A V0 teherforgalmi vasútvonal előkészítési munkálatainak következő lépése a nyomvonal-sávot érintő élővilág előzetes felmérése, a környezeti hatástanulmány készítése, valamint az új vasúti nyomvonal környezetvédelmi engedélyének megszerzése – adja hírül a Magyar Építők.

Ezekre vonatkozóan indított új uniós közbeszerzési eljárást a HUNGRAIL Magyar Vasúti Egyesület. Mint írták, a gazdasági fejlődéshez elengedhetetlen a környezetkímélő áruszállítás, melyben a vasútnak – mint a legfenntarthatóbb közlekedési módnak – ismételten egyre jelentősebb szerepe van. 

Mind a hazai, mind a nemzetközi célkitűzések között szerepel a személy- és áruforgalom közútról vasútra terelése, lehetőség szerint minél nagyobb mértékben.

A magyar vasút-hálózatban Budapest, mint fő vasúti csomópont szűk keresztmetszetet jelent a nemzetközi, illetve a hazai személy- és áruforgalom szempontjából is, és a hosszútávú fejlődés elérése érdekében született döntés az augusztus 20-ig véleményezhető Országos Vasúti Árufuvarozási Koncepció megalkotásáról, amely megalapozza egy Budapestet délről elkerülő vasútvonal kijelölését.

Idén megkezdődhetnek a felmérések

A V0 megvalósításához szükséges előkészítési munkálatok folyamatban vannak. A vizsgálandó Szolnok−Kecskemét−Székesfehérvár−Győr nyomvonalsávra vonatkozó részletes elemzések jelenleg is zajlanak, a megvalósíthatósági tanulmány pedig hamarosan elkészül az Építési és Közlekedési Minisztérium felügyelete mellett.

Új vasúti Duna-hídra is szükség lesz

A tervezett összeköttetés megvalósításához a Dunán új vasúti hidat kell építeni. Mindez hosszú távon hozzájárulhat ahhoz, hogy a vasúti áruszállítás az Európai Unió céljaival összhangban 2030-ig 50 százalékos növekedést érhessen el, 2050-ig pedig megduplázódjon – zárul a HUNGRAIL közleménye.