A luxusautókat különösen megéri zöld rendszámmal venni, mivel így egy hibrid modell esetén akár 700 ezer forint adót és járulékot takaríthat meg a tulajdonos. Az elektromos autók száma viszont továbbra is annyira alacsony, hogy ez egész támogatási rendszernek nincsen érezhető hatása a környezetre - hívta fel a figyelmet cikkében a G7.
A zöld rendszámot 2015 augusztus óta lehet igényelni - az az autó kaphat, amelyik legalább 25 kilométert tud csak elektromos meghajtás mellett megtenni, és kívülről is tölthető. (A hibrid autókat is betilthatják a britek - ezt a cikket olvasta már?)
Ha a tömegek nem is kaptak rá, a gazdagok igen: nem véletlen, hogy luxusautókat láthatunk zöld rendszámmal furikázni, a nagyon drága autók esetében tényleg milliós megtakarítást ér a rendszám színe néhány év alatt - olvasható a cikkben.
Összesen 4836 zöld rendszámos autó van forgalomban, amiből csupán 2564 darab tisztán elektromos a Belügyminisztérium tájékoztatása szerint. Mivel 3,3 millió személygépkocsi van jelenleg forgalomban Magyarországon, ez azt jelenti, hogy 1292 autóból csal 1 elektromos.
Az állam ötféle úton is támogatja a hibrideket és az e-autókat:
- Regisztrációs adó
- Vagyonszerzési illeték
- Gépjárműadó
- Cégautóadó
- Állami támogatás e-autókra 2016 óta: a vásárlást 1,5 millió forinttal támogatja a kormány.
A G7 számításai szerint az elmúlt 2,5 évben a magyar állam 3,2 milliárd forint egyszeri bevételről és évi nagyjából 240 millió forint adóról és járulékról mondott le a zöld rendszámot használó 4836 autó javára. Egy ilyen autó üzembe helyezéskor átlagosan 670 ezer forintról mond le a kormány, továbbá évi nagyjából 50 ezer forintnyi egyéb adóról. (Ehhez még hozzá lehetne számolni az önkormányzatok kieső parkolási díj bevételét is, hiszen zöld rendszámhoz ingyenes parkolás is járhat.)
A képen állami intézménynek beszerzett e-autók láthatók 2017. december 21-én. A kép forrása: MTI Fotó/Illyés Tibor.