Berta Dávid
Magas a munka adóterhelése
A bérekhez kapcsolódó adó- és járulékterhek Magyarországon az elmúlt években tapasztalt csökkenés ellenére világviszonylatban továbbra is magasak. A személyi jövedelemadó (szja) kulcsának idei csökkentése 0,8 százalékponttal mérsékelte az átlagos adóéket (a nettó bér és a bruttó bérköltség hányadosa), amely így 2009 óta összesen 5 százalékponttal csökkent a jelenlegi, 48,2 százalékos szintjére. Más szavakkal a munkáltató által fizetett teljes bérköltségből 48,2 százalékot "von el az állam", és a fennmaradó rész illeti a munkavállalót, az átlagbér 100 százalékát kereső, egyedülálló és gyermektelen adózó esetén. A nemzetközi szervezetek (OECD, Világbank, IMF, Európai Bizottság) rendszeresen visszatérő ajánlása a magyar adórendszerrel kapcsolatban, hogy a bérekhez kapcsolódó adó- és járulékterhek csökkentése továbbra is indokolt Magyarországon.
A magyar átlagos adóék az OECD-országok között a negyedik legmagasabb, így az adóterhek csökkentése versenyképességi szempontból is kedvező lenne. Bár a családi adókedvezmény és a munkahelyvédelmi akcióterv célzott járulékkedvezménye sokak számára jelentősen csökkenti az adóéket, a tipikus szintje azonban mégis magas, ami versenyképességi szempontból hátrányt jelent. Csak három fejlett országban magasabb az adóék, mint Magyarországon, a regionális versenytársaink körében pedig mindegyik országban, valamint az OECD-országok átlagában is számottevően alacsonyabb.
Az átlagos hazai adóéket jellemző megállapítások a marginális adóékre is igazak. A marginális adóék, vagyis az egységnyivel magasabb bérre rakódó adóteher 2010 óta az összes jövedelmi csoportnál érdemben, átlagosan mintegy 15 százalékponttal csökkent. Míg a kétezres évek közepén a bérköltség 1 százalékos emelésére a nettó bér csak 0,23 százalékkal növekedett (77 százalék körüli marginális adóék), addig az utóbbi 3 évben ugyanekkora bérköltség-emelkedésre több mint 0,5 százalékkal nőtt a nettó bér (49 százalékos marginális adóék).
A mérséklődéssel a magyar adóék jelentősen közeledett a visegrádi országok értékeihez, ugyanakkor annak mértéke továbbra is a régiós versenytársaink által kijelölt sáv felső határán kívül esik. Emiatt mindenképpen érdemes folytatni a kedvező trendet, azaz a munkára rakodó adóterhek csökkentését.
A munkát terhelő adók csökkentésének kedvező hatásai
Az szja mérséklése révén további jelentős csökkenést lehet elérni mind az átlagos, mind a marginális adónem esetén. Amennyiben Magyarországon megvalósulna az egy számjegyű, 9 százalékos szja-kulcs, úgy az átlagos és marginális adóék egyaránt 4,7 százalékponttal csökkenne. Az átlagos adóék 43,6 százalékra süllyedne, amivel megközelítené Csehország értékét, a marginális adóék szintje pedig a cseh és szlovák szint alá kerülne.
Az szja kulcsának csökkentése azért gyakorol ilyen jelentős hatást az adóékekre (például a bruttó bérre rakódó munkáltatói terhek mérséklésével ellentétben), mert a nettó bért közvetlenül növeli, a bruttó bérköltség változatlansága mellett. Mivel a személyi jövedelemadó mérséklése közvetlenül, általánosan csökkenti a munkavállalói terheket, így a csökkentés hatása rövid távon, gyorsan megmutatkozik a növekvő nettó bérekben, azaz nincs szükség hosszú ideig tartó átgyűrűző hatásra.
