Magyarországon az állami oktatás alulfinanszírozottsága, a pedagógushiány, és az elavult tantervek miatt  a magánintézmények iránti kereslet jelentősen emelkedett. A 2020-2023 közötti időszakban a magániskolákban tanuló diákok száma 59 ezerről 64 ezerre nőtt. A középfokú oktatási intézmények 23 százaléka már alapítványi fenntartású vagy magán volt a 2022-2023-as tanévben.

A magyar iskolákat üzemeltető szervezetek átlag éves bevétele 767 millió forint míg a nemzetközi intézményeké magasabb, meghaladja az 1 milliárd forintot is – derül ki a BDO Corporate Finance tanulmányából.

Az elmúlt években a magyarországi magániskolák piaca dinamikusan fejlődött olyan mértékben, hogy az intézmények nem tudnak megfelelni az egyre növekvő keresletnek.

Egyre több magániskola kihasználtsága telítődött, hosszabb várólisták alakultak ki

– derül ki a tanulmányból. 

Ezt a tendenciát tovább erősíti magánoktatási intézmények infrastrukturális fejlettsége, a digitalizáció terén mutatott felkészültségük, valamint a modern pedagógiai módszerek iránti kereslet folyamatos növekedése.

A piac részletes vizsgálata során a BDO Corporate Finance csapata 28 oktatási intézményt vizsgált meg a magyarországi magániskola piacon, melyek közül 10-et magyar, míg 18 iskolát nemzetközi intézményként azonosított be. A vizsgált intézmények 46 százaléka, azaz 13 intézmény az óvodától gimnáziumig (3-18 éves korig) nyújt oktatást a tanulók számára, míg 10 általános és gimnáziumi korcsoportot szolgál ki, illetve 5 intézmény kizárólag a gimnáziumi tanulókra fókuszál.

Újabb és újabb iskolák nyitnak

Az elmúlt években több új magániskola létesült Magyarországon. Az Alapítványi és Magániskolák Egyesülete (AME) által nyújtott információk szerint 2018 óta több mint 20 új alapítványi és magániskola kezdte meg működését az országban. Az új intézmények között található a budapesti Diákszempont Általános Iskola és Gimnázium (2019), de a Budapest Schoolnak is több mikroiskolája nyitotta meg kapuit (Solymáron 2018-ban, Érden 2020-ban) Pest vármegyében. Emellett több működő intézmény is tervezi bővíteni kapacitásait vagy akár új campus létrehozásában gondolkodik. 

Milliós tandíjak

Tandíj tekintetében a vizsgált intézmények között jelentős mértékű eltérés látható. A nemzetközi intézmények esetében az éves tandíjak átlagos értéke 4,3 millió forint, míg a magyar intézményeknél alacsonyabb, átlagosan 1,5 millió forint.

A nemzetközi iskolák esetében is jelentős eltérés mutatkozik: a két legnagyobb nemzetközi magániskolában (AISB - American International School of Budapest és BISB - The British International School Budapest) a legfelsőbb év díja a 9 millió Ft-ot is eléri.  

A vizsgált intézményekre vonatkoztatva a magyar iskolákat üzemeltető szervezetek átlag éves bevétele 767 millió forint, míg a nemzetközi intézményeké magasabb, meghaladja az 1 milliárd forintot.

A legnagyobb nemzetközi iskolák diákszám és árbevétel tekintetében is kiemelkednek a mezőnyből. A vizsgált iskolák tekintetében elmondható, hogy a nemzetközi magánintézmények átlagosan magasabb bevételt realizálnak, alacsonyabb diákszám mellett. 

A magánintézményekről – a felmérés alapján – összességében elmondható, hogy a piac szereplői egy folyamatos és igen erős igénynövekedéssel számolhatnak. A stabilan növekvő  keresletre reagálnia kell a piaci szereplőknek, amely befektetési lehetőségeket kínál mind a piac már aktív szereplőinek, mind pedig az új szereplők számára.