Hosszú riportban számol be a Fertő-tavi építkezésről a der Standard osztrák lap. Magyarország második legnagyobb tavának fejlesztésére 2016-ban irányzott elő 7,9 milliárd forintot a kormány, majd ezt az összeget előbb 2019-ben 23,2 milliárdra, míg végül 32 milliárd forintra emelték. Az Átlátszó két éve egy hosszú anyagban mutatta be, hogy miről szól ez a beruházás - kezdi szemléjét a 444, amely feleleveníti, hogy épül majd egy ökocentrum, sportközpont, kikötő, 100 ágyas szálloda, vendégházak, kemping, étterem, új strand és kikötő és készül egy 880 férőhelyes parkoló is a területen.
A tó partján már több ház állt, ezek jellemzően cölöpökön voltak a víz fölé építve, viszont ezeket eltüntetik a térségből a beruházás miatt, amelyért az MTÜ egy korábbi leányvállalata, a Sopron-Fertő Turisztikai Fejlesztő Nonprofit Zrt. felel. A házak bontását tűzvédelmi okokra és az építési szabályzatra hivatkozva rendelték el, ráadásul a tulajdonosok saját költségére. Az osztrák lap szerint a legtöbbet már le is bontották, de április végéig mindnek mennie kell. A beruházón keresztül több tulajdonos is kapott egy magyar cégtől árajánlatot, ami százezer euróról (mai árfolyamon 36 millió forint) szólt, míg azok, akik maguk szereztek vállalkozót a bontáshoz, 30 ezer euróból kigazdálkodták azt. Azt mondják, azért hajoltak meg az elrendelt bontás előtt, mert meg akarják spórolni a hosszadalmas és költséges pereket a magyar hatóságokkal.
A beruházásoknak állítólag - legalábbis a helyiek szerint - Orbán Ráhel az ötletgazdája, aki pár éve Fertőrákoson volt vitorlázni, és megtetszett neki a környék. A turisztikai fejlesztést viszont sokan bírálják: a Fertő-tó, Közép-Európa harmadik legnagyobb állóvize és az UNESCO védettsége alatt áll. Emiatt a helyiek sokáig támadták a beruházást, valamint húsz ország harminc civil szervezete írt közös tiltakozó levelet, sőt uniós kötelezettségszegési eljárás is indult az ügyben. Végül 32-ről 9 milliárd forintra csökkentve a rászánt állami forrást, de megkezdődött az építkezés tavaly októberben. Ebből a pénzből egyelőre egy 813 vitorlásnak és 500 csónaknak helyet adó hatalmas kikötő épül meg, a kivitelező pedig a Mészáros és Mészáros Kft.
Az osztrák lap egy drónvideót is közölt, amin jól látszik a letarolt nádas és a munkagépek sora.