2020 az egyik legfurcsább évnek bizonyult a modern gyerekek számára. A világjárvány számos szokványos élethelyzetet megváltoztatott az egész világon, többek között az oktatás, a barátokkal és a családtagokkal való találkozás, a kikapcsolódás és a szórakozás területén.
A gyermekek körében a következő weboldal-kategóriák bizonyultak a legnépszerűbbnek: „szoftver, audió és videó” (44,38 százalék), „internetes kommunikációs média” (22,08 százalék) és „számítógépes játékok” (13,67 százalék) – derül ki Kaspersky Safe Kids tanulmányából. A legnépszerűbb alkalmazások között a YouTube jelentős előnnyel vezet – ez a szolgáltatás továbbra is megőrizte helyét a legnépszerűbb videó streaming szolgáltatásként a gyerekek körében világszerte. A második helyet a WhatsApp üzenetküldő alkalmazás, a harmadikat pedig a népszerű közösségi hálózat, a TikTok foglalja el. A top 10-be négy játék is belefért, nevezetesen a Brawl Stars, a Roblox, az Among US és a Minecraft.
Kapcsolódó
A gyerekek rendkívül aktívan hallgatnak és néznek videóklipeket a YouTube-on - ezek 17,35 százalékos részesedést foglalnak el a zenei műfajokra és videókra tett keresések között. A statisztikában több „trend” videó is megjelent: a „pop it and simple dimple” és az „ASMR” a keresési kérések 4,43 százalékát tette ki. Az idén a Gacha Life videójáték-készítőhöz kapcsolódó keresések is előkelő helyet foglaltak el a maguk 4 százalékos részesedésével a gyerekek keresési rangsorában világszerte.
„A fiatalok számára rendkívül fontos a kortárscsoport hatása, 7-8 éves korban a fókusz a családról a barátokra tevődik át. Az online tér lehetőséget ad a társas kapcsolatok kiépítésére és fenntartására, akár a videojátékokon, akár a közösségi felületeken keresztül. A tinédzserkor egyik fő tényezője az identitás keresése, amire a digitalizáció is nagy hatással van – az influencerek követése és a digitális tartalmak fogyasztása (például vloggerek vagy zenészek iránti fokozott érdeklődés) szorosan kapcsolható a fiatal felnőttkort megelőző fejlődési folyamatokhoz.” – mondta Damsa Andrei, pszichológus.
A zenei ízlések tekintetében a hagyományosan vezető BTS és BLACKPINK K-POP együttesek mellett még Ariana Grande, Billie Eilish és Travis Scott énekesek, valamint egy másik zenei műfaj, a „phonk” volt népszerű. Emellett a „kreatív” videók népszerűségének növekedése is megfigyelhető: egyre több olyan keresési kérés kezd megjelenni a lista élén, amelyben ütemszerkesztőkre, dobminta-szerkesztőkre és leckékre keresnek rá a különféle zeneszerkesztő programokban. Mindeközben továbbra is a TikTok a fő zenei trendmeghatározó a gyerekek körében.
A rajzfilmek a gyerekek általi összes videókeresés felét (50,21 százalékát) teszik ki világszerte. A legnépszerűbb a Katicabogár és Fekete Macska kalandjai, a Rejtélyek városkája és a Peppa malac. Második helyen a különféle televíziós műsorok állnak; angol nyelven a leggyakrabban a „The Voice Kids” showra kerestek rá. A mozifilmek és a TV-sorozatok között a legnépszerűbb filmelőzetes a Godzilla Kong ellen, Zach Snyder: Az Igazság Ligája, valamint a Disney+ minisorozata, a WandaVision volt. A Netflix iránt is egyre több gyerek érdeklődik: a platformon keresztüli leggyakoribb keresési kérések a Cobra Kai-ra és a már ikonikus Stranger Thingsre érkeztek.
A TikTok továbbra is vitathatatlan vezető a gyerekek körében, ugyanakkor egy TikTok videó elkészítéséhez az alkotónak egy személyben kell ellátnia az operatőr, a színész, a rendező és a teljes filmes stáb munkáját is. Mindez elősegíti az olyan készségek fejlesztését, amelyek nemcsak hasznosak lehetnek a gyerekek számára a jövőben, hanem akár azt is eredményezhetik, hogy ezt választják hivatásuknak.
A videójátékok körében a következők a legnépszerűbbek: Minecraft (22,84 százalék), Fortnite (6,73 százalék), Among Us (3,80 százalék), Brawl Stars (6,34 százalék) – ez utóbbi játékra nemrégiben figyeltek fel a gyerekek, és nagyon népszerű –, valamint a közkedvelt Roblox (3,82 százalék). A top 10-ben szereplő leggyakrabban játszott játék ugyanakkor szinte minden országban a Roblox. Az összes régiót vizsgálva a kazahsztáni gyerekek látogatták a legtöbbet a számítógépes játékoknak szentelt weboldalakat; a részesedésük 26,01 százalék. A második helyet az egyesült királyságbéli gyerekek foglalják el (19,40 százalék). Teljesen más a helyzet azonban Indiában, ahol a gyerekek szinte alig látogattak videójátékoknak szentelt weboldalakat a számítógépükről (mindössze 5,08 százalék).
„A mai gyerekek úgy nőnek fel, hogy már egészen kicsi koruktól valamilyen kütyü van a kezükben, ezért sokkal gyorsabban alkalmazkodnak a digitális térhez és sajátítják el az új technológiák használatát. Ha megismerjük és elemezzük, hogy mi érdekli a gyerekeket az interneten, segíthet nagyobb figyelmet fordítani a biztonság kérdésére” – fejtette ki Tóth Árpád, a Kaspersky magyarországi igazgatója.
Hogy a gyerekeket pozitív élmények érjék az online térben, a Kaspersky azt javasolja, hogy a szülők:
- Böngésszenek és tanuljanak a gyerekkel együtt. Nézzék meg, hogy hol töltik a gyerekek az idejüket az online térben, és vizsgálják meg, hogyan lehet a legjobban gondoskodni a biztonságukról.
- Tudjanak meg többet arról, hogy mi érdekli a gyerekeiket.
- Magyarázzák el, hogy az érzékeny információkat csak üzenetküldő alkalmazásokon keresztül szabad megosztani, és csak olyanokkal, akiket a való életben is ismernek.
- Vegyék fontolóra a szülői felügyeleti alkalmazások letöltését, és beszéljék meg ezt a kérdést a gyerekkel is: magyarázzák el neki, hogy miként működnek ezek az alkalmazások, és miért szükségek ahhoz, hogy a gyermek biztonságban legyen az online térben.
- Fordítsanak több időt arra, hogy elbeszélgessenek a gyerekekkel az online biztonsági intézkedésekről. Mondják el nekik, hogy mi az, amit semmilyen körülmények között nem szabad közzétenni az interneten, és magyarázzák el azt is, hogy miért nem.