Itthon sem ismeretlen, azonban újabban már egyre átláthatóbb kategória a zsugorinfláció, amikor egy termék korábban megszokott mérete, kiszerelése kisebb lesz, az ára azonban változatlan marad. Vagyis lényegében egyfajta bújtatott áremelésről van szó.

A jelenséggel szemben idén március 1-jétől kormányrendelet igyekszik megvédeni a magyar vásárlókat. Ennek értelmében a legalább 1 milliárd forintos árbevételt generáló üzleteknek e dátumtól fel kell tüntetniük, ha egy termék kisebb tömegben vagy térfogatban kerül a polcokra. Az erről szóló tájékoztatónak egy hónapig kell kint lennie a bejáratnál és közvetlenül az áru mellett.

Mindeközben a Nébih is listázza ezeket a termékeket, a listát pedig folyamatosan frissítik. Eleinte főként édességek és egyéb nassolni valók kerültek fel a listára, ami aztán alkoholmentes italokkal, szépség- és babaápolási termékekkel, valamint állateledelekkel bővült – írja testvérlapunk, a Dívány.

A helyzet jelenleg is úgy áll, hogy a zsugorinflációban különösen érintettek az édességek és sós rágcsálnivalók. A Balaton szelet például 10 százalékkal lett kisebb, a Boci Földimogyorós tejcsokoládé pedig 100-ról 90 grammra csökkent.

Itt az infláció új csomagolása, majd kiszúrja a szemünket

Március végéig a boltokban csaknem 600 kiszerelés-csökkentést rögzített a Nébih rendszere. Ehhez azonban nem muszáj a hivatal honlapját böngészni, március 1-je óta ugyanis egy újabb kereskedelmet érintő szakpolitikai intézkedés keretében „Vigyázzon, a termék kisebb lett!” felirattal szembesül minden vásárló, ha a szemügyre vett árucikk mérete vagy térfogata csökkent. Neve is van az egyre szűkebben szabott grammoknak és millilitereknek: zsugorinfláció.

A részletekről ITT írtunk bővebben.