A Lidl a Swarz-csoport tagja, összesen 13 900 Lidl üzlete van világszerte, 32 országban vannak jelen és az üzletlánc teljes árbevétele tavaly 167,2 milliárd euró volt. Magyarországon, 2023-ban 1413 milliárd forint árbevételt könyveltek el, mondta Szlavikovics Zita, a Lidl Magyarország igazgatóságának elnöke.

A Lidl húsz éve van jelen Magyarországon, a századik üzlettől a kétszázadik boltnyitásig 15 év telt el. Úgy fogalmazott, már a 250-dik üzletig látnak előre, és nem kell 7,5 évnek eltelnie ahhoz, hogy megnyissák a következő 40 új kereskedelmi egységet.

A Lidl gazdasági lábnyoma, a bruttó hozzáadott érték, elérte az 1200 milliárd forintot. Adótermelő képességük 765,8 milliárd forint , ami a hazai GDP 1,3 százalékát jelenti.

Egy ötösfogat a siker kulcsa

Jelenleg 210 üzletük van és négy logisztikai központ szolgálja ki az üzleteket, de már az ötödik logisztikai központ alapkövét is letették. Érdekességként megemlítette, hogy a Lidl Magyarország üzletinek alapterülete 32 focipályát tenne ki, raktárbázisok területe is nagyjából ugyanekkora.

A Lidl sikerének a kulcsa egy ötösfogat, ami tartalmazza az ár-érték arányt, a minőséget, a frissességet, a megbízhatóságot és az egyszerűséget.

A Lidl számra a legfontosabb mutatószám a vevők számának alakulása, idén ez nagyjából 180 millió vásárlást jelent a boltokban. Húsz év alatt egyszer fordult csak elő, hogy éves szinten csökkent a vásárlók száma, ez pedig a pandémia alatt történt, mondta Szlavikovics Zita. 

Arra törekednek, hogy minél több magyar beszállítóval dolgozzanak, a hazai partnerek száma elérte a 61 százalékot, számuk 10 év alatt megduplázódott. Kiemelte: ha valaki bekerül magyar beszállítóként a Lidlbe, akkor egy út nyílik meg előtte Európa többi országa felé is.

A foglalkoztatottsággal kapcsolatban utalt arra, hogy a  kiskereskedelmi dolgozók 3,3 százalékát a Lidl dolgozók teszik ki. A  kereskedelmi szektorban a kilencedik legnagyobb munkáltatók, tízezer embernek adnak munkát.

Nagy beruházásokat inspiráltak 

Húsz évvel ezelőtt egy sokkal töredezettebb piacra érkezett a Lidl, erről már Nepp Zoltán, a Lidl Magyarország beszerzési ügyvezető igazgatója beszélt a sajtótájékoztatón. 

A bizalom nem fán terem, ezt ki kellett érdemelni. Mára már számos területen piacvezetők, például a szerszámgépeik nagyon nagy sikert aratnak. Az üzletekben a belföldi beszállítok által bonyolított forgalom már 650 milliárd forint felett van és 135 milliárd forint értékben exportálnak is.

A beszállítók velük együtt fejlődnek, amihez kell bizalom és perspektíva is.

Példaként említette, hogy több beszállítójuk miattuk kezdett nagy beruházásokba, hogy a Lidlt és más partnereket ki tudjon szolgálni.

Példaként említette a Zalaco Sütőipari Zrt.-t, a cég 9,5 milliárdért bővített, vagy a Foodboxot, ahol 2 milliárd forintos beruházás történt, de ilyen a Mizo és a Mecsek Baromfi Kft. vagy a Naszálytej Zrt. is.

Beszélt a boltokban a pékségek létrehozásáról, ami az egyik legnagyobb beruházása volt a Lidlnek. Ettől az invesztíciótól lett a pékségeikben forgalmazott termékek zöme exportképes termék, évente 16 milliárd forintért szállítanak külföldre is pékárút.

Beszélt a bor szortimentről is, és kiemelte, hogy amíg 2014-ben 6 millió palack borból, 3,1 millió palack ment exportra, 2023-ban 29 millió palack bort adtak el, ebből 14,3 millió palackot külföldön értékesítettek.

FMCG TOP 10 - üzletláncok rangsora 2023-ban 

  • Lidl: 1413 milliárd forint;
  • Spar: 1060 milliárd forint;
  • Tesco: 880 milliárd forint;
  • Coop: 830 milliárd forint;
  • CBA: 704 milliárd forint;
  • Aldi: 605 milliárd forint;
  • Penny Market: 594 milliárd forint;
  • Auchan: 537 milliárd forint;
  • Reál: 473 milliárd forint;
  • DM: 209 milliárd forint;

(forrás: Trade Magazin)