Szerdán érkezett Magyarországra az EP Kulturális és Oktatási Bizottságának küldöttsége, látogatásuk fókuszában pedig a kultur- és médiapolitika, illetve a művészet és az oktatás szabadsága állt. A delegáció kormánytagokkal – köztük Navracsics Tibor és Csák János miniszterekkel –, valamint Bősz Anett főpolgármester-helyettessel, oktatási intézményekkel – köztük a rektori konferencia és a CEU képviselőivel –, a civil társadalom képviselőivel és újságírókkal találkoztak.
A Sabine Verheyen (EPP, Németország) szakbizottsági elnök vezetésével érkező és eredetileg 2020 tavaszi látogatást tervező nyolc fős delegáció a kétéves késés után egy olyan helyzetben érkezett Magyarországra, amikor épp kiéleződött a béremelést és az oktatási rendszer reformját követelő tüntetők között. Az EP-s csoport azonban olyan kérdéseket is vizsgált, mint a menekült gyerekek oktatási lehetőségei. Ez most különös aktualitást kapott az ukrajnai háború miatt.
Sabine Verheyen szerint ellentmondásos, de konstruktív párbeszédet folytattak a lehető legtöbb féllel, sok aggályt és aggodalmat hallottak korábban a civil szférából és a kulturális életből is. Azonban attól elzárkózott, hogy elhamarkodott megállapításokat tegyen.
„Többször hallottuk a kritikát, hogy nem kiegyensúlyozott a delegáció programja, de törekedtünk arra, hogy minden oldalt meghallgassuk. ” – mondta el a vizsgálócsoport vezetője az általa két és fél napos, intenzívnek nevezett egyeztetésekről. Azt ígérte, hogy egy átfogó jelentést közölnek, de néhány előzetes megállapítást megosztott.
Fontos a média szerepe egy demokráciában
Kitért arra, hogy az Európai Parlament nem rég elmarasztalta Magyarországot a médiahelyzet egyensúlytalanságai miatt, ezért médiaszabadságot aszerint vizsgálták, hogy a szereplők befolyásmentesen kritizálhatják-e a kormány intézkedéseit, vagy pozitívan értékelhetik azokat.
Az EP nem ért egyet a kormánypárti, kormánykritikus felosztással.
A médiának függetlennek kell lennie
– foglalta össze álláspontját Verheyen, aki szerint minden orgánumnak legyen meg a lehetősége, hogy egyetértsen vagy kritizálja a kormány működését, annak döntéseit.
A média őrkutya szerepe nagyon fontos egy demokráciában, szerinte mivel ellenőrző szerepet játszik a hatalommal szemben, nem lehetséges semmilyen felosztás vagy pártosodás. „A médiapiac egyensúlyát illetően a KESMA-t említeném, ahova nagyon sok médiumot koncentráltak, de vizsgáltuk a politikai hirdetések felosztását, valamint a magyar médiatörvényeket is” – tette hozzá, hogy mire terjedt ki a látogatásuk. Jelezte, hogy jelenleg is zajlik egy egyeztetés az EU-ban a European Media Freedom Actről, amely a sajtó függetlenségét hivatott erősíteni.
A Napi.hu kérdésére elmondta, hogy utóbbi uniós, a sajtó szabadságát és kiegyensúlyozottságát biztosító tervezet esetében itteni benyomásai is befolyásolják majd, hogy milyen módosító javaslatokat tegyenek erről az Európai Bizottságnak, de várják még a tervezetet. Ebben több frakció is véleményt nyilvánít majd, hogy ne egy pártosodott, hanem konszenzusos javaslat legyen.
„A média ellenőrző szerepét hangsúlyozom, amelyet csak politikailag és anyagilag is független módon töltheti be a sajtó” – ismertette álláspontját Verheyen, jelezve, hogy ennek segítéséről még egy hosszú vitát folytatnak majd.
Az oktatási helyzetet még tovább vizsgálják
Mint mondta, adatokat gyűjtöttek az Erasmus+ programokról, láttak csodálatos épületeket, amelyeket uniós forrásokból újítottak fel. Kitért arra is, hogy ebben Navracsics Tibor területfejlesztési miniszternek még EU-s oktatási biztosként is szerepe volt. A magyar politikus állítása szerint sokat küzdött ezekért a programokért és az európai oktatásért.
Jelenleg a kormányt nagyon sok kritika éri az oktatás politikája miatt a delegációvezető szerint, amelyekről konstruktív párbeszédet tudtak folytatni. Verheyen viszont részletekbe nem bocsátkozott, csak annyit közölt, hogy Magyarországon folytatni kell a kulturált és strukturált párbeszédet.
Jelezte, hogy a közoktatásról a kormánnyal és civil szervezetekkel is egyeztettek a pedagógus tüntetésekről, de ezeket ki kell értékelniük. Magukkal a demonstráló csoportokkal nem találkoztak, független partnerekkel egyeztettek. Úgy látja, ha valóban csak a bérekkel van probléma, az tagállami hatáskörbe tartozik, de ha az oktatási rendszerrel van probléma, akkor azt alaposan megvizsgálják.
Tájékoztatás