A budapesti körgyűrűs, kötöttpályás hálózat fejlesztésének részeként megvalósuló fejlesztésre az eredetileg előirányzott közel 41 milliárd forintos keret "legfeljebb bruttó" 3,864 milliárd forinttal emelkedik. A kormány Magyar Közlönyben olvasható határozata értelmében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség azonnali határidővel módosítja a KÖZOP-5.5.0-09-2010-0025 azonosító számú projekt támogatási szerződését.
A munkálatok a Közlekedési Operatív Program keretében, Európai Uniós és hazai költségvetési forrásból valósulnak meg 93,92 százalékos támogatási intenzitás mellett. A szükséges önrészt Budapest Főváros Önkormányzata biztosítja.
A Budapesti Közlekedési Központ honlapján olvasható ismertető szerint a projekt részeként átfogó felújítást végeznek az 1-es és a 3-as vonalakon, előbbit pedig meg is hosszabbítják a Rákóczi hídon és a Szerémi úton keresztül a Fehérvári útig. A projekt részeként megújul a vonalak infrastruktúrája, csökken a környezetterhelés, nő az utazási sebesség - ígéri a BKK. A terv szerint mindemellett akadálymentesítik a megállókat és új forgalmi rendet vezetnek be.
A Hungária körúti gyorsvillamos első szakaszát 1984-ben adták át. A 80-as és a 90-es években a vonal folyamatosan bővült, 2000 decemberében érte el jelenlegi végpontját, a Rákóczi híd pesti hídfőjénél található Közvágóhíd végállomást. A vonal kiépítésekor mindenütt új pálya épült, azonban az első szakaszok infrastruktúrája mára meglehetősen elhasználódott, sokhelyütt ezért óránkénti 10-30 kilométeres sebességkorlátozás van érvényben. Ez jelentősen megnöveli a villamosok menetidejét, növeli a szükséges járműszámot, elriasztja az utasokat; az egykor gyorsvillamosnak tervezett vonal mára lassúságáról és gyakori üzemzavarairól híres az utasok körében - ismeri el a BKK is. A vonal újbudai meghosszabbítása a Rákóczi híd 1995-ös átadása óta napirenden van. A fejlesztés 2004-ben bekerült az uniós finanszírozással megvalósítható projektek közé, az előkészítés azonban később elakadt.
A 3-as villamos jelenleg Budapest legkülső villamosvasúti körgyűrűje. Vonala az 1950-es évektől kezdett el kiépülni, többek között régi iparvasúti vágányok felhasználásával. Mai formáját és körgyűrűs szerepét 2001-ben nyerte el: a 13-as és a 63-as villamosok összekötésével ekkor jött létre a 3-as jelzésű vonal, ekkor debütáltak a Hannoverből használtan beszerzett TW6000 típusú villamosok is. Az 1-es villamoséhoz hasonlóan a 3-as vonal infrastruktúrája is nagyon elhasználódott.