A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium még tavaly szeptemberben Fellegi Tamás minisztersége alatt közbeszerzési eljárást írt ki "közvéleménykutatási feladatok, szakpolitikai kutatással alátámasztott tanácsadási illetőleg tanulmánykészítési feladatokra". A tender nyertese a Fidesz hátországának számító Századvég Politikai Alapítvány - pontosabban annak egyik cége, a Strategopolis Kft. lett. A most nyilvánosságra hozott szerződésből kiderül, hogy a cég illetve az alapítvány a jól elvégzett munkáért 2014 decemberéig összesen 2,18 milliárd forintot vehet fel. A szerződés hatálya túlnyúlik ezen a kormányzati cikluson - vagyis akár egy másik kormánynak is segítséget nyújt a "szakpolitikák" kialakításához. A vállalkozói szerződést a napokban Németh Lászlóné szignálta, most hozták nyilvánosságra (pdf formátum).
Az NFM érdeklődése messze túlterjed az amúgy sem elenyésző felségterületű fejlesztési kérdéseken. A Századvég embereitől szakpolitikai kutatást és tanácsadást várnak el szociálpolitika, társadalom és ifjúságpolitika területén, de nekik kell egyedi esetekben a kultúr- és a médiapolitika rejtelmeibe is beavatni az ezen a területen teljesen járatlan NFM-et. Egyedi jelleggel szakpolitikai tanulmányt kér a tárca "Az állampapírpiac helyzete Európában, a magyar állapapírok értékesíthetősége" témában is. Ez a téma amúgy inkább Matolcsy György tárcájához tartozik, igaz, a megrendelő még az a Fellegi Tamás volt, aki időközben IMF-ügyi tárca nélküli miniszterré avanzsált.
A MÁV-ért, Postáért is is a Századvég felel
Házon belül is komoly problémák lehetnek, ugyanis a minisztérium hatókörébe tartozó feladatokat is a nyertes Századvégre tolnák át. Így önálló tanulmányokat vár el a tárca energetikai kérdésekben, vagyongazdálkodásban - miközben a NFM felügyeli az állami vagyonkezelő holdingot, a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt-t. Az NFM másik fontos területe az uniós támogatások. E területen is elkél a segítség, ugyanis tanácsokat és tanulmányokat vár a tárca az "Európai uniós támogatások elosztása és lehívása" témában. Ugyancsak a Századvég - és nem az elosztásért felelős Nemzeti Fejlesztési Ügynökség - fogja elvégezni az európai uniós források lehívásának állapotfelmérését annak ellenére, hogy ezen adatok vélhetően naprakészen rendelkezésre állnak mind a tárcánál, mind az NFÜ-nél.
A közlekedéspolitika szintén a NFM portfóliójába tartozik - de láthatóan ezen a területen is szűk a keresztmetszet, hisz a Századvégtől várja az NFM a "MÁV csoport szervezési stratégiájának kutatását, nemzetközi összehasonlító elemzését. Ugyancsak a fideszes think-tank mondhatja meg a tutit a "nemzeti postastratégia" kialakításában. A kutatóknak igyekezniük kell, hisz a postapiacot 2013-tól liberalizálják, vagyis akkortól a piacra bárki beléphet a Magyar Posta mellé. Így a tanulmány összerakására, az abban foglaltak végrehajtására potom 10 hónapja marad a Századvégnek a minisztériumnak és a postának. A postastratégia mellé még egy szerencsejáték-stratégiával kapcsolatos kutatást is vár az NFM, továbbá egy "Budapest Fejlesztési stratégia" témában is dolgozhat a Századvég-csoport. A posta- és a szerencsejáték-stratégia, valamint a MÁV-kérdések terén az NFM jogszabálykidolgozási munkálatokban is számít a kutatócégre.
Kétmilliárdos végeredmény
Ha a Századvég-csoport jól teljesít 2014 végéig összesen 2,18 milliárd forint ütheti az alapítvány markát, ebből csak az idén 996,713 millió forintot kifizethetnek - az összegek a 27 százalékos áfával értendőek. Többletigények felmerülése esetén még az idén további bruttó 86,6 millió forint kifizethető, vagyis csak az idén 1,080 milliárd forint kerülhet a Századvéghez. A 2013-as keret így 586,77 millió forint lehet, míg 2014-re csak 511,28 millió forintos keretösszeg marad.
Válaszolt az NFM
A szerződés kapcsán kíváncsiak voltunk az NFM álláspontjára is, ezért a következő kérdéseket tettük fel:- A vagyonstratégia, a postastratégia kvázi kiszervezésére miért van szükség?
- Az NFM szakterületeihez szorosan nem kapcsolódó témákban (állampapírpiac, kultúr- és médiapolitika) miért nem a szaktárcákra támaszkodnak?
Az alábbiakban a szaktárca válaszát közöljük:
"A Nemzeti Fejlesztési Minisztérium a központi közbeszerzés ellenőrzéséért és felügyeletéért felelős tárcaként, technikai bonyolítói szerepben indította el az összes tárcát érintő eljárást. A megjelölt szakpolitikai területeken tehát nem kizárólag a tárca vehet igénybe szolgáltatást, hanem a központi közigazgatás valamennyi intézményi szereplője.
A kérdésben hivatkozott konkrét területek esetében a szerződött partner nem a szakpolitikai kormányzati stratégiák elkészítésére vállalkozott. A keretszerződés alapján egyedi jelleggel nemzetközi összehasonlító elemzést, mélyinterjúkat, szakpolitikai tanulmányokat készíthet, tematikus közvélemény-kutatást végezhet. A jogszabályok előkészítését, ágazati koncepciók kidolgozását szakértői közreműködéssel, személyes tanácsadással segítheti. A szerződött partner tehát igény esetén olyan feladatokat láthat el, amelyek elvégzésére a tárcáknál nem áll rendelkezésre, és csak rendkívül költségesen lenne fenntartható állandó kapacitás. Az elkészült anyagokat a megrendelő korlátozás nélkül átadhatja nemcsak a minisztériumoknak, hanem háttérintézményeiknek, a kormányhivataloknak, a külképviseleteknek, az állami többségi tulajdonban álló gazdasági szervezeteknek és közalapítványoknak is.
A gyors intézkedéseket érdemben megalapozó döntés-előkészítő anyagokkal járó kiadásokat a kormányzat tehát tervezhető módon alakítja, a vonatkozó költségeket pedig a nemzetgazdasági prioritásokhoz illeszkedve megfelelően alacsony szinten tartja."