Október közepétől elérhető a vállalkozások közötti (B2B) fizetési kérelem (a qvik fizetési megoldás) a Számlázz.hu-nál. A fintech szerint a qvik forradalmasíthatja ügyfelei számára az azonnali átutalások folyamatát.
A cégek egyetlen gombnyomással gyorsan és biztonságosan intézhetik egymás között elektronikus pénzügyi tranzakcióikat. A lehetőség első körben az autokassza (banki tranzakciók és számlák automatikus párosítása) szolgáltatással rendelkező ügyfelek számára nyitott, ez összesen tíz bank ügyfeleit érinti.
Ángyán Balázs, a Számlázz.hu ügyvezető igazgatója az Economx kérdésére elmondta: természetesen szeretnék kiterjeszteni a szolgáltatást.
Elsősorban az ügyfeleinket védő megfontolás áll a mögött, hogy az autokasszával rendelkezők számára nyitottuk ki elsőként a szolgáltatást. Az autokassza azt jelenti, hogy az ügyfelünk összeköti a bankszámláját és a számlázási fiókját, így a Számlázz.hu-ban – többek között – láthatja a bankszámláján történt tranzakciókat”
– tette hozzá, kiemelve, hogy ők és az ügyfelek is biztosak lehetnek abban, hogy helyes bankszámlaszámot adtak meg az oldalon, így a qvik-kérelmekkor sem lehet tévedés, biztosan a megfelelő helyre érkezik a pénz.
Mivel kézzel is be lehet írni a vállalkozás bankszámlaszámát, egy elgépelés vagy hibás adat megadása esetén hibára futhatna a qvik-kérelem. Ezt a kellemetlenséget lehet kiküszöbölni azzal, hogy első lépésben csak autokasszás ügyfeleik használhatják a szolgáltatást.
Eddig is volt fizetési kérelem
Nem a qvik megjelenésévvel indultak el a fizetési kérelmek, a megoldás már évek óta elérhető. Sok vállalat már a 2022-es induláskor elérhetővé tette ezt a fizetési megoldást, a Számlázz.hu-nál is azóta több tízezer fizetési kérelemmel történt fizetés valósult meg. Idén áprilisban minden bank számára kötelezővé vált a qvik-kérelem fogadásának biztosítása, azaz mindenki számára küldhető fizetési kérelem, hiszen a címzettek azt biztosan meg fogják kapni.
Az üzleti ügyfelek számára a B2B-opció a korábbiakhoz képest forradalmian egyszerű, olcsó és biztonságos kifizetési módot nyújt.
- Nincs szükség utalási adatok megadására, kártyás fizetések intézésére, a hibázási lehetőség is jelentősen csökken, elég mindössze a számlával együtt elküldeni a fizetési kérelmet, amit a partner egyetlen gombnyomással jóváhagyhat és ezzel le is zárult a tranzakció.
- A biztonságról a zárt rendszer, valamint a qvik-specifikus fejlesztések és alapos technológiai megoldások gondoskodnak.
A qvik-kérelem – korábbi nevén fizetési kérelem – elődje már évek óta elérhető, ám teljes körű kiterjesztése csak az év elején történt meg, így még mindig relatíve új szolgáltatásnak tekinthető. Ennek megfelelően a piaci ismertségét még növelni kell annak érdekében, hogy felvehesse a versenyt a már ismert fizetési megoldásokkal
– mondta Ángyán Balázs.
Kiemelte: különösen a B2B, azaz vállalkozások közötti tranzakciók esetén van a legjobb esély erre, hiszen a technikai feltételek közé tartozik, hogy a qvik-kérelmet indító félnek ismernie kell mind a saját, mind a fizető fél bankszámlaszámát vagy másodlagos azonosítóját.
Vállalkozások esetén ez nem jelent különösebb akadályt. Amennyiben magánszemély a fizető fél, úgy kisebb esély van arra, hogy a qvik-kérelmet küldő fél ismeri a magánszemély vevő bankszámlaszámát. Emiatt a Számlázz.hu-nál első lépésben a B2B-tranzakciók esetén vezették be a qvik-kérelem szolgáltatást.
Jövőre jöhet az igazi ugrás
„Mi magunk már közel fél éve használjuk, és nagyon jó tapasztalataink vannak. A Számlázz.hu előfizetési díjaira küldünk fizetési kérelmet az ügyfeleinknek, és nagyon magas a kiküldött qvik-kérelmek elfogadási aránya” – hangsúlyozta a Számlázz.hu ügyvezetője.
Tapasztalataik alapján arra számítanak, hogy 2025-ben jelentősen növekedni fog a szolgáltatást használók száma, és az átutalásos fizetési mód helyett sok vállalkozás él majd a fizetési kérelem küldésének és elfogadásának lehetőségével.
A fizetési kérelem mindenki számára a lehető legkényelmesebb és leggyorsabb fizetési opció.
Az átutalással fizető ügyfeleink közel kétharmada elfogadta a fizetési kérelmet, ami számunkra is meglepően magas arány. Nagyon örülünk, hogy szeretik ezt a megoldást, hiszen számukra jelentősen kényelmesebb, mint a hagyományos utalás, számunkra pedig biztosítja azt, hogy kevesebb hibás tranzakciót kelljen feldolgoznunk, így mindenki nyer”
– mondta Ángyán Balázs lapunk kérdésére.
A kkv-k járhatnak jól
A qvik-szolgáltatás még előnyösebb lehet a kisebb vállalkozások számára, akiknek eddig gondot okozott a POS-terminálok fenntartása. Az új rendszer segítségével olcsóbb eszközöket használhatnak, vagy akár teljesen el is hagyhatják a POS-terminált, ami további költségcsökkentést eredményez.
Ez a változás segíthet abban is, hogy kevesebb olyan tábla jelenjen meg az üzletekben, amelyen a készpénz elfogadásának hiányát, vagy a kis összegű bankkártyás fizetések elutasítását hirdetik.
A pénzforgalmi szolgáltatók fizetési kártya elfogadáshoz kapcsolódó bevételeinek megoszlását jogcím és kereskedői kategóriák szerint vizsgálva az látható, hogy minél nagyobb a kereskedők kártyaforgalma, a POS-terminálhoz kapcsolódó díjak aránya az összdíjakon belül annál alacsonyabb. Erről részletesen írtunk korábbi cikkünkben, amelyet itt olvashat el.
Van még tér a bővülésre
Az azonnali fizetés bevezetésekor a Magyar Nemzeti Bank (MNB) kifejezett célja volt, hogy minden fizetési helyzetben könnyen használható elektronikus fizetési megoldás jöjjön létre, ezzel tovább fokozva az elektronikus fizetések terjedését.
„A Számlázz.hu a qvik-kérelem bevezetésével jelentős lépést tett a célok elérése érdekében, amelyet az MNB minden rendelkezésére álló eszközzel támogat. Arra bíztatjuk a hazai kkv- és nagyvállalati szektort egyaránt, hogy aktívan használják a hazai, olcsó és biztonságos qvik-megoldásokat” – mondta Luspay Miklós, a jegybank Pénzügyi infrastruktúrák és pénzforgalom igazgatóságának vezetője.
A fizetési kérelem megkönnyíti a kifizetéses helyzeteket, legyen szó bármilyen számlabefizetésről. Ha követelésünk merül fel, fizetési kérelem kezdeményezésével könnyedén kiegyenlíthető, amely nemcsak a kezdeményezőnek, hanem a fizető félnek egyaránt praktikus és biztonságos megoldás – véli Selmeczi-Kovács Zsolt, a GIRO Zrt. vezérigazgatója.