"Tényleg csodálatos ez a kormánykommunikáció. Ha jól értem, azt szeretnék bemagyarázni a közvéleménynek, hogy a Lánchíd állapota 170 év után váratlanul leromlott azért, mert a budapestiek ellenzéki polgármestereket és főpolgármestert választottak októberben. Mi más magyarázná, hogy ők azon a városvezetésen kérik számon a Lánchíd állapotát, amelyik nyolc hónapja van hivatalban, ebből három hónapot a járvány ellen védekezett, miközben nekik volt - lett volna - 108 hónapjuk a felújításra" - olvasható a bejegyzésben.
"Mit csináltak ők? Hosszú évekig semmit. Aztán kiírtak egy közbeszerzést, amiről az elődöm már nem döntött, mert a legjobb bruttó 43 milliárdos ajánlatot is túl drágának tartotta - ahhoz a 23 milliárdos kerethez képest biztosan, amennyi pénz volt rá".
"A hivatalba lépésem után azonnal jeleztem a kormánynak, hogy az előző városvezetés közbeszerzése alapján nem elég a beígért hatmilliárd forint kormányzati támogatás a Lánchíd és az Alagút felújítására, a főváros pedig a saját 17,3 milliárdos részénél többet nem tud költeni. Akkor sem értettem persze, hogy miért engedi 26 milliárdról 47 milliárdra drágulni a kormányzat a Pénzügyminisztérium Várba költöztetését, miközben az egész ország egyik jelképének számító Lánchídtól sajnálja a többletforrást. Mindenesetre a törvény által engedett legvégső határig, január végéig fenntartottuk a jogi lehetőséget arra, hogy a közbeszerzésen eredményt hirdessünk, hátha jobb belátásra tér a kormány, de mindhiába. A közbeszerzést így forráshiány miatt eredménytelennek kellett nyilvánítanunk" - írja Karácsony.
"Amikor világos lett, hogy a kormány több pénzt nem ad, azt kértük a Fővárosi Közfejlesztések Tanácsának ülésén, hogy a 6 milliárdos támogatást - az Alagút felújításának elhagyásával - költhessük csak a Lánchíd felújítására, illetve módosíthassunk olyan közbeszerzési feltételeken, amik a szakértők egybehangzó állítása szerint drágították a beruházást. A kormányzati hatmilliárd és a fővárosi 17,3 milliárd így elegendő is lenne. Ígéretet kaptunk a kormánytól - csakhogy azóta sem történt semmi: a kormányhatározat változatlanul csak akkor biztosítja a hatmilliárdos támogatást, ha egyszerre történik meg a híd és az alagút felújítása, az egyszer már rettenetesen drágának bizonyult feltételek mellett".
"Mit csináltunk még? A híd állapotáról szóló jelentés ismeretében azonnal kitiltottuk az 5 tonna feletti járműveket a hídról. A Budapest Közút napi szinten ellenőrzi a hidat, a kisebb javításokat azonnal elvégzi. Hetente jelentést tesznek a híd állapotáról. Közben a híd terhelését nem csak az 5 tonna feletti járművek kitiltása enyhítette, de a járvány miatti forgalomcsökkenés is. Az állapota tehát nem romlott az elmúlt hónapokban, a javítások miatt még kicsit javult is".
"A Lánchidat nemzeti kincsnek tekintjük, ezért akkor is fel fogjuk újítani, ha beleroskadunk. Márpedig lehet, hogy beleroskadunk, mert a kormány éppen annyi pénzt készül elvonni Budapesttől, amiből minden egyes évben fel tudnánk újítani újra és újra a Lánchidat" - írja a főpolgármester.
Ma Fürjes Balázs, Budapest fejlesztéséért felelős államtitkár azt mondta, hogy Karácsony Gergely késlekedése milliárdokkal drágítja a Lánchíd felújítását és jelentősen meghosszabbítja a hídzár idejét.
Tarlós István korábbi főpolgármester szerint is pont most lett égető a Lánchíd felújítása. Dorner Lajos VEKE-elnök, Tarlós korábbi tanácsadója ugyanakkor azt írta egy bejegyzésben, hogy az előző városvezető nem mert annyi pénzt kérni a kormánytól, amennyire szükség lett volna.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!