Egyre több fiatal vesz igénybe magánellátást, mondta Abonyi Zsolt, az Inspira Research egészségügyi stratégiai kutatója a Nagy Magánpraxis Napon. 

Azt látják az októberben készült reprezentatív kutatásukban, hogy a 18-39 évesek 58 százaléka az elmúlt 3 évben járt magánorvosnál. A fiatalok fele (50 százaléka) pedig az elmúlt egy évben is járt magánorvosnál.

A magánegészségügyi szolgáltatások igénybevétele kényszer, amire muszáj költeni, mert a fiatalok nem várnak hónapokat az állami betegellátásra

 – emelte ki Abonyi Zsolt.

A fiatalok között is jellemző, hogy a nők (54 százalék) gyakrabban veszik igénybe a szolgáltatásokat, mint a férfiak. Az egészségügyi problémák megjelenése egyre gyakoribb a 30-39 éves korosztályban, sorolta a kutató. Területi összehasonlítás alapján pedig az látszik, hogy Budapesten a fiatalok 57 százaléka, vidéken 53 százaléka vett igénybe magánellátást. Végzettség szerint a felsőfokú végzettséggel rendelkezők 72 százaléka járt magánrendelőben, az alapfokú végzettségűek 28 százaléka vett igénybe magánorvosi ellátást.

A szolgáltatások tekintetében ezeket vették igénybe a legtöbben:

  • fogorvost 39 százalék;
  • laborvizsgálatot 34 százalék;
  • nőgyógyászt 23 százalék;
  • allergiai vizsgálatokat 18 százalék;
  • bőrgyógyászt 17 százalék;

A kutatás szerint ezek a legfontosabb szempontok a magánintézmények választásakor:

  • 57 százalék számára fontos az orvos szakmai felkészültsége;
  • 37 százalék számára fontos a kedvesség;
  • 36 százalék számára fontos, hogy minél rövidebb időn belül időpontot kapjon;
  • 29 százalék számára fontos az érthető tájékoztatás; 
  • 26 százalék számára fontos, a pontosság, ha jelentős csúszás van az rendelésben, akkor nem megy többet, ahhoz a magánszolgáltatóhoz;
  • 25 százaléknak pedig fontos a modern eszközpark is.

A magánorvosi ellátásokat a többség (77 százalék) saját zsebből fizeti. Minden ötödik páciens egészségpénztári kártyával egyenlíti ki a szolgáltatást. Minden tizedik magánorvoshoz járó páciens vállalati egészségkártyával, egészségbiztosításon keresztül  fizet, a válaszadók tíz százaléka számára a családtagja fizette ki az ellátást. Nyolc százalék egészségbiztosítás munkáltatói finanszírozáson keresztül fizet, a páciensek 5 százaléka pedig ajándékutalvánnyal fizetett, derül ki a kutatásból.

Magánorvosi ellátást prevenciós céllal 49 százalék keresett fel, 41 százalék számára meglévő betegsége miatti diagnosztikára volt szüksége, 31 százaléknak pedig meglévő betegsége miatt volt szüksége kezelésre.

A válaszadók 80 százalékának fontos az online foglalási rendszer, 77 százalék számára fontos, hogy az intézmény honlapja áttekinthető legyen, 68 százalék számára fontos a bankkártyás fizetés, 53 százalék számára pedig fontos az online orvosi távfelügyelet elérhetősége is.