A londoni dugódíjra hivatkoznak leggyakrabban a rendszer hazai bevezetése mellett érvelők, ám a londoni példa valójában szingapúri eredetű - írta az InfoRádió. Rendszámleolvasó kamerák segítségével működik a város hatalmas belterületére érvényes rendszer. Hétfőtől péntekig, reggel 7 és este 6 óra között csak 10 font, azaz mintegy 3500 forintnak megfelelő összeg befizetése ellenében lehet behajtani a belső kerületekbe. A szabálysértőket ennek hatszorosára büntetik. Néhány átszelő sugárút használata ingyenes, de ezekről a zónában nem lehet fizetség nélkül letérni. A kifizetés interneten történik, akár a behajtást követő napon is.
A zöld autók mentességet élveznek
A londoni dugódíj alól mentesülnek az autóbuszok, minibuszok és taxik, a mentő-, tűzoltó- és rendőrautók, továbbá a nem benzinnel hajtott gépjárművek. A dugódíj-köteles kerületekben lakók 90 százalékos kedvezményt élveznek, ha egyben kifizetnek egy-egy hetet. A díj külföldi rendszámú autókra is vonatkozik, bár nem-fizetés esetén a büntetést nehéz behajtani.
Más angol városokat még nem sikerült az elfogadására bírni, bár a skóciai Edinburgh városvezetése esetleg rövidesen megszavazza.
A franciák bevezették, de nem alkalmazzák
Franciaországban egy törvénymódosítás lehetővé teszi, hogy a 300 ezernél nagyobb lélekszámú települések kísérleti jelleggel fizetőssé tegyék az autósok számára a városközpontba való behajtást. A városi útdíjnak nevezett konstrukció a belvárosok zsúfoltságának a könnyítését, valamint a levegő minőségének a javulását hivatott elősegíteni, a polgármesterek azonban a mai napig nem élnek a lehetőséggel.
A leendő ellenállást már a törvényjavaslat elfogadásának a menete is jelezte, az amúgy a környezetvédelemmel kapcsolatos intézkedéscsomaghoz csatolt jogszabályt a parlament alsóháza azonnal elvetette, és azt végül csak a szenátus képviselőivel közösen megtartott egyeztető bizottságon sikerült a kormánynak átvernie.
A folyamat legfurcsább része kétségtelenül abban mutatkozott meg, hogy a javaslatot a környezetvédők sem támogatták, a szocialistákkal együtt úgy érveltek ugyanis, hogy a leendő útdíj kirekesztené a kevésbé tehetőseket a belvárosokból.
Budapesten a tervek szerint a jövő év júliusától lenne dugódíj, azonban szakértők szerint ehhez jelenleg nincs meg az infrastruktúra, sem megfelelő viteldíjstruktúra, sem tömegközlekedési eszközök és P+R parkolók, erről részleteket itt olvashat.
Legolvasottabb
Óriási zuhanás a kutakon, ekkor érdemes tankolni
Váratlan bejelentést tettek a meteorológusok a fehér karácsonyról
Érdekes fordulatok jöhetnek a nyugdíjaknál: erről jobb, ha mindenki tud
Itt a fordulat az ATM-eknél: duplájára nő az ingyenes készpénzfelvétel
Karácsony előtt jött a hideg zuhany, több mint száz dolgozót küldenek el
Krízisben a kutatók: rosszabb a helyzet, mint gondolták
Jöhet az ónos eső: ezekben a vármegyében nem árt vigyázni
21 Kutatóközpont: a Tisza győzne, ha most vasárnap lennének a választások
Lejtmenetben a forint, így nyitotta a napot