Bencsik Attila, a Magyar Belvízi Fuvarozók Szövetsége elnöke katasztrofálisnak nevezte a Duna mostani vízszintjét a vízi áruszállítással foglalkozó vállalkozások számára. A Duna egyes szakaszain - például Németországban -, már üresen sem tudnak közlekedni a hajók, a magyar szakaszon is vannak olyan gázlók, ahol nehezen lehet csak hajózni, itt a hajók szállítási kapacitásuk egyharmadát tudják csak kihasználni, ami a gazdaságosság határa alatt van - írja az MTI.
A társaságok egy része "könnyíti" a hajót azon a szakaszon, ahol a vízállás még lehetővé teszi a közlekedést, a szállítmány egy részét kisebb hajókra pakolják át. Ahol ez nem lehetséges, ott az árut közútra terelik.
Kapcsolódó
Ha vízállás miatt a hajótulajdonos úgy dönt, hogy megáll, és megvárja a magasabb vízszintet, jelentős a fuvarveszítés, ugyanakkor a hajó napi költségét ki kell fizetni, ami komoly veszteséget jelent a vállalkozásnak.
A Mahart PassNave is korlátozza a hajóforgalmat. A Kis-Duna ágban a járatok Szentendrénél tovább nem tudnak közlekedni, egyes kikötőket, például a kis ágban Tahitótfalut, és Leányfalut, a nagy ágban Zebegényt jelenleg nem tudják kezelni.
Azok a szállodahajók, amelyek merülése 16 deciméternél (dm) nagyobb, Komáromnál délebbre nem tudnak jönni. Jelenleg csak a Nagy-Duna-ágban lehet Visegrádra és Esztergomba eljutni. A Szárnyashajók közül csak a legkisebb, a Bíbic típusú hajó tud biztonságosan közlekedni. Az alacsony vízállás miatti kiesést a cég 100 milliós nagyságrendűre prognosztizálja.
A Budapesti Szabadkikötő Logisztikai Zrt.-t is negatívan érinti a Duna alacsony vízállása, becslésük szerint a hajós társaságok 20-50 százalékkal kevesebb kikötői szolgáltatást vesznek igénybe tőlük, mint normál vízállás esetén.
Fotó: MTI Fotó/Kallos Bea