A magyar gazdaságban a következő negyedévekben is rendkívül visszafogott maradhat a költségoldali inflációs nyomás. Az infláció 2014 után 2015-ben is jelentősen a cél alatt alakulhat, és csak az előrejelzési horizont végére - azaz 2016 végére - érhet a 3 százalékos célérték közelébe - derül ki az MNB ma publikált legfrissebb inflációs jelentéséből. Eszerint 2015. márcusában kerülhet újra a pozitív tartományba a magyar év/év árindex - derült ki Pellényi Gábor, az MNB szakértője szavaiból.
Az előző, szeptemberi előrejelzésnél érdemben alacsonyabb inflációs pályát elsősorban a nyersanyagárak - főleg az olaj - számottevő esése okozza. Amíg ugyanis 2015-re a jegybank szakértői 2014. szeptemberben még 2,5 százalékos éves átlagos inflációval számolták, most már csupán 0,9 százalékot várnak. Majd 2016-ban 2,9 százalék következhet. A nagy zuhanás az olajárnál volt: amíg az előző jelentés a jövő évre 103,6 dolláros hordónkénti árral számolt, addiog a mostani már csupán 72,1 dollárral. (A módszertan ugyanis az, hogy a stáb a jelentés zárását megelőző tíz munkanap átlagos olajárát veszi figyelembe - azaz így nem tudták még átvezetni az utóbbi napok 60 dollár körüli szintjét. Az elmúlt hét orosz történései sem szerepelnek még a jelentésben )
Az infláció a belföldi kereslet és a bérdinamika élénkülésével, a költségsokkok elsődleges hatásainak kifutása után emelkedhet a háromszázalékos jegybanki cél közelébe. A maginflációban pedig 2015-ben fokoztaosan megjelenhetnek a kereskedelmi szektort sújtó intézkedések áthúzódó hatásai.
A jegybanki stáb úgy látja, hogy az inflációs várakozások elmúlt időszakban megfigyelt stabilizálódása hozzájárulhat ahhoz, hogy a belső kereslet élénkülése mellett az árazás és a bérezés középtávon is az inflációs céllal összhangban alakuljon.
Mi húzza majd magyar gazdaságot?
A gazdasági növekedés fő hajtóereje a következő években a belföldi kereslet lehet. A javuló munkapiaci folyamatok, a laza monetáris politikai kondíciók és a háztartások pénzügyi kilátásaival kapcsolatos bizonytalanság fokozatos oldódása egyaránt a belső keresletet erősödése irányába hatnak. Emellett a nyersanyagárak jelentős csökkenése mérsékli a vállalatok termelési költségeit, és az alacsony infláció a hazai gazdasági szereplők széles körében növeli a rendelkezésre álló reáljövedelmet.
A válságot követő időszakban elsősorban a háztartások magas adóssága határozta meg a fogyasztási döntéseket. Az adósságállomány elmúlt években megfigyelt fokozatos csökkenésével az adósságterhek egyre kevésbé foghatják vissza a fogyasztást, miközben a Kúria által meghozott - lakossági hiteleket érintő - jogegységi nyilatkozatot követő kormányzati intézkedések érdemben hozzájárulnak a fennálló adósság csökkenéséhez. A devizahitelek forintosítása csökkenti a lakosság vagyoni és jövedelmi helyzetére vonatkozó bizonytalanságot és az ebből adódó óvatossági megtakarításokat.
