2020 az egyik legfurcsább évnek bizonyult a modern gyerekek számára. A világjárvány számos szokványos élethelyzetet megváltoztatott az egész világon, többek között az oktatás, a barátokkal és a családtagokkal való találkozás, a kikapcsolódás és a szórakozás területén.
A gyermekek körében a következő weboldal-kategóriák bizonyultak a legnépszerűbbnek: „szoftver, audió és videó” (44,38 százalék), „internetes kommunikációs média” (22,08 százalék) és „számítógépes játékok” (13,67 százalék) – derül ki Kaspersky Safe Kids tanulmányából. A legnépszerűbb alkalmazások között a YouTube jelentős előnnyel vezet – ez a szolgáltatás továbbra is megőrizte helyét a legnépszerűbb videó streaming szolgáltatásként a gyerekek körében világszerte. A második helyet a WhatsApp üzenetküldő alkalmazás, a harmadikat pedig a népszerű közösségi hálózat, a TikTok foglalja el. A top 10-be négy játék is belefért, nevezetesen a Brawl Stars, a Roblox, az Among US és a Minecraft.
Kapcsolódó
A gyerekek rendkívül aktívan hallgatnak és néznek videóklipeket a YouTube-on - ezek 17,35 százalékos részesedést foglalnak el a zenei műfajokra és videókra tett keresések között. A statisztikában több „trend” videó is megjelent: a „pop it and simple dimple” és az „ASMR” a keresési kérések 4,43 százalékát tette ki. Az idén a Gacha Life videójáték-készítőhöz kapcsolódó keresések is előkelő helyet foglaltak el a maguk 4 százalékos részesedésével a gyerekek keresési rangsorában világszerte.
„A fiatalok számára rendkívül fontos a kortárscsoport hatása, 7-8 éves korban a fókusz a családról a barátokra tevődik át. Az online tér lehetőséget ad a társas kapcsolatok kiépítésére és fenntartására, akár a videojátékokon, akár a közösségi felületeken keresztül. A tinédzserkor egyik fő tényezője az identitás keresése, amire a digitalizáció is nagy hatással van – az influencerek követése és a digitális tartalmak fogyasztása (például vloggerek vagy zenészek iránti fokozott érdeklődés) szorosan kapcsolható a fiatal felnőttkort megelőző fejlődési folyamatokhoz.” – mondta Damsa Andrei, pszichológus.
A zenei ízlések tekintetében a hagyományosan vezető BTS és BLACKPINK K-POP együttesek mellett még Ariana Grande, Billie Eilish és Travis Scott énekesek, valamint egy másik zenei műfaj, a „phonk” volt népszerű. Emellett a „kreatív” videók népszerűségének növekedése is megfigyelhető: egyre több olyan keresési kérés kezd megjelenni a lista élén, amelyben ütemszerkesztőkre, dobminta-szerkesztőkre és leckékre keresnek rá a különféle zeneszerkesztő programokban. Mindeközben továbbra is a TikTok a fő zenei trendmeghatározó a gyerekek körében.
A rajzfilmek a gyerekek általi összes videókeresés felét (50,21 százalékát) teszik ki világszerte. A legnépszerűbb a Katicabogár és Fekete Macska kalandjai, a Rejtélyek városkája és a Peppa malac. Második helyen a különféle televíziós műsorok állnak; angol nyelven a leggyakrabban a „The Voice Kids” showra kerestek rá. A mozifilmek és a TV-sorozatok között a legnépszerűbb filmelőzetes a Godzilla Kong ellen, Zach Snyder: Az Igazság Ligája, valamint a Disney+ minisorozata, a WandaVision volt. A Netflix iránt is egyre több gyerek érdeklődik: a platformon keresztüli leggyakoribb keresési kérések a Cobra Kai-ra és a már ikonikus Stranger Thingsre érkeztek.
A TikTok továbbra is vitathatatlan vezető a gyerekek körében, ugyanakkor egy TikTok videó elkészítéséhez az alkotónak egy személyben kell ellátnia az operatőr, a színész, a rendező és a teljes filmes stáb munkáját is. Mindez elősegíti az olyan készségek fejlesztését, amelyek nemcsak hasznosak lehetnek a gyerekek számára a jövőben, hanem akár azt is eredményezhetik, hogy ezt választják hivatásuknak.
A videójátékok körében a következők a legnépszerűbbek: Minecraft (22,84 százalék), Fortnite (6,73 százalék), Among Us (3,80 százalék), Brawl Stars (6,34 százalék) – ez utóbbi játékra nemrégiben figyeltek fel a gyerekek, és nagyon népszerű –, valamint a közkedvelt Roblox (3,82 százalék). A top 10-ben szereplő leggyakrabban játszott játék ugyanakkor szinte minden országban a Roblox. Az összes régiót vizsgálva a kazahsztáni gyerekek látogatták a legtöbbet a számítógépes játékoknak szentelt weboldalakat; a részesedésük 26,01 százalék. A második helyet az egyesült királyságbéli gyerekek foglalják el (19,40 százalék). Teljesen más a helyzet azonban Indiában, ahol a gyerekek szinte alig látogattak videójátékoknak szentelt weboldalakat a számítógépükről (mindössze 5,08 százalék).
„A mai gyerekek úgy nőnek fel, hogy már egészen kicsi koruktól valamilyen kütyü van a kezükben, ezért sokkal gyorsabban alkalmazkodnak a digitális térhez és sajátítják el az új technológiák használatát. Ha megismerjük és elemezzük, hogy mi érdekli a gyerekeket az interneten, segíthet nagyobb figyelmet fordítani a biztonság kérdésére” – fejtette ki Tóth Árpád, a Kaspersky magyarországi igazgatója.
Hogy a gyerekeket pozitív élmények érjék az online térben, a Kaspersky azt javasolja, hogy a szülők:
- Böngésszenek és tanuljanak a gyerekkel együtt. Nézzék meg, hogy hol töltik a gyerekek az idejüket az online térben, és vizsgálják meg, hogyan lehet a legjobban gondoskodni a biztonságukról.
- Tudjanak meg többet arról, hogy mi érdekli a gyerekeiket.
- Magyarázzák el, hogy az érzékeny információkat csak üzenetküldő alkalmazásokon keresztül szabad megosztani, és csak olyanokkal, akiket a való életben is ismernek.
- Vegyék fontolóra a szülői felügyeleti alkalmazások letöltését, és beszéljék meg ezt a kérdést a gyerekkel is: magyarázzák el neki, hogy miként működnek ezek az alkalmazások, és miért szükségek ahhoz, hogy a gyermek biztonságban legyen az online térben.
- Fordítsanak több időt arra, hogy elbeszélgessenek a gyerekekkel az online biztonsági intézkedésekről. Mondják el nekik, hogy mi az, amit semmilyen körülmények között nem szabad közzétenni az interneten, és magyarázzák el azt is, hogy miért nem.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!