Szeptember elsejétől BaranyaJász-Nagykun-Szolnok és Veszprém vármegyékben változik az ügyeleti ellátás rendje - írja a Veol.hu. A nyári időszakban júniusban, júliusban és augusztusban a szabadságolások miatt nem lépett be újabb megye az ügyeleti rendszerbe.

Fokozatos az átállás, aminek a közepén járunk. Februárban Hajdú-Biharban kezdődött el, ahol előtte másfél éves modellprogramban már kipróbálták egy egységes ügyeleti rendszert – mondta a lapnak Győrfi Pál, az Országos Mentőszolgálat kommunikációs vezetője.

Azóta már hat vármegyében bevezették, kilencvenezer beteget elláttak az új rendszerben.

Országosan a vegyes működés miatt kiszámíthatatlanná és fenntarthatatlanná vált az alapellátási ügyeleti rendszer, az elégedett páciensek mellett sok panasz is volt. Fontos érv a változtatásra, hogy az emelkedő költségek az önkormányzatokat egyre inkább megterhelték. Ezért született a döntés, hogy a betegek érdekében az ügyeleti rendszert az állam az OMSZ-en keresztül működteti, egységesíti és a kiadásokat fedezi.

 

Kép: Napi.hu
A tapasztalatok szerint 16 és 22 óra között szinte mindig háziorvosi problémával keresik meg a páciensek az ügyeletet, 22 órától viszont általában akut, sokszor súlyos tünetek miatt kérnek segítséget.

 

 

Veszprém vármegyében hétköznapokon 16 és 22 óra, hétvégén és ünnepnapokon 8 és 14 óra között hét városban lesz ügyeleti ellátás: Ajkán, Balatonfüreden, Pápán, Tapolcán, Várpalotán, Veszprémben és Zircen. Éjszakánként, hétköznapokon 22 és 8, hétvégén és ünnepnapokon 14 és 8 óra között négy helyen: Ajkán, Balatonfüreden, Pápán és Veszprémben.

Az ügyeleteken a pácienseknek jellemzően a negyede gyermek

– mondta Győrfi Pál.

Mindegyik helyszínen, a járásközponti ügyeleti pontokon gyermekeket is ellátnak, emellett a veszprémi kórházban lesz gyermekügyelet hétköznapokon 16 és 22, hétvégén és ünnepnapokon 8 és 14 óra között. Gyermekek esetében is a 1830-as szám felhívásával érdemes kezdeni az ügyeleti segítségkérést.

Szakemberek azt javasolják, mielőtt bárki elindul egy orvosi ügyeletre, hívja fel a 1830-at, ahol telefonos tanácsadást biztosítanak, szakember mondja meg, mit tehetünk meg azonnal, segít dönteni, hova menjünk, és ha kell, ügyeleti kocsit, ha életveszélyes állapotról van szó, akkor mentőt küld.