A kormány összesen 12 darab, a cseh Aero Vodochody által gyártott könnyű sugárhajtású repülőgépet vásárol a Magyar Honvédségnek, 8 ebből a (Gripen-)pilóták kiképzését, 4 pedig felderítő célokat fog szolgálni - írja a Portfolio. (A cseh repülőgyár már magyar, ugyanis az Orbán-kormány tavaly állami kezességet vállalt Szentkirályi Alexandra kormányszóvivő férje, Szalay-Bobrovniczky Kristóf - volt londoni nagykövet, kaszinó- és vagongyártó tulajdonos - cégének 53 milliárd forintos hiteléhez, amellyel megvette a katonai kiképző és könnyű harcászati gépeket gyártó cseh vállalat többségét, cseh sajtóhírek szerint 80 százalékát - a szerk.)
Maróth Gáspár arról is beszélt, hogy a felderítőgépek kialakítása egy közös, cseh-magyar kutatás-fejlesztési projekt keretein belül fog megvalósulni. A lerendelt L-39NG-k 2024-től kezdenek el Magyarországra érkezni.
Az L-39NG lényegében a világ egyik legismertebb kiképzőgép-típusának, az L-39-esnek továbbfejlesztett változata, melyet fénykorában szinte a teljes szovjet érdekszféra használt. Az L-39NG most az Aero Vodochody húzóterméke, kétféle típusváltozata van. Az „1-es szakaszú” (Stage 1) gép egy modernizált, átépített L-39-es, míg az újabb, 2-es típusjelű (Stage 2) gép már egy teljesen újonnan legyártott merevszárnyas.
Egyelőre azt nem tudni, hogy a Magyarország által vásárolt repülőgépek a "sztenderd" változattól miben fognak eltérni, hadiipari termékek esetén általában megfigyelhető, hogy a beszerzést véghez vivő ország az egyéni igényeinek megfelelően módosítja a technikai eszközöket.