A 2022-ben begyűrűző energiaválság és a növekvő infláció nehéz időszakot vetített 2023-ra, ami sok országban a költések visszafogására sarkallta az embereket.

Magyarország a régió többi államához képest tavaly kevésbé mutatott visszafogottságot a kiadásokban.

Ezt jól mutatja, hogy a MediaMarkt novemberi és decemberi forgalma is felülmúlta a várakozásokat.

Ugyan a vásárlókon érezhető volt egy fokkal nagyobb megfontoltság, ami elsősorban az energiatakarékosabb, hosszabb garanciával rendelkező termékek választásában jelentkezett, jellemzően nem az olcsóbb, hanem a jobb ár-érték arányú termékeket keresték.

Csokinyúl helyett játékkonzol?

Bár a műszaki kereskedelemben a húsvét nem kifejezetten szezon, a nagypéntek és a húsvét vasárnap közötti szombat általánosan a műszaki áruházakban is egy élénk forgalmú nap. Ebben az időszakban megfigyelhető bizonyos termékkategóriáknál az átlagosnál nagyobb érdeklődés. A gyermekek húsvéti ajándékozása egyre elterjedtebb szokás. Már nem csak az élelmiszerekédességek kereslete nő meg ilyenkor, hanem a szülők egyéb, kisebb-nagyobb ajándékokat is vásárolnak gyermekeiknek.

Előfordul, hogy valaki a locsolásból és zsebpénzből összegyűjtött pénzét váltja be egy-egy vágyott okoseszközre vagy játékra, ezért a szokásosnál ilyenkor nagyobb a kereslet a telefonokra, a vezeték nélküli fej- és fülhallgatókra, illetve konzolok esetében idén a tavalyi év hasonló időszakához képest duplázódott az áruház forgalma.

Az érkező jó idővel együtt évről-évre nő az elektromos rollert vagy biciklit vásárlók száma.

2019. év elejéhez képest nem meglepően hétszeresére nőtt 2022 tavaszára az új alternatív közlekedési megoldást keresők száma.

A nagy kiugráshoz képest idén egyelőre ez a szám nem nőtt tovább, de hasonlóan nagy az érdeklődés, mint tavaly, és a gyártók is most érkeznek az ajánlataikkal, így év végére nőhet a kategória.

Kuponnapok-hatás

Kereslet szempontjából a húsvéttal általában összeér időben az év első nagy kuponnapos hétvégéje. Az évek során a divatáruból kiinduló kuponos aktivitások széles körben elterjedtek az olyan nem élelmiszer jellegű kategóriákban, mint a műszaki termékek, kozmetikumok, baba-mama termékek.

Ezek közül a műszaki szektor az egyik legnagyobb súlyú kategória. Ebben az időszakban élénkül meg igazán először a karácsonyi szezon után a forgalom.

  • 2019-ben egy ilyen kuponnapos hétvégén a szokásos hétvégi forgalom megduplázódott.
  • 2020 és 2021 esetében a Covid ezt természetesen felülírta, de 2022-ben az emberek újra lelkesen tértek vissza a vásárlási szokásaikhoz, és ha még a dupláját nem is, de a másfélszeresét eredményezték a hétvégi eladásoknak.

Egyelőre nem marad el a recesszió hatására a kereslet

A várakozásokkal ellentétben nem csökken a vásárlási szándék a magyar lakosság körében, idén április első hetében megvolt a 4 milliomodik látogató a műszaki áruházlánc offline üzleteiben.

2019 első negyedévéhez viszonyítva ez már kevesebb, mint 5 százalékkal marad el a járvány és gazdasági válság előtti forgalomtól, mind a látogatószám, mind pedig a vásárlók számának tekintetében.

Bár az átlagos kosáréték nem nőtt idén, de a fogyasztók nem mondtak le a termékekről: zsebükbe nyúltak az energiatakarékosabb elektronikai termékeket, ezekért folyamatosan érdeklődnek.