A fővárosi közgyűlés akár már májusban szavazhat arról az előterjesztésről, amely több kerületben - köztük Zuglóban - módosítja a fizetős parkolást.
Zugló sokáig fehér folt volt Budapest parkolási térképén, így tavaly a Hungária körúton belüli részt tették fizetőssé, idén pedig majd a külső területeket nagyjából a Vezér utca vonaláig. A döntés elkerülhetetlen volt, hiszen az agglomerációból bejáró autósok a belvároshoz legközelebb eső még ingyenes területeken rakják le autóikat, ez pedig folyamatos konfliktust szült a helyiekkel. A zóna része lett egyébként az 56-osok tere is, amely azóta lényegében kiürült.
Kapcsolódó
Ami azonban teljes átgondolatlanságra vall, az az Állatkerti körút parkolási gondjainak megoldására tett kísérlet. A zuglói önkormányzat és a Fővárosi Közgyűlés "izomból próbált megoldást találni" a helyhiányra és kezdetben a hét minden napjára 525 forintos díjat vezetett be (még a belvárosban is csak 440 forintot kell fizetni).
Ezzel ugyan eltűntek az utat hétköznap p+r parkolónak használó autósok, de - az előterjesztés szerint - csökkenni kezdett a közintézmények (állatkert, cirkusz, Széchenyi fürdő) forgalma.
Csapás a liget központi részére
Hanga Zoltán a Fővárosi Állat- és Növénykert szóvivője lapunknak elmondta, hogy sok panasz érkezett a látogatóktól a horribilis ár miatt. Az állatkert egy ésszerű megoldást szeretne, amelynél megszűnnek az állandó parkolási gondok, de nem is űzik ki az autósokat a körútról. Később ezt a gondot orvosolhatja a 700 autó befogadására alkalmas garázs, amely a volt vidámpark területén épül, de erre még várni kell.
A Fővárosi Közgyűlés már ősszel arról döntött, hogy a hétvégi ingyenességet november 11-gyel visszaállítja. Most áprilisban pedig egy olyan előterjesztés került a testület elé, amely a ligeti főszezonban 265, azon kívül 175 forintra mérsékelné a díjat. És, hogy az egésznek értelme is legyen, a környék 440 forintos díját 350 forintra mérsékelnék, hiszen ha túl nagy lenne a differencia, akkor ismét nőne az Állatkerti körút vonzereje. (A jelenlegi parkolási zónák térképe.)
Az ügyben nem született döntés, így a számok még változhatnak a májusi ülésig. Az azonban látszik, hogy a döntéshozók elkezdett valamiféle koncepció mentén gondolkozni.
Hamarosan felülvizsgálhatják
Lapunk megkérdezte a zuglói önkormányzatot, hogy milyen háttértanulmányok alapján alakították úgy a parkolási rendszert, ahogy és lesz-e felelőse a folyamatos korrekció szükségességének.
Az önkormányzat azt írta, hogy a fizetős parkolás bevezetéséről még 2013-ban a Papcsák Ferenc vezette képviselő-testület döntött. Az akkori kerületvezetés idején készültek azok a hatástanulmányok, és folytak a főváros és Zugló között azok az egyeztetések, amelyek alapján a Fővárosi Közgyűlés jóváhagyta a kerület javaslatát.
Papcsákék azonban valamiért áttolták a bevezetést a következő városvezetésre amely a Fővárosi Közgyűlés által már 2013-ban elfogadott zóna és tarifarendszerhez igazodva fogadta el a kerületi szabályozást, és döntött a gyakorlati bevezetésről.
A felelősségre vonással kapcsolatban azt írták, hogy parkolással foglalkozó jogszabályok nem csak Zuglóban változnak folyamatosan, hanem más kerületekben is. Korrekcióra mindenhol szükség van, ez egy természetes folyamat a kétszintű fővárosi közigazgatási rendszerben.
Ha minden igaz, akkor májusban a Fővárosi Közgyűlés dönthet a XI. kerületi zónák nagymértékű kiterjesztéséről és néhány változtatásról a XII. kerületben. Erről itt írtunk részletesen.
A fotó forrása: Napi.hu/Szabó Dániel.
Gazdasági hírek azonnal, egy érintéssel
Töltse le az Economx app-ot, hogy mindig időben értesülhessen a gazdasági és pénzügyi világ eseményeiről!
Kérjen értesítést a legfontosabb hírekről!