Az érintett projektek a 2007-2013-as uniós költségvetési ciklusból megmaradt beruházások, és mivel már csak pár hónap van hátra a fejlesztési ciklus pénzügyi zárásáig, ez év decemberéig nem csak a támogatott fejlesztéseket kell befejezni, hanem a pénzügyi elszámolást is le kell zárni minden futó fejlesztésnél.
Magyarország ebben az időszakban összesen 8200 milliárd forint lehívására kapott lehetőséget. Ennek eléréséhez a korábbi években a kabinet mintegy 1000 milliárd forint értékben engedélyezett túlvállalást, vagyis csaknem 9200 milliárd forint pénzügyi kötelezettséget vállalt a kormány, számolva azzal, hogy lesznek olyan fejlesztések, amelyeket nem lehet befejezni.
500 milliárdnyi késedelem
A listán minden olyan projekt rajta van, amelynek 2014. december 31-ig el kellett volna jutnia egy bizonyos szintre a kifizetésekben, ám azokat február 9-ig sem teljesítette - közölte a Napi.hu érdeklődésére Csepreghy Nándor, a Miniszterelnökség fejlesztéspolitikai kommunikációért felelős helyettes államtitkára. A listára a közel 10 ezer folyó projektből 1715 került fel, ez utóbbiak értéke pedig 2530,3 milliárd forint, miközben 529,6 milliárdnyi késedelemről beszélhetünk.
A projektek a legkülönbözőbb szakaszban vannak, így vannak olyanok, ahol már elkezdődött az építkezés is. Ilyenkor először is meg kell nézni, hogy mit lehet tenni a projekttel, mert vannak olyan uniós kötelezettségek, amelyeket mindenképpen be kell fejezni: ilyenek az ivó- és szennyvízhálózattal, illetve a hulladékgazdálkodással összefüggő beruházások - mondta Csepreghy. Vannak olyan projektek is, amelyek alapvető akadályokkal küzdenek, ezeknek mérlegelni fogják, hogy visszavonják-e a pénzt, illetve vannak olyan építési beruházások is, ahol azt kell megnézni, hogy lehet-e szakaszolni a beruházást. Például, ha egy tíz települést érintő útfelújításnál, csak hat településre várható a befejezés 2015 végéig, akkor lerövidítjük a projektet és így a kapható pénzmennyiséget is megvágjuk - mondott egy példát a helyettes-államtitkár.
A jelenlegi állás szerint pár hónapon belül dönthetnek arról, hogy mely fejlesztést törlik a támogatott projektek közül. Ezzel kapcsolatban Csepreghy elmondta, hogy az elmúlt évek munkájának köszönhetően vannak már "életszerű tapasztalataik" arról, hogy mely projekteket lehet befejezni, melyeket nem, így ami biztos bukásnak tűnik, arról lemondanak, ami viszont még "menthető", azt bent tartják a rendszerben. Az állami és önkormányzati szervezeteknek ugyanakkor érdemes nagyon odafigyelniük arra, hogy milyen projektet akarnak megtartani, mivel, ha az év végéig mégsem sikerül ezeket befejezni, akkor a kormány büntetni fogja őket. Annak lezárásáig ugyanis nem kaphatnak új támogatást az államtól a Széchenyi2020 pályázati rendszerben, de még nagyobb gondot okozhat, hogy ha egy állami intézmény esetlegesen forrást veszít, a kormány döntése értelmében ennyivel csökkentik az adott szervezet 2016. évi központi költségvetési támogatását. Fontos tudnivaló ugyanakkor, hogy ez a szankció nem érintheti az állami szerv által ellátott közfeladatokat.
