Néhány hete jelentette be a Nemzetgazdasági Minisztérium, hogy fogyasztóvédelmi ellenőrzést kezdeményez az ételfutár-szolgaltatásokkal szemben. Ugyan még ennek kapcsán nincsenek konkrét fejlemények, annyit az Economx korábban megtudott a tárcától, hogy ha indokolt, akkor jogszabályt is módosítanak.

Az ételfutárok és a szolgáltatás helyzete nem egyszerű, főként a vendéglátóegységek és a futárszolgálat közötti kommunikáció miatt fordulhatnak elő azok a problémák, melyekre eddig a legtöbb panasz érkezett, kezdve a hosszú kiszállítási időtől a megkérdőjelezhető minőségben kiszállított ételekig.

Ehhez még hozzájött az is, hogy a Foodora november végén bejelentette, hogy a PRO előfizetők Általános Szerződési Feltételeit is megváltoztatja. A december 11-től életbe lépett szabályok szerint kiemelt ügyfélszolgálat kezeli a PRO előfizetők panaszait.

Kép: Foodora

Arról is írnak, hogy a szolgáltató előre meghatározott objektív kritériumok alapján létrehozott algoritmusa magasabb értékű kupont állapíthat meg a számukra, szemben azokkal, akik kvázi ingyenesen használják a foodorát. Sőt, bizonyos esetben az előfizető helyett egyeztet a PRO partnerekkel a foodora.

Mindez két dologból érdekes: egyrészt, az NGM korábban leszögezte, hogy a panaszkezelést is kiemelten ellenőrizni fogja, másrészt a foodora nem előfizetéses felhasználóira vonatkozó ÁSZF-ben az szerepel, hogy a szolgáltató nem jár el a fogyasztó nevében.

Megkérdeztük a foodorát az új, december 11-én életbe lépett PRO előfizetőkre vonatkozó szabályokról, hogy pontosan milyen esetben állapít meg és milyen alapon nagyobb értékű kompenzációt az algoritmus a PRO tagoknak, továbbá, hogy hogyan fér ez össze a panaszkezelési és a fogyasztóvédelmi jogszabályokkal.

A szolgáltató válaszában leszögezte: a PRO előfizetés Általános Szerződési Feltételei megfelelnek a hatályos panaszkezelési és fogyasztóvédelmi jogszabályoknak.

Az Economx-nak azt válaszolták, hogy a kompenzációs folyamatok több tényezőt vesznek figyelembe, mivel különböző mértékű és típusú panaszok különböző mértékű kompenzációval járnak.

Elmondásuk szerint a rendszerük, az ügyfélszolgálatuk direkt megkeresése nélkül is, automatikusan kapnak kompenzációt az ügyfelek az olyan kellemetlenségekért, amelyek az ő számukra is láthatók, mint például a késés vagy a megnövekedett kiszállítási idő.

Kép: Economx, Hartl Nagy Tamás

Ugyanakkor kiemelik, hogy a kompenzáció nem egyenlő a vásárlás mértékének visszatérítésével. A vásárlás értékét abban az esetben térítik vissza a felhasználóknak, ha a megrendelt étel fogyaszthatatlan, hiányos, vagy ha valami miatt a kiszállítást nem sikerül teljesíteni.

A rendelési folyamatban bekövetkezett kellemetlenségekért igyekszünk a legoptimálisabb módon kompenzálni felhasználóinkat, foodora PRO ügyfeleink számára a kompenzáció mértéke magasabb lehet, hiszen kiemelt, prémium ügyfelekként kezeljük előfizetőinket.


A szolgáltató azt is hangsúlyozza, hogy az eddigi szándékainak megfelelően továbbra is a jogalkotó szándéka és a hatályos jogszabályok szerint kíván működni.

Jön a fogyasztóvédelmi csúcshatóság

Az ételfutárokkal szembeni hatósági intézkedés csak a kezdet lehet, január elsejétől ugyanis megkezdi a munkát a Nemzetgazdasági Minisztérium égisze alá tartozó Nemzeti Kereskedelmi és Fogyasztóvédelmi Hatóság (NKFH). A csúcshatóság létrejöttével 2025-től nem csupán az ételfutárok, hanem minden online bolt szigorúbb ellenőrzésekre kell, hogy számítson.

A Nemzetgazdasági Minisztérium lépése előtt 2023 decemberében a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) indított eljárást a Foodorát üzemeltető Delivery Hero Hungary Kft.-vel szemben azért, mert egy kuponakció keretében félretájékoztatta a vásárlókat a hivatal megállapításai szerint. Idén nyáron azonban egy olyan, a fogyasztók számára kedvező lépést eszközölt a szolgáltató, aminek az eljáráshoz lehet köze.

Az ételkiszállító cégek szerint a futároknak nem kell tudniuk magyarul

Az utóbbi időben azt tapasztaltuk, hogy egyre több a külföldi ételfutár, akik sok esetben nem beszélnek magyarul. Megkérdeztük a piacon legaktívabb cégeket, a Foodorát és a Woltot, valamint a csomagszállítási piac egyik legnagyobb szereplőjét, a GLS-t, mi az oka a külföldi vendégmunkások egyre gyakoribb alkalmazásának.
Ha többre kíváncsi, itt olvashat tovább.