Az év végi vásárlási téboly kitörése előtt a Fogyasztóvédelmi Egyesületek Országos Szövetsége (Feosz) ad egy csokorba fontos és jó tanácsot. Érdemes megfontolni őket.
Alapból necces az olyan webáruházból való rendelés, ahol a beazonosíthatóság (székhely, e-mailcím vagy telefonszám, cégnév, ügyfélszolgálat elérhetősége) nem egyértelmű.
Az internetes megrendelések előtt érdemes alaposan elolvasni a weboldalon feltüntetett részletes tájékoztatót illetve az ÁSZF-et, mert abban rögzíteni kell az elállási jog gyakorlásának részletes szabályait, a fizetési módokat, a szállításra vonatkozó időtartamot és annak költségeit.
Néhány konkrét, combos félreértések alapját is képezhető helyzetre is kitér a fogyasztóvédők ajánlása.
1. Mikor követelheti-e a fogyasztó terméket, ha elütés miatt vagy más okból a valóságosnál sokkal olcsóbban hirdették a webáruház honlapján?
Ha egyértelműen megtörtént a megrendelés visszaigazolása és jóváhagyása elektronikus üzenetben, és ebből ki is derül a pontos termék, cikkszám, a vételár, a megrendelő neve, kiszállítás helye, tehát a megrendelés konkrét részletei, akkor akár megalapozott is lehet a fogyasztó igénye.
Ezt mindig esetről esetre kell eldönteni. Amennyiben viszont nem történt semmilyen visszaigazolás vagy csak egy egysoros, tájékoztató jellegű értesítést kaptunk a megrendelés beérkezéséről, ez önmagában még nem keletkeztet olyan kötelezettséget a webáruház számára, amely alapján a hirdetésben szereplő áron ki is kellene szállítania a terméket.
2. Internetes vásárláskor nem mindig illeti meg a fogyasztókat a tizennégy napos indokolás nélküli elállási lehetőség.
Internetes vásárlásnál a fogyasztók meggondolhatják magukat a termék átvételétől számított 14 napon belül. Vannak viszont olyan termékek, amelyeknél ez nem igaz. Így nem lehet élni ezzel a lehetőséggel azoknál az áruknál, amelyeket kifejezetten a fogyasztó utasítása alapján vagy kérésére állítottak elő, például egy póló esetén a vásárló által megadott egyedi felirattal.
Zárt csomagolású terméknél sincs indokolás nélküli elállási jog akkor, ha az egészségvédelmi vagy higiéniai okból felbontást követően már nem küldhető vissza. Ilyen lehet például egy borotva is. Sőt, a lezárt csomagolású CD-, DVD-lemezeknél, így számítógépes játékoknál, szoftvereknél sincs lehetőségük a fogyasztóknak arra, hogy meggondolják magukat, ha a csomagolást már megbontották. Nem tartozik viszont ide az az eset, ha a fogyasztó egy laptopot rendelt meg, amin előre telepített szoftver van, vagy ahhoz adtak még egy felbontatlan telepítőlemezes operációs rendszert. Ilyenkor ugyanis a megrendelés nem a CD-re, DVD-re, hanem magára a laptopra vonatkozott.
3. Ha meggondolta magát a fogyasztó, mindig írásban jelezze. Ilyenkor a fogyasztó saját költségén kell a terméket visszaküldeni.
Sok vitás ügy származik abból, hogy a fogyasztó szóban, például telefonon él az indokolás nélküli elállási jogával. Holott vita esetén neki kell bizonyítania azt, hogy e nyilatkozatát a webáruháznak ténylegesen elküldte. Ezért mindig írásban, e-mailben vagy postai úton juttassuk el az elállási nyilatkozatot a cégnek.
Ebben pedig ne csak azt írjuk le, hogy például más terméket vártunk vagy az árucikk hibás és ezért panaszunk van, hanem kifejezetten a teljes átutalt összeget kérjük vissza annak okán, hogy meggondoltuk magunkat. Ha ugyanis a fogyasztó nem így teszi meg a nyilatkozatot, akkor azt hiheti a webáruház, hogy nem az indokolás nélküli elállási jogot szeretné érvényesíteni, hanem csak garanciális panaszt tesz, és ezért kér csak kijavítást vagy kicserélést - a pénz visszafizetése helyett. A kettő között különbség van, ugyanis indokolás nélküli elállásnál visszakérhető rögtön a pénz, garanciális probléma esetén viszont nem.
