Idehaza a kata szigorítása keltett pánikot, utcai demonstrációkat is magában foglaló tiltakozássorozatot, miközben Európa már arról vitatkozik, hogy a mobilapplikációs szolgáltatásokat elvégzőkkel – vagyis egyebek mellett a futárokkal, a taxisokkal vagy az ügynökökkel – az üzemeltetőknek milyen esetekben kellene munkaviszonyt létesíteni a gyakorlatban elterjedt vállalkozói szerződések helyett.
Egyelőre még várniuk kell az úgynevezett platformmunkavállalóknak arra, hogy foglalkoztatási helyzetük európai uniós szinten rendeződjön – számolt be a Politico. Az Európai Bizottság napra pontosan egy évvel ezelőtt terjesztette elő javaslatait arról, milyen esetekben kell munkaviszony keretében foglalkoztatni a megbízási szerződés keretében szolgáltatást végzőkkel.
Nálunk a kata szigorítása, míg az EU-ban a munkaviszony okoz feszültséget
Idehaza a kormány a hivatalos álláspont szerint az úgynevezett leplezett munkaviszony gyakorlatát akarta megakadályozni a kata szigorításával. Az Európai Unió döntéshozatala is hasonló dilemmák miatt rendezné az érintettek helyzetét, bár míg a magyar kormány célja az adóelkerülés megakadályozása, addig Brüsszel a munkavállalói jogokkal érvel.
A gyakorlat szerint a munkáltató – ebben az esetben a mobilapplikáció üzemeltetője – munkaviszony létesítése helyett alvállalkozóval köt megbízási szerződést. Ez a gyakorlat a foglalkoztatónak Magyarországon is megéri, mivel a díjazáson felül nem kell megfizetnie az állam felé a szociális hozzájárulási adót. A szocho mértéke idén 13 százalék, vagyis a bruttó munkabéren felül az összeg 13 százalékát így megspórolja a munkaadó. Szintén spórolhat a megbízó azzal, ha a minimálbér összegénél alacsonyabb díjazásban részesíti a vállalkozót, mivel munkaviszony keretében nem adhat a kötelező legkisebb keresetnél alacsonyabb fizetést.
Látszólag a munkavállalónak is megérte a szerződéses jogviszony, mivel a kata havi egyszeri befizetése után már nem terhelte egyéb levonás a kézhez kapott összeget.
Azért csak látszólag jó ez a megoldás, mert a megbízásos jogviszony keretében nem vonatkoznak az érintettre a munka törvénykönyvének előírásai, vagyis nem jogosult végkielégítésre, nem támadhatja meg a jogszerűtlennek ítélt kirúgását, nincs fizetett szabadsága, nem lehet érdekképviselet tagja és végkielégítésre sem jogosult. A munkavállaló ezen hátrányai szintén a munkáltatónak jelentenek előnyt.
Munkaviszony keretben a bruttó munkabér 33,5 százalékát kell befizetni az állam felé:
- 15 százalék a személyi jövedelemadó,
- 18,5 százalék társadalombiztosítási járulék.
A munkáltatónak meg kell fizetnie:
- a bruttó munkabért a munkavállalónak,
- a bruttó munkabér 13 százalékának megfelelő összeget az állam felé.
Másra kötelezhető az alvállalkozó és másra a munkavállaló
A szerződéses, vállalkozói jogviszony mögé bújtatott munkaviszony leginkább akkor valósul meg, ha a munkáltató olyan feladatok elvégzését is elvárja, amelyeket nem rögzítenek a vállalkozói szerződésben, illetve a foglalkoztatottnak például rendelkezésre kell állnia, vagy a munkáltató belső szabályzatát kötelező betartania.
A platformmunka, mint a munkavégzés új formája ráadásul sok szempontból nem hasonlíthat össze a jól megszokott gyakorlatokkal. A platformgazdaság tényleges foglalkoztatója a mobilapplikáció üzemeltetője. A gyakorlatban a munkavállaló az applikáción keresztül jelentkezik munkavégzésre, a szolgáltatás elvégzésére, vagyis a legtöbbször nem találkozik a HR-essel, vagy a cégvezetéssel, sőt, adott esetben nem is könnyű kideríteni, hova is fordulhatna.
A feladatokat algoritmusok osztják ki, az okoseszközök és az applikációk segítségével ellenőrzik, hogy a szolgáltatás el lett-e végezve, annak minősége megfelel-e az elvárásoknak. Ez a típusú szolgáltatás természetesen vállalkozóként, alvállalkozóként is nyújtható,
ám a foglalkoztatók sokszor olyan elvárásokat is támasztanak, amelyeket csak munkaviszony keretében tehetnének meg.
A tervezett uniós szabályozás is ezek alapján a kritériumok alapján határozná meg, mikor kell munkaviszonyt létesíteni. Ha az alábbi megbízói elvárások közül legalább kettő teljesül, akkor az uniós tervezet szerint munkaviszonyt kell létesíteni:
- a munkaidő meghatározása, a minimumteljesítmény előírása,
- a rendelkezésre állási kötelezettség előírása,
- a céges egyenruha kötelező viselése,
- a munkavállaló ellenőrzése,
- bármilyen kizárólagossági elvárás.
Politikai és üzleti érdekek hátráltatják az uniós szabályozást
Az Európai Bizottság tervezetét ebben a formában túl szigorúnak ítélték az Európai Parlament meghatározó politikai pártjai.
A dokumentumhoz eddig előterjesztett javaslatok ugyanakkor a brüsszeli témafelelősök szerint összességében kiüresítenék a tervezetet. Vita van arról is, hogy egy ilyen szabályozást uniós szinten kötelező irányelvként el lehet-e fogadni, mivel a munkavállalást és a vállalkozások működését is érintő szabályozás tagállami hatásköröket csorbítana.
Tovább nehezíti a döntéshozatalt a platformgazdaság számos sajátossága, például ha a szolgáltató telephelye nem uniós országban van bejegyezve. Az üzemeltetés sajátosságai miatt nincs szükség mindenhol fióktelepekre, a szolgáltatást ugyanis nem lehetetleníti el, ha fizikailag nincs jelen az adott országban az üzemeltető.
Nem világos ezért, ha a székhelyül szolgáló országban eltérő szabályok vonatkoznak a munkaviszony létesítésére, akkor hogyan kötelezhető a platform üzemeltetője az uniós szabályok betartására,
vagy hogyan lehetne megakadályozni a direktívák elkerülését.