A magánszektor is kap levelet
Csepreghy elmondta azt is, hogy a gazdasági szféráról is készült egy - nem nyilvános - lista, ám mint mondta, itt sokkal kisebb a kockázat, mivel a cégek maguk is tudják, hogy a bukott pénz egy soha vissza nem térő alkalmat jelent nekik. Maga az érintett összeg is jóval kevesebb, a helyettes-államtitkár 10 milliárd forintnyi nagyságrendet említett a közel 100 projektnél. Ők egyébként hamarosan levelet kapnak arról, hogy projektjeik megvalósítását kockázatosnak ítélik.
A vonatkozó jogi szabályozás szerint egyébként a céges projektek gazdáinál is alkalmazhatják majd azt a szankciót, hogy a 2014-2020-as időszak forrásai csak akkor lesznek elérhetőek számukra, ha előbb a 2007-2013-as programozási időszakra vonatkozó, csúszásban levő fejlesztéseiket lezárták és a megvalósítás során a támogatási szerződésben rögzített ütemezéshez képest felmerült késedelmüket ledolgozták.
Ebben a szektorban további szankció lehet a megkapott támogatás kamatokkal együtt való visszafizetése, hiszen a vonatkozó jogi szabályozás szerint a késedelemben levő céges projektek esetében is végződhet elállással a projekt. A kedvezményezett ezen kívül akár a pályázati rendszerből is kizárható.
Speciális, csak a magáncégekre vonatkozó büntetés a cég adószámának felfüggesztése, törlése iránti kérelem a NAV felé. Erre akkor kerülhet sor, ha a projektgazda élt a nemrég bevezetett biztosítékmentesség eszközével, majd a projektje megszüntetésére, támogatási szerződésétől történő elállására kerül sor, és az elállást követően nem fizette vissza a számára korábban kiutalt támogatási összeget.
Néhány érdekesebb projekt
A legnagyobb, jelenleg csúszásban lévő projekt az "M4 autópálya Abony-Fegyvernek új Tisza-híddal (kivitelezés)" címet viseli, de az élmezőnyben találhatjuk az M0-s bővítését, az 1-es villamos továbbfejlesztése, vagy éppen a szegedi lézerprojektet (lásd alábbi táblázatot).
Pályázó neve | Projekt címe | Szerződéssel megítélt támogatás (Ft) | Szerződés hatályba lépése | Projekt tervezett befejezése | Késedelem - elmaradás a 2014 év végi céloktól (Ft) | Operatív Program |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M4 autópálya Abony-Fegyvernek új Tisza-híddal (kivitelezés) | 138 081 551 406 | 2013-10-09 | 2017-03-31 | 33765602724 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M0 útgyűrű építése 0+000-29+500 km szelvények között | 105 598 375 515 | 2009-04-16 | 2015-12-31 | 3101259087 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | Budapest-Lőkösháza III/1. ütem kivitelezés, Békéscsaba állomás pályaépítés és Gyoma (kiz.) - Békéscsaba (bez.) vonalszakasz új elektronikus biztosítóberendezés építése | 82 245 268 431 | 2013-10-09 | 2016-06-30 | 17848012712 | KÖZOP |
MÁV-START Vasúti Személyszállító Zrt. | Elővárosi vasúti személyszállítás céljára 42 db villamos motorvonat beszerzése | 75 437 187 000 | 2013-03-19 | 2015-10-15 | 961142662 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M43 gyorsforgalmi út Szeged-Makó közötti szakasz (3+000-34+600 km szelvények között) | 63 460 928 325 | 2009-01-15 | 2013-08-31 | 7987186 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M43 autópálya Makó-Csanádpalota/Nagylak (román országhatár) közti szakaszának kivitelezése | 46 881 765 709 | 2011-12-13 | 2015-12-31 | 881916786 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M86 gyorsforglami út Szeleste-Csorna szakasz II. ütem megvalósítása Hegyfalu-Csorna szakasz a 105+800-139+165 km sz. között | 43 752 546 394 | 2013-11-04 | 2016-12-31 | 1222259737 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | 85. sz. főút Csorna elkerülő szakasz I. ütem (távlati M85-M86) | 42 825 681 405 | 2011-09-09 | 2015-06-30 | 69418873 | KÖZOP |
BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság | 1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztésének I. üteme a budapesti, körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként | 40 948 261 782 | 2011-09-12 | 2015-01-31 | 15598860381 | KÖZOP |
ELI-HU Kutatási és Fejlesztési Nonprofit Közhasznú Kft. | ELI lézer kutatóközpont megvalósítása (ELI-ALPS) nagyprojekt 1.fázis | 36 998 000 000 | 2013-08-28 | 2015-12-15 | 4035271969 | GOP |
Forrás: Miniszterelnökség |
Ezen kívül a listát böngészve szemet szúrhat például az Országos Mentőszolgálat 10,9 milliárdos projektje, mely során a sürgősségi ellátást fejlesztenék. A projektet elvileg tavaly november végén kellett volna befejezni, ám ehelyett közel 3,8 milliárdos elmaradással küzdenek.
