A járvány után az ukrán háború gazdasági következményei fékezik a fogyasztást. Elsősorban a felfoghatatlan méretűnek ígérkező drágulások, főleg az élelmiszerek körében, de az üzemanyag sem ígérkezik kivételnek, és az iparcikkeknél az alkatrészhiány újabb hulláma söpri ki a vásárló pénztárcájából az utolsó filléreket, ha egyáltalán megtalálja, amit keres.
Mindez alapvetően attól függ, meddig tart a háború, majd az okozott károk helyreállítása, az újjáépítés, a szankciós nyomás, de legfőképpen a lerombolt, vagy ellehetetlenített termelés újraindítása. És mindez nem kevés nyomot hagy majd a pénztárcákban.
Az árucsoportos statisztika az üzlettípustól eltérően pontosan jelzi, mire mennyit költöttek a vásárlók. Összekeveredett ugyanis az elmúlt években a boltok kínálata, és bár az alapvető jegyeket megőrizték, de közben úgy színesedett a választék, hogy az a vásárlónak csábítóbb legyen. Így például egy élelmiszerboltban az ételféleségek mellett sok mást is megtalálni.
A legtöbbet élelmiszerekre költik, de egyben itt fékez legnagyobbat a drágulás a megvásárolt árumennyiséget nézve. Az élelmiszerek után a legtöbb pénz a benzinkutakon marad.
A legnagyobb ütemben - a nyugtaadatokat nézve - a különféle ketyerék piaca ugrott, csaknem 30 százalékkal. Ötödével nőtt a költekezés az építőanyagok, lakásfelújítási cikkek piacán is, ehhez hasonlóan emelkedett a különféle lakásfelszerelések vásárlása. És ennyivel több pénz jutott a kasszákba a könyvesboltokban, játék-, sportszerboltokban, írószerboltokban.
2019 | 2020 | 2021 | 2021/2022 (százalék) | |
érték (milliárd forint) | 12.138 | 12.437 | 13.784 | 13,4 |
változás (mennyiség, előző évhez, százalék) | 6,3 | -0,1 | 3,5 | 3,4 |
Forrás: KSH |
A növekedésbeli ütemkülönbségek pedig a boltos piac átrendeződését is jelentik, hiszen például ruhákra 2021-ben még mindig csak annyit költöttek, mint a járvány előtti 2019-ben.
A boltokban 2021 második félévében egyre hevesebb támadást intéztek az árcédulák a vásárlók pénztárcája ellen. Szépen híztak emellett a bevásárlótáskák is, hiszen a mennyiséget nézve többet pakoltak beléjük a vásárlók.