A közlekedés 2016-ban az Európai Unió teljes széndioxid-kibocsátásának 27 százalékát adta, tehát a kitűzött éghajlatvédelmi célokat aligha lehet elérni a közlekedési kibocsátások jelentős csökkentése nélkül. Ezt a célt is szolgálnák a Nemzeti Energia- és Klímatervek (NEKT): ezekben az összes tagországnak be kell mutatnia mindazokat az intézkedéseket, melyekkel a széndioxid-kibocsátást az uniós előírásoknak megfelelő mértékben csökkentik a különböző ágazatokban.
A T&E (amelynek a Levegő Munkacsoport is tagja) korábban készített egy ajánláscsomagot az EU részére a közlekedés széndioxid-mentesítésére 2050-ig. Most ezzel vetették össze az eddig elkészült NEKT-tervezetek közlekedésre vonatkozó intézkedéseit: meghatározott szempontok szerint pontozták ezeket. Ha egy NEKT teljes egészében tartalmazza a T&E ajánlásait, akkor összesen 100 pontot kap.
Kapcsolódó
A legjobbnak a holland terv bizonyult 73 ponttal, amihez jelentősen hozzájárult, hogy 2030-tól tervezik kitiltani a robbanómotoros modelleket az új személygépkocsik piacáról.
A magyar NEKT kapta a legkevesebb pontot, mindössze 13-at. Ennek a fő oka, hogy kevés intézkedést említ, és még ezek esetében sem fejtik ki, hogy milyen lépésekkel akarja az ország megvalósítani azokat. Komoly hátránya emellett, hogy bár a Magyarországnak 2030-ig mindössze 7 százalékos kibocsátáscsökkentést kell teljesítenie (2005-höz képest), a közlekedésben nemhogy csökkentést nem tervezünk, de egyenesen 30 százalékos emelkedéssel számolunk.

"Szerencsére decemberig, a végleges változat elkészítésének határidejéig még van idő arra, hogy az Innovációs és Technológiai Minisztériumban kidolgozzák a részleteket, és megtalálják a módját annak, hogy mielőbb megkezdjék a közlekedési széndioxid-kibocsátás visszaszorítását. Erre egyébként részletes javaslatokat dolgoztunk ki, amelyet eljuttattunk a minisztériumnak is" - állapította meg Lukács András, a Levegő Munkacsoport elnöke. Vargha Márton, a szervezet közlekedési témafelelőse hozzátette: a csökkentés azért is fontos, mert annak az országnak, amely nem teljesíti a kibocsátáscsökkentési célokat, kvótát kell majd vásárolnia a túlteljesítő országoktól.
Az említett tanulmányok a Kibocsátáscsökkentési Stratégiák a Tagállamok Közlekedési Ágazatában projekt keretében készültek, amely a Német Környezet- és Természetvédelmi Minisztérium EU Klímakezdeményezés (EUKI) programjának támogatásával valósul meg.
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Ausztria térdre rogyott, ez már a lakosság előtt sem titkolható

Nagy a baj: rendkívüli kormányülést hívtak össze a megállíthatatlanul terjedő vírus miatt

Népharag zúdul a láncokra Európában, a vásárlók elmossák az élelmiszerinflációt

Megvan a bukás oka: túl rondák a német autók?

Meglépte Musk: eladta az X-et, nem meglepő a vevő

Nagyot újít a Facebook: újra csak azt látjuk majd a hírfolyamban, amiért regisztráltunk

Megvan a bűnös, ez okozta a pénteki borzalmas földindulást

A budapesti agglomerációt nem rohanták le a befektetők
Brutális ukrán támadás, halálos sebet kaphatott az orosz gázellátás
