Sokan változtatnak idén húsvétkor ünneplési és vásárlási szokásaikon: például tavalyhoz képest kevesebben vendégelik majd meg rokonokat. Spórolni a legtöbben a húsvéti fogásokon fognak, a játékokon, ajándékokon viszont kevésbé - derül ki a GKID felnőtt korú hazai internetezőkre reprezentatív felméréséből, amely az eMAG megbízásából készült.
Idén 5 százalékkal alacsonyabb azoknak az aránya, akik ismerősöket, rokonokat látnak majd vendégül az ünnep alatt. A húsvéti szokások közül a legnépszerűbb a hagyományos húsvéti menü fogyasztása, a válaszadók 56 százaléka fog ezzel ünnepelni.
Minden negyedik felhasználó készül tojásfestéssel, vagy kalács, sütemény készítésével, locsolkodásban pedig 31 százalékuk működik közre akár locsolóként, akár meglocsoltként.
A hazai internetezők 15 százaléka szervez tojásvadászatot – minél több gyermek van egy családban, annál magasabb az így ünneplők aránya.
Az idei húsvétot saját bevallásuk szerint idén a legtöbben (33 százalék) otthon, szűk családi körben ünnepli. A válaszadók negyede számára sütéssel-főzéssel, étkezéssel telnek ezek a napok, de ugyanennyien mennek kirándulni is. Negyedük vendégségbe hív rokonokat, míg csaknem minden ötödik válaszadó maga lesz vendég másnál.
A válaszadók:
- 7 százaléka tervez az ünnepre kulturális programot,
- 7 százaléka belföldi utazást,
- 2 százaléka pedig külföldre utazik majd.
Tavalyhoz képest idén 6 százalékkal kevesebben csak minden ötödik válaszadó tervez kirándulást, kevesebben utaznak el, és a 2022-es 26 százalékhoz képest idén csupán a válaszadók 21 szándékozik sütés-főzéssel tölteni a húsvétot.
A válaszadók kétharmada vásárol húsvéti termékeket, 35 százalékuk online rendel majd.
Az e-kereskedelmet leginkább:
- a nagyobb választék (47 százalék),
- az árak összehasonlítása miatt (37 százalék),
- és a megfelelő terméket (37 százalék) miatt részesítik előnyben.
A legtöbben könyvet (43 százalék), műszaki cikket (38 százalék), játékot (35 százalék) ruhát, cipőt (27 százalék), sportszert (23 százalék), valamint ajándékba szánt alkoholos italt (16 százalék) rendel majd húsvétra. Emellett a locsoláshoz vagy ajándékba szánt parfümök esetében is jelentős (14 százalék) a kimondottan online vásárlást tervezők aránya.
Tartós élelmiszerre bruttó 5-10 ezer forint közötti összeget terveznek költeni, friss élelmiszerre (sonka, tojás, zöldségek) viszont 10-20 ezer forintot szánnak, takarító- és tisztítószerre 5 ezer forint alatti összeget, játékra, könyvre és műszaki cikkre pedig 5-10 ezer forintot költenének.
Ezen spórolnak a netezők
Ha az ünnepi vásárlást nézzük, a legtöbben (23 százalék) a húsvéti menüre akarnak kevesebbet költeni, a válaszadók 19 százaléka pedig ugyanannyit tervez költeni, és számít arra, hogy az árak emelkedése miatt kevesebb dolgot fog megvásárolni, mint tavaly ilyenkor. Ugyanakkor jelentős azoknak az aránya (13 százalék), akik az áremelkedések miatt eleve magasabb húsvéti költéssel kalkulálnak.
A játékok, ajándékok beszerzésén jóval kevesebben (a felhasználók 9 százaléka) spórol majd, ennél többen (12 százalék) ugyanannyit költ erre a célra, mint tavaly, 2 százalékuk pedig még annál többet is - derül ki a kutatás adataiból.