Bruttó bér | Szja-kulcs | Munkavállalói járulék | Munkáltató járulék | Nettó bér | Bruttó bérköltség | Adóék (%) | Adóék változása (%pont) |
100 | 16 | 18,5 | 28,5 | 65,5 | 128,5 | 49,0 | +0,8 |
100 | 15 | 18,5 | 28,5 | 66,5 | 128,5 | 48,2 | 0 (jelenlegi) |
100 | 13 | 18,5 | 28,5 | 68,5 | 128,5 | 46,7 | -1,6 |
100 | 11 | 18,5 | 28,5 | 70,5 | 128,5 | 45,1 | -3,1 |
1100 | 9 | 18,5 | 28,5 | 72,5 | 128,5 | 43,6 | -4,7 |
Forrás: MNB-számítás |
A nettó keresetek növekedése következtében rövid távon nő a háztartások fogyasztása, főként az alacsonyabb jövedelmű háztartások esetén. A háztartások bővülő fogyasztása érdemben támogatja a gazdasági növekedést, valamint áfa-tartalmán keresztül többletbevételt generál a költségvetésnek, ami részben ellensúlyozza a szja-kulcs csökkentésének egyenlegrontó hatását. Baksay és Csomós számításai szerint az egykulcsos szja 2011-es bevezetése önmagában 4,9 százalékkal növelte a háztartások rendelkezésre álló jövedelmét és pozitívan járult hozzá a gazdasági növekedéshez. Az szja-csökkentés költségvetésre gyakorolt dinamikus hatásait megvizsgálva azt találták, hogy a növekvő munkakínálat hosszú távú kedvező hatásai és a bővülő fogyasztásból származó költségvetési többletbevételek következtében a statikus hatásokból eredő bevételkiesés hosszú távon mintegy negyedére zsugorodik.
Az szja-kulcs csökkentése ösztönzőleg hat a megtakarításokra is, ugyanis a kamatok és osztalékjövedelmek adóját is mérsékli. A személyi jövedelemadó alapja széles (szélesebb, mint például a járulékoké) és kiterjed olyan tőkejövedelmekre is, mint a kamatok, osztalék, ingatlaneladás, és -bérbeadás. Ezek adóterhe a személyi jövedelemadó kulcsával együtt csökken, így a megtakarítási és fogyasztási döntéseket torzító hatás is mérséklődik.
Az adókulcsok csökkentése hozzájárulhat a gazdaság fehéredéséhez. Az eddig rejtett gazdaságban tevékenykedőket a kisebb adóteher jövedelmük bevallására ösztönözheti. Az elmúlt években már jelentős előrelépés volt megfigyelhető. Ugyan egy másik adónemet érint, de a szürkegazdaság visszaszorulását jól tükrözi, hogy az Európai Bizottság elemzése szerint az áfa adórése (az elméletileg beszedhető és ténylegesen beszedett adóbevétel különbsége) 2013 és 2014 között Magyarországon csökkent a harmadik legnagyobb mértékben az Európai Unióban . A rejtett gazdaság teljes mérete pedig 2010 és 2015 között a GDP 1,5 százalékpontjával csökkenhetett.
Az szja kulcsának csökkentése a Magyarországon jelenleg tapasztalt munkaerő elvándorlás, és a kapcsolatos munkaerőhiány enyhítésére is alkalmas. A vállalkozások munkaerő-kereslete már most is magas és folyamatosan növekszik, a munkaerő-kínálat azonban nem tart ezzel lépést, így alakulhatott ki az utóbbi időszakban a magyar piacot egyre inkább jellemző munkaerőhiány (amit erősített a kereslet és a kínálat regionális, valamint képzettségbeli eltérése). A munkavállalók terheinek mérséklése, az átlagos adókulcs csökkenése, ezzel pedig a nettó keresetek emelkedése viszont rövid távon is ösztönzi a munkavállalást azok körében, akik eddig nem voltak aktívak a munkaerőpiacon.
Összességében az szja csökkentése kedvezően járulna hozzá Magyarország versenyképességéhez. A lépés általános nettó béremelkedést, magasabb rendelkezésre álló jövedelmet, így növekvő fogyasztást és bővülő munkaerő-kínálatot eredményez. Mindezen hatások érdemben hozzájárulnak a gazdasági növekedéshez és részben ellensúlyozzák az szja csökkentéséből származó költségvetési bevételkiesést. A hosszú távú versenyképesség szempontjából pedig kedvezően hatna, hogy a munkára rakódó alacsonyabb adóteher ösztönzi a humán tőkébe történő befektetést és mérsékli az adóelkerülést.
A szerző az MNB munkatársa.