A vásárlókat és a kereskedőket is érintő szabályok lépnek életbe 2022. május 28-tól, amelyek az árcímkézésre, valamint az árkedvezmények feltüntetésére vonatkoznak.
Az új szabályok célja, hogy a fogyasztók mesterségesen, az akciók előtt megemelt „eredeti” árakkal, majd valótlan százalékos kedvezményekkel való megtévesztését megakadályozza - derül ki Priskin Boglárka, a Cerha Hempel ügyvédi iroda versenyjogi szakértőjének összefoglalójából.
A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy
- az árcsökkentés bejelentésekor az új szabályok hatálybalépése után minden esetben meg kell jelölni az eladási ár mellett a korábbi (eredeti) árat is. Az eredeti ár pedig az, amely az árcsökkentés előtti meghatározott időszakban (minimum 30 nap) a legalacsonyabb volt.
- Amennyiben a termék 30 napnál rövidebb ideje van forgalomban, úgy 30 helyett minimum 15 nappal kell számolni. Kivételt kell alkalmazni ezen felül arra az esetre is, amikor a termék ára folyamatosan csökken. Ez az úgynevezett „progresszív árcsökkenés” esete, tehát például amikor először 20 százalék, majd 50 százalék kedvezmény jár és így tovább - ha erről van szó, akkor az eredeti ár az első árcsökkentés előtti utolsó ár. Ilyen esetekben tehát a 30 napos szabályt nem kell alkalmazni.
A romlandó vagy minőségüket rövid ideig megőrző termékekre nem lesznek érvényesek ezek a szabályok. Priskin Boglárka szerint fontos azt is megjegyezni, hogy az új szabályok, csak a megvételre kínált termékek árcsökkentését érintik, a szolgáltatásokét nem. A szigorítások pedig csak azokra az akciós tájékoztatásokra vonatkoznak, amelyek egy konkrét, mérhető árcsökkenést hirdetnek, Ezért például a "legjobb ár" vagy éppen az 1+1 darabos vásárlásokra nem alkalmzandóak. Utóbbi kedvezményeket fogyasztóvédelmi szempontból esetről estre lehet megvizsgálni.
Kérdések, aggályok
A szakember szerint az új szabályok már első olvasásra is bonyolultnak tűnhetnek, a kereskedőknél pedig jogosan merülhet fel egy sor kérdés. Például az, hogy hogy jogszerű-e, ha egy slágerterméket egy kereskedő egymást követő akciókban kíván szerepeltetni. Az új szabályok értelmében ugyanis úgy tűnik, nem lehet mondjuk a Cyber Monday-kampányban is akciósként hirdetni egy terméket, ha a pár nappal azt megelőzően kezdődő Black Friday-akcióban már egy jelentős kedvezményt kínált a kereskedő. A Cyber Monday napján ugyanis már a Black Friday-akcióban érvényes ár lesz a referencia, hiszen utóbbi ár tekinthető az akciót megelőző 30 nap „legalacsonyabb áranak”. Szintén felmerülhet, hogy milyen hosszan lehet „akciósként” hirdetni egy terméket a kedvezményes árral anélkül, hogy az akciós ár ne minősüljön jellemző „eredeti” árnak."
Pintér Anna, a Cerha Hempel másik szakértője szerint "erre vonatkozóan az irányelv nem tartalmaz szabályokat, értelmezésünk szerint továbbra is az Fogyasztóvédelmi törvény és a GVH gyakorlata lesz irányadó e körben, érdemes tehát ezekre kiemelt figyelmet fordítani.
Az sem világos a szakértők szerint, hogy az új jogszabály hatálya alá fognak-e tartozni az outlet áruházak ármegjelenítési gyakorlatai, ugyanis az ilyen jellegű boltok sajátossága az, hogy saját, a piaci átlag árszínvonalhoz képest olcsóbb áraik mellett az ajánlott fogyasztói árat, tehát nem saját árukat tüntetik fel referenciaként. Hasonló kérdést vet fel az úgynevezett. induló ár (,,launching price”) használata, amikor egy új terméket a fogalomba helyezése utáni rövid időszakban a népszerűsítés érdekében alacsonyabb áron tesznek elérhetővé, mint amin később hosszú időn keresztül értékesíteni tervezik. A Cerha Hempel szakértői úgy vélik, mindkét megoldás kedvező a vásárlóknak és a kedvezmények bemutatása is hasznos, mégis kérdés, hogy a kereskedőknek az új szabályok alapján jövő májusától lesz-e lehetőségük ilyen típusú árfeltüntetésre.