Ugyancsak fontos projekt az, mely során közel 20,6 milliárdot kapott a Vidékfejlesztési Minisztérium a vörösiszap-szennyezés kármentesítése. Bár elvileg van még idő, hiszen az eredeti tervek szerint az idén nyár közepén fejeződött volna be a program, ám tavaly év végén már több mint 3 milliárdos elmaradással küzdött a szaktárca.
Rossz hír a nyugdíjasoknak, hogy a Nemzetgazdasági Minisztérium is 23,8 millió forintos csúszásban van "a nyugdíjrendszer modellezési, hosszú távú előrejelzési elemeinek fejlesztése, a kiegészítő nyugdíjrendszerek lehetőségeinek feltárása" elnevezésű projekttel. Erre egyébként eredetileg 150 millió forintot kaptak. A közzétett lista szerint számtalan elmaradással küzd a Klebelsberg Intézményfenntartó Központ is, ahol többek közt iskolafejlesztés, testvériskolai kapcsolatok, vagy éppen az egészséges életmódra való nevelés is csúszik.
Bár tavaly november végén kellett volna befejeznie, az adatok szerint el sem kezdte a Nemzeti Élelmiszerlánc-biztonsági Hivatal az a projektet, mely során csatlakozniuk kellett volna a központi elektronikus fizetési és elszámolási rendszerhez. Erre a célra ugyanis 39 868 104 forintot kaptak, pontosan annyit, amennyi elmaradásuk volt december végén.
Pályázó neve | Projekt címe | Szerződéssel megítélt támogatás (Ft) | Szerződés hatályba lépése | Projekt tervezett befejezése | Késedelem - elmaradás a 2014 év végi céloktól (ft) | Operatív Program |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M4 autópálya Abony-Fegyvernek új Tisza-híddal (kivitelezés) | 138 081 551 406 | 2013-10-09 | 2017-03-31 | 33765602724 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M0 gyorsforgalmi út déli szektor rekonstrukció kivitelezési munkái a 11,6-23,2 km sz. (M6 ap. - 51 sz. főút közötti) szakaszon | 27 594 999 000 | 2012-12-07 | 2015-08-31 | 21679491284 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | Budapest-Lőkösháza III/1. ütem kivitelezés, Békéscsaba állomás pályaépítés és Gyoma (kiz.) - Békéscsaba (bez.) vonalszakasz új elektronikus biztosítóberendezés építése | 82 245 268 431 | 2013-10-09 | 2016-06-30 | 17848012712 | KÖZOP |
BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság | 1-es és 3-as villamos vonalak továbbfejlesztésének I. üteme a budapesti, körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként | 40 948 261 782 | 2011-09-12 | 2015-01-31 | 15598860381 | KÖZOP |
Magyar Közút Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság | Építési engedélyezési eljárás nélkül megvalósítható közlekedésbiztonsági beruházásokaz Állami Autópálya Kezelő Zrt. üzemeltetésében lévő gyorsforgalmi úthálózaton | 13 259 400 000 | 2012-03-27 | 2014-12-31 | 9080344996 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M44 autóút építése Kecskemét - Békéscsaba-nyugat csomópontok között | 10 862 890 349 | 2011-09-09 | 2014-06-30 | 8462256461 | KÖZOP |
