Idén július 6-án rendezik meg az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíjat a Balatonon, ami a vitorlázás legnagyobb ünnepe, a Magyar Vitorlás Szövetség legnagyobb eseménye, mondta a Napi.hu-nak Holczhauser András, a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

Az eseményt mindig a teliholdhoz kötik, várhatóan több mint háromezren állnak majd rajthoz, a pontos számot még nem lehet tudni, mivel a nevezés egészen július 5-én estig tart. A versenyzők több mint 30 különböző hajókategóriában mérik össze tudásukat, hangzott el a beharangozó sajtótájékoztatón. 

Az útvonal nem változott: Balatonfüred, Kenese, Siófok és Keszthely, majd a hajók ismét Balatonfüreden érnek célba. A hajók többsége általában 24 órán belül teljesíti a távot, de az utolsó hajó szombaton futhat be, 48 órával a verseny rajtja után.

Az esemény a vitorlás sportot népszerűsítő és turizmustámogató program, de az hogy mekkora a a büdzséje az üzleti titok – közölte Holczhauser András.

Annyit azonban a főtitkár elmondott, nagyságrendileg az elmúlt években csak a megrendezésre fordított kiadások meghaladták a 100 millió forintot.

Az elmúlt évek Kékszalag Nagydíjait felidézve elmondta, hogy azok rendhagyók voltak. Egyrészt a koronavírus-járvány idegenforgalomra gyakorolt hatásai miatt, másrészt az gyorsuló infláció, ezen belül a különböző termékek és szolgáltatások árának emelkedése miatt visszafogottabb költségvetés volt indokolt az olyan nagyszabású versenyeknél is, mint a Kékszalag. Az infláció emelkedéséből adódó bizonytalan gazdasági környezet miatt a támogatók aktivitása is mérsékeltebbnek mondható – tette hozzá Holczhauser András.

A nevezési díjakkal kapcsolatban elmondta:

  • a felnőtt versenyzők  az idei nagydíjra 17 ezer forintért nevezhetnek,
  • az ifjúsági versenyzők pedig 8500 forintért.

Ez 13, illetve 7 százalékos emelést jelent a tavalyi nevezési díjakhoz képest, ami bőven elmarad az idei év első hónapjait jellemző bő 20 százalékos hivatalos inflációtól.

A versenyzők túlnyomó része magyar, de minden évben 40-60 külföldi legénység is részt vesz a Kékszalagon. A vitorlázás esetében azonban tudni kell, hogy rendkívül költséges külföldön versenyezni, a saját hajót ugyanis oda kell szállítani az adott versenyre, ez pedig jelentős kiadással jár.

Tavaly egyébként 516 hajó nevezett, 2021-ben 556 hajó.

A rekordot a 2018-as jubileumi, 50. Kékszalag tartja, amikor 682 hajó legénysége vett részt az Európa leghosszabb és legrégebbi tókerülő vitorlásversenyének számító regattáján.

A Magyar Vitorlás Szövetség egyik fő célja, hogy a vitorlázás népszerűsítése segítse az idegenforgalom fejlődésé, erre kiváló példa a Kékszalag. A verseny hétvégéje csak Balatonfüreden közel 25 ezer vendégéjszakát és jelentős turisztikai bevételeket generál – mondta a Magyar Vitorlás Szövetség főtitkára.

Óriási technológiaváltás történt

A digitalizációnak minden területen helye van – hangsúlyozta Pádár Péter, a Magyar Telekom a MID Középvállalati- és közigazgatási divízió igazgatója. A tókerülő versenyen a Magyar Telekom 5G Campus Network megoldásának segítségével szinte teljes egészében valós időben lesz élvezhető a közvetítés. Magyarországon először valósul meg sportverseny-közvetítés ilyen technológiával – tette hozzá.

A Kékszalag ma már lényegesen több, mint egy vitorlásverseny. A Kékszalag Fesztivál számos kulturális és gasztronómiai programmal idén már július 1-jén elkezdődik és július 8-án az 55. Kékszalag Raiffeisen Nagydíj ünnepélyes díjkiosztójával ér véget. 

A győztesek trófeáit idén is a Herendi Porcelánmanufaktúra készíti. Minden év decemberében összeül egy team, hogy a Kékszalag győztese számára megalkossanak egy új designt – árulta el Simon Attila, a Herendi Porcelánmanufaktúra Zrt. vezérigazgatója. Az idei díjon az elvékonyodó kék szalag, mint a Balaton vizének szinonimája jelenik meg a motívumban, és ennek a hullámként funkcionáló kék szalagnak a szárnyán található a klasszikus, kék Apponyi mintával dekorált vitorlás hajó. A háttérben szálló madarak sziluettje még inkább kiemeli a nagy vízfelület jelenlétét.