Szijjártó Péter arról számolt be az Anna Moskwa lengyel energiaügyi miniszterrel folytatott tárgyalását követően, hogy az energetikai együttműködés fejlesztéséhez jó alapot ad, hogy a Mol be tudott lépni a lengyelországi piacra, illetve az Orlen is megjelent Magyarországon.
A tárcavezető aláhúzta, hogy az üzemanyag-kereskedelem mellett a földgázvásárlásra is szeretnék kiterjeszteni ezen együttműködést, és a diverzifikáció szempontjából új lehetőség nyílik északról, hiszen a lengyelországi Gdanskban olyan újabb terminál épül a cseppfolyósított földgáz fogadására, amely immár nem a belső fogyasztást, hanem az exportot fogja kiszolgálni 4-4,5 milliárd köbméteres éves kapacitással.
Ez nekünk lehetőséget jelent arra, hogy újabb szállítási útvonalat vessünk be, hiszen a Lengyelország és Szlovákia közötti földgázvezeték-összeköttetés is létrejött, Szlovákia és Magyarország között pedig már rég összekötöttük a gázvezeték-rendszereinket, tehát éves szinten akár jelentősebb mennyiségű földgázt is tudunk forgalmazni ezen a szállítási útvonalon
– emelte ki.
Szijjártó Péter arról számolt be, hogy az MVM részt is vett az első körben, amikor kapacitásokat lehetett lekötni az új LNG-terminálban, és szeptember elején megindult a már kötelező érvényű lekötési fázis. „Ma abban maradtunk Anna Moskwa miniszter asszonnyal, hogy ők a maguk részéről minden politikai támogatást megadnak ahhoz, hogy Magyarország és Lengyelország energetikai együttműködése a jövőben a földgázszállításokra is kiterjedjen.”
Északi földgázszállítási útvonal
„Természetesen sok kérdést kell még tisztázni a következő hetekben, ami az árra, a szállítási feltételekre, a technikai részletekre vonatkozik, de a lényeg, hogy van készség arra, hogy Magyarország földgázellátása során most először egy északi szállítási útvonalat is igénybe tudjunk venni. Ez hozzátesz az ország energiaellátásának biztonságához, ami a mostani energiaválságos időkben Európában kifejezetten fontos” – jegyezte meg a miniszter.
Szijjártó Péter arra is kitért, hogy hazánk már sokat tett annak érdekében, hogy minél több helyről tudjon földgázt beszerezni, ugyanis a kormány számára ezt jelenti a diverzifikáció, és nem egy meglévő forrás lecserélését egy másikkal.
Azerbajdzsánnal, Törökországgal, Katarral már kötöttünk megállapodást, de látszik, hogy a délkelet-európai földgázszállítási infrastruktúra nem képes nagy mennyiségű szállítmányokat kezelni. Reméljük, hogy ez meg fog változni a jövőben
– hangsúlyozta a tárcavezető, és közölte, hogy bár az Európai Unió nem hajlandó ehhez finanszírozást biztosítani, ami probléma, hazánk a délkelet-európai országokkal szorosan együttműködik a kapacitások bővítésén.