4. Visszautaláskor nem vonhat le a webáruház a korábban kifizetett pénzből „használati díjat” vagy bármilyen más címen egyéb összeget.
Erre csak és kizárólag akkor van lehetőség, ha kiderül, hogy a visszaküldés előtt a termék használhatóságának megállapításához szükséges mértéket meghaladóan használta a fogyasztó a terméket, és emiatt csökkent az értéke.
Azoknak a termékeknek az esetében, amelyeknél él a 14 napos meggondolási lehetőség, nem lehet elutasítani az indokolás nélküli elállási jog gyakorlását amiatt, hogy például az eredeti csomagolást a fogyasztó felbontotta vagy az már nincsen meg.
5. Milyen lehetőségei vannak a fogyasztónak, ha hibás a webáruházból vásárolt termék?
Előfordul, hogy már csak a karácsonyi ajándék kipróbálásakor derül ki a kapott árucikk hibája, így például az nem működik, vagy be sem kapcsol. Esetleg nem sokkal később megy tönkre. Ilyenkor ugyanazok jogok illetik meg a fogyasztót, mint hagyományos üzletben történő vásárláskor, így kérheti a termék javítását, cserélését is. Ha viszont az ajándék hibája mindössze annyi, hogy „nem tetszik”, akkor csak a kereskedő jóindulatán múlik, kicseréli-e azt vagy épp visszaadja-e annak vételárát.
Tudni kell, ha egy ajándékba kapott termékkel csak annyi a gond, hogy nem tetszik a megajándékozottnak - de lehet használni, illetve működik -, akkor jogi értelemben nem minősül hibásnak. Az úgynevezett szavatossági-jótállási jogok (a javítás, cserélés, árleszállítás, vételár visszatérítése, vagy a mással való kijavíttatás költségének megtérítése) ugyanis csak hibás termékek esetén érvényesíthetőek.
Két dologra is figyelni kell, mikor visszavisznek egy hibás terméket a kereskedőhöz.
- Az egyik az, hogy a vásárlást igazoló nyugtának rendelkezésre kell, állnia, mert csak ezzel lehet érvényesíteni szavatossági vagy jótállási igényt.
- A másik a határidők kérdése. Minden egyes új termék esetében (függetlenül attól, hogy mi az, könyv, ruha, vagy például elektronikai eszköz) a vásárlástól számítva két éven belül érvényesíthetők a kereskedővel szemben jogok, ha az árucikk meghibásodott. Ebből a két évből azonban csak az első hat hónapban igazán védett a vásárló: ha fél éven belül megy tönkre a termék, akkor ugyanis a vállalkozásnak kell bizonyítani, hogy ő még hibátlan árucikket adott el. A vásárlástól számított hat hónap elteltét követően jelentkező hiba esetén azonban már a fogyasztónak kell bizonyítania, hogy a termék eleve rossz volt akkor is, amikor azt megvette.
6. Kötelező jótállás – mit is jelent?
Bizonyos tartós fogyasztási cikkek esetében (mint amilyenek például az elektronikai szórakoztató termékek, a számítástechnikai termékek, háztartási eszközök) a kereskedőket az előzőeknél szigorúbb előírások terhelik. Ekkor ugyanis a vásárlástól számítva nem hat hónapig, hanem vételártól függően 1-3 évig a kereskedőnek kell bizonyítania azt, hogy a termékben jelentkező hiba oka a vásárlást követően keletkezett. Ezt hívjuk „jótállásnak”, amelynek vállalására tartós fogyasztási cikkeknél jogszabály kötelezi a vállalkozást.
Kötelező jótállás időtartama:
- 10 000 forintot elérő, de 100 000 forintot meg nem haladó eladási ár esetén egy év,
- 100 000 forintot meghaladó, de 250 000 forintot meg nem haladó eladásiár esetén két év,
- 250 000 forint eladási ár felett három év.