Megnevezés | 2013 (tény) | 2014 | 2015 | 2016 |
Infláció (éves átlag, %) | ||||
Maginfláció | 3,3 | 2,2 | 2,4 | 3,3 |
Indirekt adóhatásoktól szűrt maginfláció | 1,5 | 1,4 | 2,2 | 2,8 |
Infláció | 1,7 | -0,2 | 0,9 | 2,9 |
Gazdasági növekedés (%) | ||||
Külső kereslet (GDP alapon) | 1,0 | 1,5 | 1,6 | 2,3 |
Háztartások fogyasztási kiadása | 0,1 | 1,8 | 2,8 | 2,3 |
Kormányzat végső fogyasztása | 2,6 | 1,4 | -0,5 | -1,0 |
Állóeszköz-felhalmozás | 5,2 | 13,9 | 1,8 | -1,0 |
Belföldi felhasználás | 1,2 | 4,3 | 1,8 | 0,8 |
Export | 5,9 | 8,1 | 6,3 | 6,9 |
Import | 5,9 | 9,8 | 6,2 | 6,1 |
GDP | 1,5 | 3,3 | 2,3 | 2,1 |
Külső egyensúly (GDP %-ában) | ||||
Folyó fizetési mérleg egyenlege | 4,1 | 4,2 | 5,1 | 6,0 |
Külső finanszírozási képesség | 7,8 | 7,9 | 8,0 | 7,8 |
Államháztartás (GDP %-ában, szabad tartalék teljes törlésével) | ||||
ESA-egyenleg | -2,4 | -2,5 | -2,4 | -1,9 |
Munkaerőpiac (százalék) | ||||
Nemzetgazdasági bruttó átlagkereset | 3,4 | 2,2 | 3,7 | 3,1 |
Nemzetgazdasági foglalkoztatottság | 1,6 | 5,1 | 1,0 | 1,8 |
Versenyszféra bruttó átlagkereset | 3,6 | 4,2 | 4,0 | 4,8 |
Versenyszféra foglalkoztatottság | 0,8 | 4,8 | 0,8 | 0,8 |
Munkanélküliségi ráta | 10,2 | 7,7 | 7,6 | 6,6 |
Versenyszféra fajlagos munkaköltség | 2,0 | 5,9 | 1,5 | 3,0 |
Lakossági reáljövedelem | 1,8 | 3,0 | 2,4 | 1,5 |
*endogén kamatpálya feltevése mellett | ||||
Forrás: MNB |
Összességében a reálgazdasági környezet a teljes előrejelzési horizonton - azaz a következő 6-8 negyedéven át - dezinflációs hatású maradhat, mely két ellentétes folyamat eredménye - mondta Pellényi. Külkereskedelmi partnereink kibocsátása tartósan elmaradhat potenciális szintjétől, ami mérsékli a hazai exportszektor kapacitáskihasználtságát és alacsony importált inflációt eredményez. Ezzel szemben a belső kereslet fokozatosan élénkül, mely tompítja a külső környezet dezinflációs hatását. A kibocsátási rés (azaz a tényleges és a potenciális GDP közti különbság - a szerk.) 2016 végére záródhat.
A gazdaság külső finanszírozási képessége a következő években is számottevő maradhat, ami hozzájárul a nettó külső adósság folytatódó csökkenéséhez. A költségvetés hiánya idén és jövőre is a GDP 3 százaléka alatt alakulhat, így a fegyelmezett költségvetési politika folytatódása mellett várhatóan a kormányzati hiánycél közelében alakulhat.
Többféle kockázatot látnak
Az MNB monetáris tanácsa háromféle alternatív forgatókönyvet azonosított, a monetáris politikára érdemben hathatnak.
- A tartósan alacsonyabb olajárakkal számoló forgatókönyv feltételezése szerint az olajárcsökkenés döntően kínálati oldali tényezőkhöz kapcsolódik. A mérsékeltebb inflációs környezet és kissé kedvezőbb külső kereslet összességében az alappályánál lazább monetáris politikai irányultság felé mutat, a gazdasági növekedés kedvezőbb lehet.
- A tartósan alacsony külső keresletet feltételező forgatókönyv a növekedésre és az inflációra nézve lefelé mutató kockázatot jelent, így az inflációs cél elérését lazább monetáris kondíciók biztosítják.
- A geopolitikai feszültségek erősödése a külső kereslet visszaesése mellett a kockázati prémium hirtelen, nagymértékű megemelkedését okozhatja, melynek nyomán az árfolyamgyengülés megnöveli az inflációs nyomást, így az előrejelzési horizonton az inflációs cél elérését szigorúbb monetáris politika biztosítja.