ORSZÁGOS VÍZÜGYI FŐIGAZGATÓSÁG | Állami árvízvédelmi művek állékonyságának, védképességének helyreállítása a 2013. évi őszi felülvizsgálat eredményeként meghatározottak szerint | 14 000 000 000 | 2013-12-17 | 2015-04-30 | 7316477175 | KEOP |
Magyar Közút Nonprofit Zártkörűen Működő Részvénytársaság | Közlekedésbiztonságot javító fejlesztések az országos közúthálózaton | 11 407 648 000 | 2012-05-15 | 2015-05-30 | 6807908971 | KÖZOP |
BKK Budapesti Közlekedési Központ Zártkörűen Működő Részvénytársaság | A Budai fonódó villamosközlekedés megteremtése Széll Kálmán téri ág (Budai észak-déli villamos kapcsolat kialakítása) | 11 276 789 623 | 2012-03-12 | 2015-12-23 | 6730596573 | KÖZOP |
Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt. | M43 autópálya 43. sz. főúti lekötése Makó térségében, valamint a csatlakozó építmények kivitelezési munkáinak elvégzése | 6 037 586 000 | 2014-04-10 | 2015-08-31 | 5965801000 | KÖZOP |
Forrás: Miniszterelnökség |
Számos útépítési projekt is csúszásban van, így sok dolga lesz a közeljövőben a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-nek, ha nem akarnak lecsúszni az uniós támogatásokról. Majdnem 22 milliárdos késedelemben van például az "M0 gyorsforgalmi út déli szektor rekonstrukció kivitelezési munkái" című beruházás, de az "M44 autóút építése Kecskemét - Békéscsaba-nyugat csomópontok között" elnevezésű projekt is közel 8,5 milliárdos késésben van. Rossz hír a győrieknek, hogy egyelőre a "Győr keleti elkerülő út (813. sz. főút) I. ütem előkészítése és kivitelezése" is csúszik, mégpedig 1,5 milliárddal, igaz ennek a projektnek elvileg idén október végéig kell lezárulnia.
Ennél jóval kisebb értéket képviselt az a beruházás, mely során a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ fejlesztette volna a Magyarorszag.hu portált. A célra elvileg 150 millió forintot kaptak, ám tavaly év végén még valamivel több 129 milliós elmaradással küzdöttek, úgy, hogy a projekt tervezett befejezése 2012 augusztus végén volt. A fővárosi önkormányzat többek közt a napelemes projektekkel van elmaradva, így egyelőre hiába várja a Közlekedési Felügyelőség, vagy éppen a Nyudíjbiztosítási Igazgatóság hogy ilyen energiaforrásokkal lássák el. Vannak persze kisebb projektek is, mint például Fertő-Hanság Nemzeti Park Igazgatóság projektje, mely során a park területén lévő erdei iskolát szeretnének fejleszteni. Erre egyébként összesen 12,8 milliót kaptak, az elmaradásuk pedig 1,9 millió.
Már jóváhagyott projektek is felkerültek a listára
A csúszással érintett települések közül többet megkerestünk, nyilatkozni azonban szinte senki nem akart. Nem úgy a budaörsi és a fegyverneki önkormányzat, amelyeknek összesen öt projektjük szerepel a kormányzati listán. Mindkét helyhatóság állítja azonban, hogy főképp technikai okai vannak annak, hogy felkerültek a listása, hiszen bár az eredeti időponthoz képest valóban csúsztak, ezt a módosítást minden esetben egyeztették a közreműködő szervezetekkel, amelyek ezeket jóvá is hagyták.
