Az emberek életében a pénz fontos szerepet tölt be, a pénzügyi döntések mögött pedig gyakran nemcsak racionális, hanem lélektani tényezők állnak.
A Financiológus rovat olvasói levelekre épül, és szándéka szerint olyan embereknek segít, akik széles értelemben véve valamilyen pénzügyi problémával néznek szembe. Ezúttal egy örökléssel kapcsolatos kérdésre válaszolunk.
Olvasónk írta:
Tisztelt Financiológus!
Az autóm kötelező gépjármű-felelősségbiztosításával (kgfb) kapcsolatban van kérdésem. Az autómat kivonattam a forgalomból, mert a munkahelyemen kaptam egy céges autót, így nem volt rá szükségem, de eladni sem akartam, mert ugyan egy húszéves Citroen Xsaráról van szó, ami nem sokat ér, de egyébként jó állapotban van, keveset futott, ezért gondoltam, megtartom. A lányomnak szántam, ha leteszi a jogsit, első autónak megfelelő lesz.
A gyerek le is tette a jogosítványt, én pedig vissza akartam helyeztetni a forgalomba az autót, ekkor jöttek a problémák. Mivel ki volt vonva a forgalomból, természetesen ez idő alatt nem fizettem a kötelező biztosítást sem.
Amikor viszont újra üzembe akartam helyezni, és próbáltam rá biztosítást kötni, kiderült, hogy nem lehet, mert az előző biztosító felmondással szüntette meg a szerződésemet. Az már csak hab a tortán, hogy egy negyedmillió forintos fedezetlenségi díj is felhalmozódott mostanra, pedig az autó jó, ha 300-400 ezer forintot megér. Én erről az egészről nem is értesültem, hogy nekem tartozásom van, a biztosító viszont állítja, hogy küldött róla levelet. Később kiderült, hogy a régi címemre küldték a levelet, pedig én jeleztem a cégnek, hogy változott a címem, a biztosító online felületén átírtam az adatokat még korábban.
Ezt az összeget igazságtalannak tartom, hiszen nem jártam az autóval, állt a garázsban, és szeretnék biztosítást kötni. Mit lehet tenni ilyen helyzetben?
András
A Financiológus válasza:
Kedves András!
A fedezetlenségi díj egy 2010. január 1. óta létező díjtétel, amelyet olyan esetekben számolnak fel, amikor a gépjármű részt vesz a forgalomban, azonban nem rendelkezik érvényes kötelező felelősségbiztosítási szerződéssel. Ennek az oka lehet például az, hogy az üzembentartó nem tett eleget biztosítási kötelezettségének és biztosítása díjfizetés hiányában megszűnt, de az is előfordulhat, hogy használt gépjármű vásárlása esetén nem kötötte meg azonnal kötelező gépjármű-felelősségbiztosítását. Ez az összeg tehát a fedezetlen időtartamra megállapított utólagos díj, amelyet minden évben előre meghirdetett tarifa alapján számítanak ki.
Ha az ön autója nem volt forgalomban, és ezt igazolni tudja, akkor a fedezetlenségi díj felszámítása jogtalan. Kérem, próbáljon meg egyezkedni a biztosítóval, hogy engedjék el ezt a díjat az igazolás bemutatása után.
Ha nem sikerül egyezségre jutniuk, akkor javaslom, hogy keresse meg a Pénzügyi Békéltető Testületet, amely kivizsgálja az ügyet. Ha ön valóban jóhiszeműen járt el, nem volt forgalomban a jármű, és nem értesítette a biztosító, vagy hibás címre küldte az értesítést, akkor remélhetőleg ennek a szervnek az eljárása segít tisztázni a vitát a biztosítóval.
Ha ez az út sem működik, akkor polgári peres eljárásban kereshet jogorvoslatot.
A leírtak alapján azonban úgy gondolom, hogy törölnie kellene a biztosítónak a rendszerből a díj nem fizetés miatt történt felmondást és a fedezetlenségi díjat is. Ha ön mindent jól csinált a forgalomból történő kivonás során, akkor akár az eredeti bónuszfokozatát is visszakaphatja, ha két éven belül köti meg az új biztosítást.