Ha minimális mértékben is, de tovább emelkedett a magyar autóállomány átlagéletkora és elérte a 14 évet 2017 június végére - derül ki a KSH friss adataiból.
A jó hír az, hogy a növekedés egyértelműen lassult: tavaly ugyanis 13,9 éves átlagot mért a KSH, azt megelőzően pedig 13,7-et. Az egyre mérsékeltebb növekedést leginkább az újautó szegmens majdnem 20 százalékos bővülése hajtja, azonban eközben erős a használt autók importja is - méghozzá nem a 4-6 éves, hanem inkább a 10 évnél is idősebb autókat keresők körében.
A forgalomba helyezések és a kivonások egyenlege pedig több mint 88 ezres állománynövekedést hozott, amelynek köszönhetően ma már több mint 3,4 millió autó fut az utakon - vagy legalábbis ennyi van forgalomban itthon.
A leggyakoribb modellek toplistáján nincsenek meglepetések: továbbra is Opelből van itthon a legtöbb, több mint 470 ezer, ez nyolcezerrel múlja felül a tavaly december végit. Az Opelek átlagéletkora 14,8 év, miután a márka 0,2 évet öregedett fél év alatt.
A Suzukik száma 4400-zal emelkedett, 413 ezerre, ezzel továbbra is a második helyen állnak. E típusnál a használtautó-behozatal kevésbé jellemző, ezért sem nőtt annyival a forgalomban lévők autók száma, mint amennyi újat eladtak az első félévben (6817 darab). Ez pedig arra volt elég, hogy e kocsik fél év alatt átlagosan 0,3 évet öregedjenek és elérjék a 14,2 évet.
Dobogós még a Volkswagen (VW) is 328 ezres darabszámmal, amely 9300-zal több a fél évvel előttinél. A VW-ek nem átlagéletkora 0,2 évvel, 15,4 évre emelkedett.
Fej-fej mellett a német prémiumok
A prémiumautók fej-fej mellett haladnak, BMW-ből 101 ezer, Audiból 94,8 ezer, Mercedesből pedig 94,6 ezer darab van itthon. Átlagéletkoruk növekedésénél sem volt nagy különbség az elmúlt fél évben: a BMW a legfiatalabb 13 évvel, majd az Audi és a Mercedes következik 14 és mintegy 15 évvel.
Volvóból már több mint 41 ezer van már itthon, és a svéd márka idén nem öregedett tovább, maradt átlagosan 11,8 éves.
Tovább fogynak a "keleti kocsik
A "keleti kocsik" száma tovább fogyatkozik. A Trabantok közül idén 1300 veszítette el a forgalmiját, így már csak 14,4 ezer van belőlük itthon, míg Wartburgból 8200 darab, ez csaknem ezres mínuszt jelent. A Trabantok e fél év alatt mindössze 0,1 évet öregedtek, 29,8 évre, mivel főként a korosabb modelleket vonták ki a forgalomból. A Wartburgok mostanában 29,7 évesek (itt is 0,2 év volt az átlagos öregedés fél év alatt).
Ladából 48,4 ezer futhat az utakon, szemben a fél évvel korábbi 51,8 ezerrel. Ebben azonban az 525 darabos újautó-eladás is benne van. Utóbbinak köszönhető, hogy a Ladák azon kevés kivétel közé tartoznak, amelyeknek csökkent az életkoruk (26,5 évről 26,3 évre).
A lengyel kistigrisből, a Polski Fiatból még mintegy 4,4 ezer maradt itthon forgalmival, ez 600 darabos csökkenést és 0,1 éves öregedést jelent (30,6 év) az idei első félévben.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!