A négy régiós országra – Lengyelország, Szlovákia, Csehország és Magyarország – kiterjedő felmérésben azt vizsgálták, hogyan változnak a háztartások fogyasztási szokásai a leggyakrabban vásárolt fogyasztói kategóriákban, köztük az édesség, az alkoholmentes ital, a gyógyszer, az állateledel és a kávé.
Magyarországon volt a legmagasabb azon háztartások aránya, akik visszavágták költekezéseiket, elsősorban az áremelkedésekre reagálva.
A cseh fogyasztók 15 százaléka csökkentette költségeit 2022 első negyedévében a gazdasági helyzet miatt, ez idén 22 százalékra nőtt. A szlovák háztartásoknál ez az arány a tavalyi 21 százalékról 25 százalékra, a lengyeleknél 20 százalékról 28 százalékra emelkedett az első negyedévben.
- A magyarok többsége a nyaralásra, az éttermekre, a sportfelszerelésekre szánt költéseit fogta vissza a legjobban.
- A tartós élelmiszerek, édességek és ruházat esetében kevesebbet vagy az olcsóbb márkákat keresték a háztartások.
Mindent megpróbálunk, hogy ne menjen rá ingünk-gatyánk az élelmiszerre
A hazai átlagos infláció mértékét meghaladó élelmiszer-drágulás hatással volt a hitelkártyás ügyfelek vásárlási szokásaira. Abban nincs változás, hogy továbbra is az élelmiszerekért fizetnek a leggyakrabban ezen a módon, a vásárlások gyakoriságában és értékében azonban már erőteljes volt az elmozdulás. Bővebben>>>Van olyan élvezet, amiről nem hajlandók lemondani
Több termék vagy szolgáltatás kategóriában nem változtak a vásárlási szokásaik:
- mint a telekommunikációs szolgáltatások (41 százalék),
- gyógyszerek (36 százalék),
- higiéniai termékek (34 százalék)
- és kávé (30 százalék).
Miközben általában csökkentették fogyasztásukat a vásárlók, mind a négy országban emelkedett az alkoholos italok online értékesítése,
a magyaroknál az alkohol online értékesítése közel a duplájára, 15 százalékra ugrott a tavalyi 8 százalékhoz képest.
A következő negyedévben sem várható jelentős változás, egy-egy termékkategóriában javulhatnak a fogyasztói kilátások.
A 23 termékköre kiterjedő kutatást áprilisban, közel háromezer 18 és 55 év közötti magyar, cseh, lengyel és szlovák fogyasztó megkérdezésével készítette a Kantar piackutató, a Publicis Groupe megbízásából.
Van valami, amin a magyar háztartások nem hajlandók spórolni
Háztartásonként több mint 18 ezer forintot költenek médiára havonta a magyarok – közölte a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH). A felmérés szerint az emberek átlagosan napi csaknem 300 percet tévéznek, illetve több mint 200 percet interneteznek. Bővebben>>>Válságálló-e Magyarország?
Virág Barnabás ad választ a kérdésre, továbbá Végh Richárd a BÉT vezérigazgatója is beszélget május 26-án a Müpában. Az MNB alelnöke és Budapesti Értéktőzsde vezetője a Napi.hu konferenciájának fő előadói.