A pandémia nyomán szinte egyik napról a másikra megváltozott a munkavégzés helyszíne, stílusa, és az ehhez szükséges eszközök köre is. Mivel a videókonferenciák és hanghívások váltak az első számú kommunikációs eszközzé, a megfelelő digitális munkaélmény megteremtése elkerülhetetlenné vált mindenki számára, akárhogyan is dolgozott korábban.
Az ehhez szükséges eszközök beszerzésekor a vezetők hajlamosak abból kiindulni, hogy az adott pozícióban lévő emberek ugyanabban a munkastílusban dolgoznak, ez azonban nem így van – derül ki a Sinaptive globális kutatásából. A munkaélmény minőségét számos tényező befolyásolja, többek között például az, hogy honnan dolgoznak, milyen eszközökkel rendelkeznek, milyen a preferált munkastílusuk, illetve a digitális érettségük.
A megfelelő eszközök megtalálása mellett legalább ugyanilyen fontos az empátia a munkatársak felé. Néhányan egyszerűen hallani sem akarnak arról, hogy visszatérjenek az irodába; mások viszont azzal nem tudnak mit kezdeni, hogy a munkahelyük beszivárgott az otthonukba is. A termelékenységüket pedig rendkívül befolyásolja, ha olyan helyen kell dolgozniuk, ahol nem tudnak.
A tervezés során teljesen új alapra kell építkezni: ki milyen munkastílusban képes a legjobb eredményre? A munkahelyi személyiségek olyan tipikus munkavállalói kategóriák, amelyek segítségével a kollégák viselkedését és munkastílusát alapul véve kideríthető, hogy milyen eszközökkel és technológiákkal támogathatók a mindennapokban.
Az alábbi kategóriák megállapításához a kutatás szervezői olyan tényezőket vizsgáltak, mint a munkavégzés helyszíne, a kommunikáció intenzitása, mobilitás vagy a technológiai jártasság. A minta kiértékelését követően összesen 6 típus különböztethető meg, amelyekbe a vállalkozások munkavállalóinak 92 százaléka besorolható.
A „mindig online” vezető
A kategóriák közül ők azok, akik általában a legtöbb időt videóhívásokkal. Mivel igen sokféleképpen és sok helyszínen dolgoznak, zavarja őket, ha elterelik a figyelmüket, ha meg kell szakítaniuk tevékenységüket, illetve a kiszámíthatatlan háttérzaj.
A terepen lévő munkatárs
Ezek a kollégák állandóan mozgásban vannak. Folyamatosan változó környezetük miatt zavarja őket a hívások során fellépő zaj és a megbízhatatlan internetkapcsolat. Nem szeretnek sok mindent magukkal cipelni, ezért olyan megoldásokat keresnek, amelyek jól hordozhatók és könnyen használhatók.
A rugalmas munkatárs
A rugalmas munkatárs megosztja az idejét a vállalati iroda, az otthoni iroda és az utazás között. Mivel gyakran dolgoznak távolról és menet közben, zavarja őket a kollégákkal való együttműködés nehézsége, és az, ha lemaradnak fontos információkról, amikor nincsenek az irodában. A rugalmas munkatársnak „állandóan bekapcsolva” kell lennie, és több eszközön kell tudnia kommunikálni.
A távolról bekapcsolódó munkatárs
Otthoni irodából vagy távoli központból dolgozva a távoli munkatársnak kevesebb lehetősége van részt venni személyes megbeszéléseken, és nagyobb kihívást jelent számára a sikeres és produktív együttműködés. A távoli dolgozók több eszközre, egységes kommunikációra és technológiára támaszkodnak, hogy áthidalják a szakadékot köztük és kollégáik és ügyfeleik között.
Az irodai munkatárs
Az irodai munkatárs nagyon együttműködő és nyitott az új technológiákra. Mivel az irodai munkatársak közül sokan nyitott irodákban dolgoznak, és a nap nagy részét az asztaluknál töltik, zavarja őket a háttérzaj és az állandó figyelemelterelés.
Az irodai kommunikátor
Hagyományosabb munkastílusával az irodai kommunikátor leginkább az általa ismert rendszerekkel és eszközökkel érzi komfortosan magát, és úgy érzi, hogy az irodában tud a leghatékonyabban dolgozni, nem pedig otthon vagy más helyeken. A hívásokkal eltöltött időben zavarják őket a megszakítások, a háttérzaj, és nyugalom hiánya.
Van, aki megengedi, hogy az alkalmazottak válogassák össze maguknak egy adott keret erejéig az eszközeiket egy listából, és vannak, akik nem kívánják semmilyen formában korlátozni őket. Bárhogy is legyen, az biztos, hogy mindennek a kulcsa az információ. „Meg kell érteni a vállalaton belüli különböző típusú pozíciókat, a munkahely és a környezet sajátosságait, az alkalmazottak preferenciáit, a munkájuk elvégzéséhez szükséges technológiákat és az alkalmazottak véleményét, hogy megalapozott kategóriákat alakíthassunk ki” - reflektált a kutatás eredményeire Meznerics Ádám, a Sinaptive Kft. üzletfejlesztési vezetője.