Átfogó, országos vizsgálatot végzett a Gazdasági Versenyhivatal (GVH), amelynek keretében hatvan hazai weboldal kommunikációját tekintették át a hatóság munkatársai.
A vizsgálat fókuszában a ruházati termékekre, a kozmetikumokra, a tisztítószerekre, valamint a napi fogyasztási cikkek csomagolásaira vonatkozó zöld állítások voltak.
Az elemzés eredményei szerint a magyarországi vállalkozások hosszú értelmezésekkel, és nem rendszerezett módon kommunikálnak a fenntarthatóságról.
Valóban környezetbarát?
A GVH szerint a cégeknél gyakoriak az általános jellegű állítások (például „zöld”, „környezettudatos”), úgy, hogy ezek alátámasztása már nehezen található meg az adott honlapon, vagy csak angolul jut el a fogyasztóhoz, gyakran az anyacég weboldalán.
Több esetben a környezetvédelem érdekében tett lépések a vállalkozás üzletpolitikájának leírásában szerepelnek, nem pedig a termékekre vonatkozó, pontosan alátámasztott állításokként.
A GVH vizsgálata ugyanakkor pozitív példákat is talált a magyarországi vállalkozásoknál, ilyen például a zöld állítások értelmezését segítő „fenntarthatósági szószedet”, vagy a cég környezetvédelmi aktivitásának átlátható, és közérthető bemutatása.
A 2022 novemberétől 2023 nyárig végzett átfogó piaci elemzés célja, hogy szempontokat adjon a jogalkotó számára egy egységes állítás- és jelölésrendszer bevezetéséhez, amellyel erősödhet a fogyasztók bizalma a fenntarthatósági állításokban.