Az év első hónapjában alig 2,5 milliárd forintos hiánnyal gazdálkodott az államháztartás - közölte az Nemzetgazdasági Minisztérium (NGM). A január elvileg általában szufficites hónap szokott lenni, hiszen az év végén osztott prémiumok után januárban fizetik be az szja-t és a tb-járulékokat. Hasonló a helyzet az áfa-fronton; a decemberi magasabb forgalom után ilyenkor utalják a forgalmi adót a NAV-nak. Ugyanakkor ez nem minden évben teljesül - ilyen volt 2011 januárja is, amikor az adóváltozások miatt jelentős hiányba csúszott az egyenleg.
Az NGM adatai szerint a hiány az éves 841,8 milliárd forintos hiánytervnek mindössze 0,3 százaléka. Ezen belül a központi költségvetés 90,7 milliárd forintos deficittel, a társadalombiztosítás pénzügyi alapjai 50,9 milliárd forintos, az elkülönített állami pénzalapok pedig közel 37,3 milliárd forintos szufficittel zártak. 2012. január hónapjában az államháztartás központi alrendszerének többlete 107,3 milliárd forint volt.
A két év január havi egyenlegének eltérő alakulásában egyrészt az általános fogalmi adó bevételeket érintő szabályozásváltozás, másrészt a szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok uniós programokkal összefüggő bevételeik és kiadások tendenciája játszott szerepet az NGM állítása szerint. Tavaly a NAV extra áfa-bevételre tett szert a adóvisszautalási határidő emelése miatt, ennek ellenére sem jó hír a 2,5 milliárdos hiány.
Elmaradó bevételek, növekvő kiadások
A központi költségvetés január havi bevételei az előző év azonos hónapjához képest közel 117 milliárd forinttal alacsonyabbak lettek. Az elmaradás hátterében egyrészt egyes adóbevételek - főként az általános forgalmi adó - előző évről elmaradó befizetései, másrészt pedig a központi költségvetési szervek és fejezeti kezelésű előirányzatok kisebb összegű bevételei állnak. Az általános forgalmi adó esetében a 2012. januári bevételeket növelték a tavalyi kulcsváltozásokhoz kapcsolódó, 2011. év végi előrehozott vásárlásokból fakadó többletek. Az idei évi visszautalások magasabb mértékének hátterében pedig a kiutalási határidő 45 napról 75 napra történt megemelésének pénzforgalmi hatása áll. A szakmai fejezeti kezelésű előirányzatok esetében a tavalyi bevételi többletek elsősorban az uniós előirányzatoknál az egyes operatív programok 2011. évi decemberi elszámolásainak januárra történő áthúzódásaiból fakadnak.
A központi költségvetés januári kiadásai ezzel szemben 59 milliárd forinttal magasabb voltak a 2012 januárinál, amit az NGM költségvetési intézmények költekezéseivel magyaráz, hiszen mint az kiderül a közleményből az uniós programokhoz kapcsolódó kifizetések még csökkentek is 2012-höz képest. A kamatkiadások 2013 januárjában 59,9 milliárd forintot tettek ki, 15,2 milliárd forinttal kevesebbet, mint az előző év megfelelő időszakában mely a kamatfizetések éven belüli eltérő lefutásával magyarázható.
A társadalombiztosítási alapok 2013. január havi 50,9 milliárd forintos szufficitje a Nyugdíjbiztosítási Alap 31,9 milliárd forintos, valamint az Egészségbiztosítási Alap 19,0 milliárd forintos többletéből tevődik össze. 2012. január hónapjában az alapok együttes többlete 1,4 milliárd forintot tett ki. A különbség a bevételi oldalon jelentkezett, az előző évinél magasabb összegben teljesültek többek között a Nyugdíjbiztosítási Alap szociális hozzájárulási adó és járulékbevételei, az egészségügyi hozzájárulások, valamint az Egészségbiztosítási Alap költségvetési támogatásai, térítései is. Ez utóbbi jogcím a 2013. évtől már a munkahelyvédelmi akciótervvel összefüggő hozzájárulásokat is tartalmazza.
Az elkülönített állami pénzalapok január havi mintegy 37,3 milliárd forintos egyenlege az előző év azonos hónapjához képest kedvezőbb lett. Az alapok összes bevételei 0,9 milliárd forinttal, kiadásai 17,6 milliárd forinttal kisebb összegben alakultak, így az idei évi jelentős szufficit az alacsonyabban teljesülő kiadásoknak köszönhető. A kiadások közül a Nemzeti Foglalkoztatási Alap, a Központi Nukleáris Pénzügyi Alap, valamint a Kutatási és Technológiai Innovációs Alap kiadásai egyaránt elmaradtak az előző év azonos hónapjához képest. A bevételeken belül a két év összehasonlításánál ki kell emelni, hogy a Nemzeti Foglalkoztatási Alap idén már nem részesül a szociális hozzájárulási adóból származó bevételből olvasható az NGM közleményében.
2001 | 2,8 |
2002 | -75,3 |
2003 | -44,4 |
2004 | -248,3 |
2005 | -198,4 |
2006 | -140,4 |
2007 | -196,1 |
2008 | 33,8 |
2009 | 37,8 |
2010 | 31,3 |
2011 | -122,8 |
2012 | 107,3 |
2013 | -2,5 |
Forrás: NGM |