesznek

Nem ezt várták: csökkent az árrésstop ereje, de a június odavághat

Repülőgépeket kérhettek a tárgyalásokon az oroszok, ebből vásárolnának be

Fegyvertelenül vezérelné katonáit Ukrajnába a dán hadsereg feje, az oroszok „életveszélyt” kiáltanak

Szijjártó Péter bejelentést tett: fontos beruházást hoz Magyarországra a svéd vállalatcsoport

Potom fejpénzért nyújtja brutális szolgáltatását Trump kedvenc börtönőre

Erről most nem lehet Budapestre jutni: áll az autópálya
