A magyar kis- és középvállalkozások 83 százaléka használja a Facebookot hirdetési célokra, ami ezzel messze a leggyakoribb marketingeszközük. Egyre kevésbé bíznak benne, ugyanakkor szakítani sem tudnak a platformmal, mert a bevételük jelentős része az oldaltól függ – derül ki a Marketing Commando friss marketingeszköz-kutatásából.
Megérezték a tiltásokat
Manapság sokan aggódnak az átláthatatlan közösségi média miatt, hiszen gyakran korlátoznak felhasználókat érdemi indoklás és a jogorvoslati lehetőség nélkül, illetve valós moderátorok helyett algoritmikus rendszerekkel szűrik a tartalmaikat.
Hozzáteszik, hogy a fő kihívást a folyamatosan változó irányelvek jelentik számukra, és az átláthatatlan szabályoknak pedig kézzelfogható kára van: a jelentés megállapította, hogy a platformon céges oldalt, hirdetési fiókot vagy csoportot használó kkv-k közel egyharmada már szenvedett el tiltást, ami az esetek 54 százalékában átlagosan 1,2 millió forintos bevételkiesést okozott.
Ellehetetlenít, majd elhallgat
A Facebook legtöbbször a hirdetési fiókokat szüntette meg (24 százalék), azonban minden esetben sikerült visszaállítani a válaszadóknak. Az üzleti profilt és csoportot használók is érintettek voltak – ennek aránya 11, illetve 3 százalék –, végleges tiltást azonban csak a válaszadók 1,5 százaléka kapott.
Kiderült az is, hogy a felmérés résztvevői az esetek 55 százalékában semmilyen indoklást nem kaptak a letiltás okairól, alig harmaduk – 29 százalék – kapott némi magyarázatot, valamint mindössze 9 százalékuk részesült kielégítő indokolásban.
A felfüggesztett fiókok hatására bizonytalanná váltak a kkv-hirdetők, ami jelentősen rontotta a Facebook megítélését, már csak a válaszadók 43 százaléka tekinti megbízható hirdetőeszköznek. Az előző évhez képest ez 11 százalékos visszaesést jelent, amivel párhuzamosan csökkent az oldalon látható tartalmak hitelességének megítélése.
Valamint a közösségimédia-óriás bizalomvesztése annak a tükrében különösen jelentős, hogy a Google hirdetési szolgáltatásaiban a válaszadók 57%-a bízik, a keresési találatokat pedig 60 százaléka véli hitelesnek.
Mazochizmus vagy kényszer?
A kkv-k körében továbbra is az online megoldások dominálnak: a tiltások ellenére az első helyen végez a Facebook, őt követi a céges honlap – ami vélhetően a világjárvány miatt erősödött –, harmadik pedig az előző évhez hasonlóan az Instagram. A TikTok ugyan a tízes listára sem került fel, marketingeszközként már az érintett vállalatok 14 százaléka próbálkozik vele, ami ugrásszerű növekedés a korábbi adatokhoz mérten.
Népszerű kkv marketing eszközök toplistája
- Honlap
- Ajánlás
Jelentősen nőtt a válaszadók marketingköltése: az idei átlagos ráfordítás 4,9 millió forint körül alakul, ami 31 százalékos növekedés az előző évi 3,7 millió forinthoz képest. A Marketing Commando egyébként évente végez hasonló kutatást, a felmérés ugyanakkor nem reprezentatív – elemszáma 950 fő –, a tanácsadócég Facebook-követőinek és a hírlevél-feliratkozóinak körében végezték.