Elkészült a KRESZ-módosítás tervezete, amely már csak Lázár János építési és beruházási miniszter aláírására vár, majd az új szabályok életbe is léphetnek – írja az Index.
A lap úgy tudja, hogy a legújabb KRESZ értelmében a kerékpárokhoz sorolják a lassabb elektromos rollereket. Ugyanakkor a gyorsabb e-rollerek segédmotoros kerékpárnak számítanak majd.
A 25 kilométer/óra lesz a vízválasztó sebességhatár: amely e-rollerek végsebessége ennek megfelel, azok minősülnek klasszikus kerékpárnak, a 25 kilométer/óránál gyorsabb járművek pedig segédmotoros kerékpárnak. Utóbbiak használatakor az új tervek alapján kötelező lesz a bukósisak használata.
A kerékpár besorolású szabályok egész pontosan:
- a kis sebességű e-rollerekre;
- a segwayekre;
- valamint a rollermegosztó szolgáltatások eszközeire vonatkoznak.
A hazai rollerhasználat regulája: már Brüsszel is sürgette
Az elektromos rollerek jó ideje vita tárgyát képezték itthon is, hiszen egy viszonylag új típusú közlekedési eszközről van szó, , így értelem szerűen rá vonatkozó közlekedési szabályok sem léteztek.
Új budapesti tervek: legfeljebb 40 km/órával lehetne haladni a Nagykörúton
Alacsonyabb sebességhatárok a budapesti belvárosban, éjjel-nappal működő traffipaxok elhelyezése legalább száz helyszínen, zebramegújítási program: többek közt ezeket a javaslatokat tartalmazza a február végén nyilvánosságra hozott új fővárosi közlekedésbiztonsági stratégia. Mindemellett az új közlekedésbiztonsági stratégia arról is ír, hogy alacsonyabb sebességhatárok jöhetnek a belvárosban: a Hungária-gyűrűn belül maximum óránkénti 50 kilométeres, a Nagykörúton és azon belül maximum óránkénti 40 kilométeres sebességhatár bevezetését javasolják. A terv célja, hogy az uniós irányelveknek megfelelően 2030-ig megfelezzék, 2050-re pedig nullára csökkentsék Budapesten a halálos közúti balesetek számát.Révész Máriusz aktív Magyarországért felelős államtitkár elmondta: az e-rollerekre vonatkozó szabályok hiánya azért is probléma, mert a rendőrség inkább segédmotor-kerékpárként kezeli a közlekedési eszközt, szerinte azonban inkább viszont kerékpárnak számítanak.
Az államtitkár a hamarosan életbe lépő szabályozásról elmondta: illeszkedni fog az uniós nagyvárosokban már életbe lépett rendszerekhez.
A huszonöt kilométer/órás végsebességű elektromos rollerekre, elektromos kerékpárokra ugyanazok a szabályok vonatkoznak majd, mint a kerékpárokra. Jelenleg Európában így van mindenhol, mi ezt követjük – hangsúlyozta Révész Máriusz.