Paks képviselő-testülete január 23-án tárgyalja Szabó Péter polgármester előterjesztését, amely szerint a város 2021-től átveszi a helyi közösségi közlekedés üzemeltetését a jelenlegi szolgáltató Volánbusz Zrt.-től. Ha a fideszes többségű testület megszavazza a szintén fideszes polgármester előterjesztését, akkor februárban megalapítják a Paksi Közlekedési Zrt.-t, amelynek élére egy másik önkormányzati cég, a Protheus Holding Zrt. vezérigazgatóját, Kiss Pétert nevezik ki. Kiss megbízatása határozott időre szólna - 2021. január 31-ig - fizetése pedig havi bruttó 1,25 millió forint lehet.
Ez több, mint amennyit például a miskolci tömegközlekedési cég első embere kap és 350 ezer forinttal marad el a Budapesti Közlekedési Központ vezetőjének bérétől.
Kapcsolódó
Lapunk megkérdezte a város polgármesterét, hogy Kiss Péter kinevezése esetén a Protheus Holdingban betöltött tisztségét is megtartja-e, illetve mi indokolja a magas fizetést, de a polgármester a folyamatban lévő ügyről a döntésig nem szeretett volna nyilatkozni.
A kinevezés és a fizetés mellett azt is szerettük volna megtudni, hogy miért hoz létre új céget a város, mikor egy általuk korábban megrendelt - a KTI Közlekedéstudományi Intézet Nonprofit Kft. által készített - tanulmány szerint ez egyáltalán nem gazdaságos. A tanulmány készítői pont a Protheus Holdingot - mint a paksi elektormobilitás fejlesztésért és az okosváros koncepció létrehozásáért felelős céget - javasolták, amelyen belül működhetne a helyi tömegközlekedés, így megspórolhatnának több személyi költséget.
A két cég tevékenysége igen közel áll egymáshoz, a Protheus közreműködésével Paks már elektromos rollereket, kerékpárokat és taxikat is beszerzett.
A városba hamarosan 10 elektromos busz érkezik, amelyet a Solaris szállíthat nettó 5,31 millió euróért (1,76 milliárd forint). Az önkormányzat 5+1 db Urbino 12 electric típusú, 63 fő szállítására alkalmas és 3+1 db Urbino 8,9 electric típusú midi, 44 fő szállítására alkalmas buszt, valamint valamennyi járműtípus egyidejű töltésére is alkalmas állomást vásárol.
Pakson az emberek autóval és szerződéses buszokkal járnak
A KTI jelentéséből kiderül, hogy a paksi helyi tömegközlekedésnek, amelyet jelenleg 5 viszonylat alkot, az egyik legnagyobb problémája, hogy alacsony a kihasználtsága. Egy átlagos járaton 16,7 ember utazik, szemben a 2013-as 26,1-gyel.
A városban a dolgozók többségét nem menetrendszerinti, hanem szerződéses járatok szállítják, ahogy a diákokat is. A domináns közlekedési mód azonban az autó, mert ritkák a dugók és parkolni is könnyű.
Hogy a város mégis költ a tömegközlekedés fejlesztésére, annak részben az az oka, hogy az új atomerőművi blokkok üzembe helyezése után a város lakossága és motorizáltsága is 10 százalékkal (mintegy 2000 fő) nőhet. Ezen kívül az építkezés ideje alatt is jelentősen megemelkedik az infrastrukturát használók száma. Legalábbis ez áll a szintén a KTI által még 2017 végén készített mobilitási tervben.
Ez ugyanakkor a hosszú táv, a már említett 2019 végi KTI-jelentésben az áll, hogy ha a javasoltak szerint át is szervezik a helyi közlekedést és vonzóvá teszik azt többek között a lakótelepeken vagy a Dunakömlőd városrészben élők számára, rövid távon ez csak a költségeket fogja növelni.
Vagyis, ha Paks el szeretné kerülni, hogy az új blokkoknál dolgozó emberek autóval járjanak és az már terhes legyen a helyieknek, akkor vonzóvá is kell tennie az átszervezett járatokat.