A nemzeti versenyhatóság kiemelten figyel a közbeszerzési kartellekre, ezek ugyanis az egyik legsúlyosabb versenyellenes jogsértésnek számítanak. A budapesti menetrendszerinti hajójáratok üzemeltetésére a fővárosi közlekedési cég 2020 nyarán írt ki nyílt közbeszerzést, az eljárás során azonban észrevette, hogy egyes ajánlattevők nyilatkozatai szinte szóról szóra megegyeznek egymással.
A BKV jelezte a gyanús esetet a Gazdasági Versenyhivatalnak, amely rajtaütött a vállalkozásokon 2021 júliusában. A versenyhatósági eljárás feltárta, hogy négy cég – a Dunai Személyszállító Kft. és a Hajózni Jó Kft., illetve a Rubin Group Kft. és a Duna-Weser Kft. – (ketten-ketten azonos vállalkozáscsoportban) jogsértő együttműködést folytattak annak érdekében, hogy közülük kerüljön ki a tender nyertese.
Összehangolt, versenykorlátozó magatartás
A vállalkozások az ajánlattétel előtt megosztották egymással árszintjeiket, a pályázati anyagaikat pedig ugyanazon személy – az egyik vállalkozás ügyvezetője – állította össze. Az összehangolt, versenykorlátozó magatartás a közbeszerzési eljárás során is fennmaradt köztük – tárta fel a GVH eljárása.
A közbeszerzési eljárásokkal összefüggő versenykorlátozások a legsúlyosabb versenyjogi jogsértésnek számítanak, melyek bizonyos esetben akár büntetőjogi következményekkel is járhatnak. A nemzeti versenyhatóság ezért kiemelten kezeli a közbeszerzési kartellek felszámolását.
A GVH vizsgálata során a vállalkozások mindegyike ún. engedékenységi kérelemmel élt, vagyis a jogsértést elismerve, önként beszolgáltatta a kartell bizonyítékait a versenyhatóság felé. Ennek köszönhetően a GVH Versenytanácsa mintegy harmadával csökkentette a kartell érintett résztvevőinek bírságát. A hatóság egyúttal tekintettel volt a kis- és középvállalatnak minősülő vállalkozások korlátozottabb pénzügyi teljesítőképességére is.
A GVH Versenytanácsa mindezek figyelembevételével összesen 6,5 millió forintos bírságot szabott ki a Rubin Group Kft.-re és a Duna-Weser Kft.-re.
A másik két, 1 fős céget – a Dunai Személyszállító Kft-t, illetve a Hajózni Jó Kft-t – közvetlenül a közbeszerzési tender kiírása előtt alapították ugyanazon a napon, beismerten a támogató ajánlatok beadására. Mindkét cég főtevékenysége belvízi személyszállítás, árbevétele nem volt, a cégjegyzésre ugyanaz a személy jogosult.
Idén sem hajókázhat a Dunán BKV-bérlettel
Előbb a koronavírus-járvány, most a forráshiány miatt szünetel a BKV hajózási szolgáltatása a Dunán. Minden jel arra mutat, hogy ebben a formában nem is indul újra a közeljövőben, hiszen fennállása alatt csak veszteséget termelt. Bővebben>>>Kövesse az Economx.hu-t!
Értesüljön időben a legfontosabb gazdasági és pénzügyi hírekről! Kövessen minket Facebookon, Instagramon vagy iratkozzon fel Google News és YouTube-csatornánkra!
Gazdasági hírek azonnal,
egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!
Legolvasottabb

Temérdek áldozat: több tucatnyian, köztük gyerekek lelték halálukat egy orosz légitámadásban

Furfangos módszerrel ússzák meg a tranzakciós díjat

„Így szórjuk a milliókat!”: Matolcsy Ádám felesége onnan posztolgat, ahol nincs kiadatási egyezmény

Még idén lezárná a háborút Kijev, elvesztettek egy F-16-ost

Pintér Sándor szerint el lehet innen menni

Rekordszámú orvos-beteg találkozást mértek, de ez a praxisszám nem tartható fenn

OTP-sek, figyelem: rövidesen megszűnik a mobilos belépés a netbankba
Bezuhantak az eladások, mélyponton a patinás autógyártó

Van baj: 44 ezer Audit kell visszahívni, miután trükkös problémába ütköztek
