Nemcsak az új autók piaca csökken, hanem használtból is egyre kevesebb és egyre idősebb érkezik az országba - írja a Használtautó.hu elemzése.
Ezért a teljes hazai autópark drasztikusan öregszik: mára jellemzően 15 évnél idősebb autók futnak a magyar közutakon, ezért továbbra sem kedvezők a hazai autópiac mutatói. Csökken az új autók piaca, a használtan behozott autók száma immár hatodik hónapja esik, már éves szinten is mínuszban van, átlagéletkoruk pedig továbbra is nő, így a hazai autóállomány egyre inkább öregszik.
Komoly probléma, hogy az érkező import autók is egyre öregebbek
- mondta Katona Mátyás, a Használtautó.hu autópiaci szakértője.
Kiemelte: a 10 éve változatlan a regisztrációs adó, ami az idős, egyre elmaradottabb emissziójú autók importjának kedvez, ugyanis az infláció és az emissziós normák fejlődése ellenére ma pontosan ugyanannyi regisztrációs adó kell fizetni egy tízéves, Euro4-es autóra, mint 2012-ben.
Bár szinte a küszöbön van az Euro7-es norma bevezetése, a hazai regisztrációs adó mégsem tesz különbséget az Euro5-ös és az Euro6-os norma között. Utóbbi kettőre úgy vonatkozik azonos regisztrációs tétel, hogy az Euro5-ös dízeleket már nemcsak Nyugat-Európa egyes nagyvárosaiba, de a szmogriadó riasztási fokozatában már Budapestre sem engedik be.
Míg 1990-ben kilenc év volt az autópark átlagéletkora, azóta ez több mint másfélszeresére nőtt.
Az import alakulása persze csak az egyik tényező az átlagéletkor kapcsán, a másik az újautó eladások alakulása. Ha egyetlen új autóval sem bővülne az autóállomány, akkor évente 1 évvel nőne az átlagéletkora, csökkenni pedig akkor tudna, ha a minél több új autó forgalomba helyezése ellensúlyozná a meglévő állomány korosodását.
Hiába kezdett 2010-től magához térni az új autók piaca, mert 2012-ben módosult a regisztrációs adó ami gyakorlatilag szabad utat nyitott az idősebb használt autók importja előtt.
2013-2018 között több használt, mint új autó került az utakra. A koronavírus-járvány szintén visszafogta az újautó-eladásokat, ezért 2020 óta ismét egyre több használt autót helyeznek forgalomba hazánkban.
Évek óta az látszik, hogy az import autók zöme 10 év feletti. A DATAHOUSE adatai szerint az idén január és november között behozott autók kétharmada 10 évnél idősebb volt, így pedig átlagos életkoruk 13,1 évre nőtt. Összehasonlításképp: a Használtautó.hu teljes hirdetési állományának átlagéletkora még idén is „csupán” 12,5 évre emelkedett.
A regisztrációs adónak mindenképpen ösztönöznie kellene a modernebb emissziós normájú autók forgalomba helyezését. Kirívó példa, hogy a legmodernebb, legkisebb motorral rendelkező hibrid autóra nálunk magasabb regisztrációs adót kell fizetni mint egy Euro5-ös, Euro6-os, 1,4 literesnél kisebb hengerűrtartalmú benzines, vagy 1,5 literesnél kisebb dízelautóra – jegyzi meg Katona Mátyás.
Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!