Az EOS 2023-as kutatása szerint az ide év első felében a magyar fogyasztók 30 százalékának keletkezett tartozása, elsősorban az infláció és az energiaköltségek miatt. Békeidőben ez 20 százalék körül alakul, mondta egy háttérbeszélgetésen Lencsés Tamás, az EOS Faktor Zrt. (EOS) ügyvezető igazgatója.
Az EOS, ami Európa egyik vezető kintlévőség-kezelő vállalata tavaly 16,3 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, ami 6 százalékos növekedésnek felel meg egy év alatt.
Az Economx kérdésére válaszolva Lencsés Tamás elmondta,
az idei évben eredményesség tekintetében csökkenésre számítanak, a különadó sokat elvisz.
A Magyar Követeléskezelők és Üzleti Információt Szolgáltatók Szövetségének (MAKISZ) adatai szerint 2022-ben 240 milliárd forint volt a magyarországi követelések összege, 2021-ben 294 milliárd forint volt, vagyis egy csökkenő tendencia látszik a szektorban.
Az EOS évente 800 ezer és egymillió ügyszámot kezel.
Jellemzően az alacsonyabb tartozások vannak többségben, ez teszi ki a követelések 60-70 százalékát. A nagyobb, ingatlanfedezetű tartozások kezelése során pedig az árverezés helyett egyre gyakoribb az ingatlan hitelezővel közös értékesítés. Az ügyek felében a jogi úton történő végrehajtás a jellemző, ez leginkább a nagyobb összegű kintlevőségek esetén igaz – mondta Lencsés Tamás.
A bankok jellemzően 90-180 nap után adják át a követeléseiket a kintlévőségkezelő cégeknek.
A szakember kiemelte: a nem fizető ügyfelekkel elsőként a pénzintézet próbál megállapodni, az EOS jellemzően a 100-dik nap környékén veszi át a követelést az pénzintézettől. Lencsés Tamás azt mondta, hogy 3-4 hónapon belül az ügyfelek együttműködési hajlandósága már jól látható.
Új kihívások, tisztulhat a szektor
A magyar gazdaság egy éve recesszióban van, az orosz-ukrán háború hatásait, az energiaválságot és a rekord-inflációt követően az év végén hatályba lépő Európai Uniós (EU) direktíva implementálása során pedig újabb kihívással szembesül a követeléskezelési szektor.
Az idei évet érintő legfontosabb újdonság, hogy változik a követelésvásárlást és kezelést szabályozó uniós direktíva, amely nagymértékben hozzájárul a piac liberalizációjához. Az új irányelv értelmében a várhatóan kizárólag pénzügyi termékekből származó követelések vásárlása ezentúl nem lesz engedélyköteles a piaci szereplők számára, így megnyílik a lehetőség az EU befektetőknek a tagállamok belső piacain történő befektetések felé, azonban a kintlévőségek kezelése ezentúl jobban szabályozott és felügyelt tevékenység lesz.
A MAKISZ-nak a hazai követeléskezelőknek a 80 százaléka a tagja
– tette hozzá a szakember.
A hitelvásárlás során problémát jelenthet azonban az, hogy az unión belül jelenleg még eltérő szabályok vonatkoznak a nem teljesítő hitelekre, amire szakértők szerint a jogharmonizáció jelent megoldást, azaz egy egységes piac létrehozása szükséges a szektoron belül és ezáltal tisztulhat is a követeléskezelők piaca.
Bár az adósságok kezelése tekintetében 66 százalék állítja azt, hogy ártudatosabbá vált, sajnos előfordulhat az az eset, hogy az adósnak nincs más választása, és meg kell válnia ingatlanától.
Amennyiben elkerülhetetlenné válik ez a szituáció, akkor érdemes számításba venni a hitelezővel történő közös értékesítést, hiszen a folyamatos szakértői segítség mellett elkerülhetők a kényszerintézkedések és a plusz költségek, mondta Lencsés Tamás. A tendencia azt mutatja, hogy ebben a nehéz helyzetben egyre többen fordulnak a követeléskezelőhöz, az EOS esetében ilyenkor a hitelintézet által felmondott hitelszerződés tartozása az ingatlan vételárából egészben vagy részben kerül rendezésre.
Betört a digitalizáció
Míg 10 évvel ezelőtt elképzelhetetlen lett volna, hogy a tartozásokról szóló dokumentumok ne papíralapon, postán érkezzenek meg az érintett háztartásba, a digitális csatornák használata a modern követeléskezelés egyik alapvető pillérének tekinthető.
Ráadásul ennek következtében a kommunikáció is kétirányúvá válik, mert már nemcsak a követeléskezelő küld levelet az adósnak, hanem megfelelő GDPR felhatalmazás esetén használhatja az információt adatvezérelt, prediktív modellekkel támogatott folyamataihoz.
Az ügyfélélmény fontos az EOS számára, a digitális banki szolgáltatásokat használók száma folyamatosan növekszik, így nem meglepő, ha az adósokban felmerül az igény, hogy saját maguk intézzék adósságaik kezelését is, hasonlóan egyéb pénzügyeikhez.
Erre megoldást jelenthet egy követeléskezelési ügyfélportál létrehozása, ahol pontosan követhetik az ügymenetet, és lehetővé teszi a hatékony kommunikációt a két fél között. A chatbotok használata már a követeléskezelésben is egyre elterjedtebb Lencsés Tamás szerint, hiszen az innovatív technológia segítségével például jóval nagyobb ügyfélállomány kezelhető.