Ennek megfelelően például a budaörsi önkormányzat mindhárom érintett projektjét befejezte, sőt volt, ahol már a projektzáró rendezvényen is túl vannak (lásd keretes írásunkat.) A fegyverneki önkormányzat még nem fejezte be ezen projekteket, az egyik beruházás 90, a másik 35-40 százalékon áll, ám a jelen állás szerint az új - közreműködő szervezet által jóváhagyott - időpontokat ők is tartani fogják.
Ezért csúsztak - a budaörsi projektekről részletesen
Egyrészt volt egy "Rugalmas szolgáltató önkormányzati modell Budaörs" elnevezésű projekt, melynek a kormányzati lista szerint 47,3 milliós keretéből 9,5 millió forint volt érintett az elmaradással. Ezzel kapcsolatban az önkormányzatnál elmondták, hogy a projekt egyediségét figyelembe véve - ez az első contact center Magyarországon az önkormányzati közigazgatásban - az eredeti befejezési dátum nem volt tartható. Mint írták, a megvalósítás során arra törekedtek, a szolgáltatás a legmegbízhatóbb legyen, így emiatt, illetve a projekt összetettsége miatt húzódott el a tesztidőszak. A rendszert végül májusban élesítették, ám így a projekthez kapcsolódó egyes vállalkozási szerződésekben vállalt feladatok és tevékenységek kifutási határideje későbbi a korábban megjelölt megvalósítási időpontnál.Emiatt pedig szükséges volt a támogatási szerződésben szereplő projekt befejezési időpontját 2015. január 31-re módosítani. Erre vonatkozóan beküldte már az önkormányzat a szerződés módosítási kérelmét és a szükséges mellékleteket. Mint írták szerződésmódosítási kérelmüket, így az új időpontot is jóváhagyta az Emberi Erőforrások Minisztériuma, amely "semmilyen kételyt nem fogalmazott meg", sőt a szerződés módosítás anyagát is megküldték aláírásra, melyet aláírtan vissza is juttatott a helyhatóság február 2-án. Ezután a projektet be is fejezték, aminek keretében január 28-án projektzáró rendezvényt tartottak. Ugyanakkor a záró kifizetési kérelem és záró beszámoló benyújtása még hátra van, de a helyhatóság nem aggódik, mint írták "benne vagyunk még a határidőben".
Egy másik beruházás során a városháza megújuló energia alapú áramtermelésének fejlesztésére kaptak támogatást. Itt a közbeszerzési folyamat elhúzódása miatt húzódott el a szerződéskötés és a projekt tényleges megkezdése, amely végül 2014. december 16-án indult. Ebben az esetben is bejelentőt küldtek a közreműködő szervezethez, amiket az január közepén "minden kétely nélkül" tudomásul vett. A budaörsi önkormányzat válasza szerint ez a projekt is megvalósult már, így a kivitelezési számlát is benyújtották egy köztes kifizetési kérelem keretén belül, melynek hiánypótlási határideje február 27. Ezután még a záró kifizetési kérelem és záró beszámoló benyújtása, illetve a záráshoz kapcsolódó kötelező kommunikációs feladatok vannak hátra, ám ebben az esetben is benne vannak minden határidőben.
A harmadik projekt, amelyben az önkormányzat érintett volt, az "Illyés Gyula Gimnázium és Közgazdasági Szakközépiskola intézményére napelemes rendszer telepítése" nevet viselte. Itt is volt csúszás - ismeri el a helyhatóság -, mégpedig az elektromos kapcsolószekrény cseréje miatt. Ezt változást azonban a bejelentővel kezelték, így az új megvalósítási határidőket a Pro Régió (mint közreműködő szervezet) a 2014. november 10-én kelt levelében tudomásul vette és új időpontokat hagytak jóvá a megvalósításra. Végül ezt a projektet is megvalósították, a műszaki-átadás átvétel pedig 2014. október 7-én lezajlott. Ezután a záró kifizetési kérelmet és beszámolót benyújtották, jelenleg ennek az esetleges hiánypótlását várja a budaörsi önkormányzat.