Az Apollo-Vredestein csapata július első napjaiban több mint 1500, magyar rendszámú autót vizsgált meg szándékosan egy olyan Balaton-parti és környéki területen, ahová az autósok többsége nyaralni jár.

A vizsgált gépkocsik 16 százalékán még júliusban is téli gumi volt (egy éve a hasonló adat még magasabb, 18 százalék volt), az ötödük olyan gumiabronccsal volt felszerelve, amelyeknek profilmélysége nem érte el a 3 millimétert, és 15 százalékuk az előírt abroncsnyomásnál alacsonyabbal közlekedett.

Ha 25 Celsius-fok feletti hőmérsékletnél még mindig téli gumival közlekedünk, egy hirtelen fékezés esetén számítanunk kell a fékút növekedésére, arról nem is beszélve, hogy a téli gumi miatt az autó fogyasztása is nő. Ha pedig a gumiabroncs profilmélysége nem haladja meg a 3 millimétert, a fékút növekedése mellett azzal is számolnunk kell, hogy egy hirtelen jött esőben alacsony sebességnél is bekövetkezhet a vízenfutás, amikor hirtelen irányíthatatlanná válik a gépkocsi - mondta - mondta Mikolai Béla, az Apollo Vredestein Kft. szakértője.

Nyaralás előtt érdemes a megszokottnál több figyelmet szentelni az abroncsnyomásnak és a profilmélységnek. Már 5 százalékkal alacsonyabb nyomás is befolyásolja a jármű irányíthatóságát, különösen ha az autó utasokkal és csomagokkal is meg van rakodva. Az is negatívan befolyásolja a jármű irányíthatóságát, ha a hátsó tengelyekre kopottabb abroncsokat szereltetnek fel, mivel a hátsó tengely támasztja meg az autót kanyarokban. Az alacsonyabb profilmélység miatt csökken az abroncsok tapadása, ráadásul a csomagok miatt a jármű súlypontja is megváltozik.

Normál esetben egy átlagos 15 colos gumiabroncs nyomása 2,3-2,5 bar között tekinthető ideálisnak - ez az érték függ a pontos mérettől, illetve a jármű és a gumiabroncs típusától is. Ahhoz hogy a nyaralás során, az átlagosnál nagyobb terhelés mellett is biztonságban tudjuk az abroncsokat a légnyomását előzetesen legalább 20-25 százalékkal meg kell növelni - fogalmazott Mikolai.

Fotó forrása: AFP/Jean-Sebastien Evrard